5 redenen waarom je nu moet starten met content marketing

Een website kan niet zonder content en daarom is content marketing de sleutel tot succes als je online zichtbaar wil zijn. Mits je met een duidelijke strategie aan de slag gaat natuurlijk.

Content komt in verschillende vormen; een podcast, white paper, infographic, video of een blog zoals deze, het zijn allemaal vormen van content. Content kan vermaken, maar ook informeren. In het laatste geval kan het een middel zijn om mensen aan je te verbinden of zelfs klant te maken. In dat geval doe je aan content marketing. Het is een populaire marketingstrategie die veel bedrijven hebben geïmplementeerd hebben in hun organisatie. Heb jij nog twijfels of content marketing iets voor jou is, dan geef ik je vijf redenen om er nu mee te beginnen.

Wat is content marketing?

Content marketing is volgens het Content Marketing Institute een strategische benadering dat gericht is op het creëren en het distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een helder gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden. Op termijn zal dit leiden tot een winstgevende actie vanuit de klant.

Het komt erop neer dat je informatieve content deelt met als doel brand awareness te creëren en consumenten te beïnvloeden in hun koopproces. Door jouw kennis te delen en expertise te laten zien, promoot je jezelf als merk, met als doel dat iemand uiteindelijk bij jou een aankoop doen.

Lees ook: De rol van content marketing in de buyer’s journey

Waarom content marketing?

Tegenover content marketing staat de traditionele advertentie. Het nadeel van de advertentie is dat deze ons vaak lastig valt. Een reclameblok onderbreekt op commerciële zenders het televisieprogramma waar we naar kijken of verschijnt in het midden van een artikel dat we op onze telefoon lezen. We vinden dit hinderlijk en de advertentie biedt geen waarde, in tegenstelling tot content marketing.

Men heeft oprecht interesse in de boodschap van een merk. Uit onderzoek blijkt dat 68 procent van de mensen graag content van merken consumeren die zij interessant vinden. Een andere 80 procent leert graag over bedrijven via de content die zij delen.

Steeds meer mensen doen online onderzoek voor het doen van een aankoop. Hoe groter de investering, des te intensiever het onderzoek. Dit onderzoek begint negen van de tien keer op Google en daarbij typen mensen in het zoekveld jouw naam niet in. Zij zoeken op onderwerp en als ze jouw website tegenkomen, dan komt het door de content die jij daarop hebt staan.

Voordelen van content marketing

Het voordeel van content is dat het altijd blijft bestaan, net zoals deze blog. Over een jaar staat het nog steeds op mijn website en kan het inspelen op de behoefte van de van degene die het leest. In dit geval jouw behoefte, hoop ik.

Nu je weet wat content marketing is en waarom het zin heeft, geef ik je nog vijf redenen om er mee te beginnen.

1. Het is goed voor SEO

Het delen van content is goed voor SEO, want goede content is de belangrijkste SEO-factor die er is, omdat zoekmachinegebruikers dit wensen te vinden. Dat is de reden waarom zoveel bedrijven bloggen. Door te bloggen deel je regelmatig content, hierdoor blijft je website actueel en ben je bent meer zichtbaarder voor zoekmachines. Er zijn immers meer webpagina’s die meegenomen kunnen worden de zoekresultaten en dat kan voor meer verkeer naar jouw website zorgen. Hoe meer verkeer, hoe meer zichtbaarheid en hoe meer je uiteindelijk kunt verkopen.

Lees ook: 9 tips voor het schrijven van een SEO-vriendelijke teksten

2. Je positioneert jezelf als expert

Je positioneert jezelf als expert, wanneer je regelmatig over dezelfde thema’s blogt. Jouw publiek volgt jou vanwege jouw kennis en wanneer zij een positief gevoel krijgen na het consumeren van jouw content, dan krijgen ze dat gevoel ook van jouw merk. Op termijn vertrouwen ze jou en hierdoor keren zij sneller terug naar jouw website, wanneer zij meer willen weten over de onderwerpen jij behandelt.

3. Ideaal voor lead generatie

Iedere klant doorloopt een buyers’ journey, vrij vertaald een klantenreis. Deze reis bestaat uit drie fases: awareness, consideration en purchase. In eerste twee fases van deze reis speelt content marketing een belangrijke rol, wanneer jouw potentiële klant opzoek is naar informatie. Met jouw content kun jij deze klant beïnvloeden met jou kennis en expertise. Wanneer iemand met zeer veel interesse jouw content consumeert, dan is hij of zij een lead.

Je kunt dit gerichter aanpakken door van content marketing, inbound marketing te maken. Hierbij deel je informatieve en waardevolle content, zoals een e-book, in ruil voor contactgegevens, zoals een e-mailadres of een telefoonnummer. De geïnteresseerden die hun gegevens achterlaten zijn leads. Deze leads kun je op een ander moment benaderen met een specifiek aanbod.

4. Je kunt het delen op social media

Het mooie aan content, is dat je het kunt delen en dat kan perfect op social media. Schrijf een mooie omschrijvende of nieuwsgierig makende caption en connecties klikken op de door jou gedeelde link. Niet alleen zorgt het voor meer verkeer naar jouw website, je hoeft ook niet na te denken over wat je nu weer moet delen op LinkedIn of Instagram.

5. Het is relatief goedkoop

Een content marketingstrategie is relatief goedkoop wanneer je het vergelijkt met het plaatsen van een advertentie. Google Ads is bijvoorbeeld op dit moment behoorlijk populair als het gaat om adverteren en net als content marketing kan het voor veel verkeer naar jouw website zorgen.

Het nadeel met Google Ads is dat het verkeer via advertenties ophoudt, wanneer je stopt met investeren. SEO is een onderdeel van content marketing en dat betekent dat het verkeer naar jouw website organisch is en blijft bestaan, ongeacht je investeringen in advertenties. Dat is het voordeel van content marketing, het kan voor een constante zichtbaarheid zorgen en in die zin is het goedkoper dan een andere marketingstrategie.

Tot slot

Content marketing is altijd van deze tijd. Geen marketingstrategie kan naar mijn mening niet zonder. Zorg er wel voor dat je altijd rekening houdt met jouw publiek en inspeelt op hun behoeftes. Hierbij is het belangrijk dat je weet voor wie jij jouw content maakt en met welk doel. Je moet dus bekend zijn met de verlangens en uitdagingen van jouw publiek, zodat jij hier gericht op kunt inspelen. Want alleen dan kun je een connectie maken en echt waarde bieden.

Afbeelding: Unsplash

Externe links:
Ahrefs
Hubspot 
Lyfe Marketing
Neil Patel

DELEN