6 tips voor het schrijven van een goede blog dat rankt

De meeste ondernemers bloggen omdat het goed is voor SEO. Maar er zijn veel factoren die invloed hebben op de zichtbaarheid van jouw website op zoekmachines. Jouw website moet o.a. snel zijn en geschikt voor mobiele apparaten. Daarnaast moet je de juiste zoekwoorden in je teksten verwerken, gebruik maken van interne en externe links en je moet goede en authentieke content zoals een blog delen. Maar wat is nu goed content en hoe schrijf je een goede blog? In dit artikel geef ik je een aantal tips voor het schrijven van een goede blog.

Wat is goede content?

Content komt in verschillende vormen, zoals de eerdergenoemde blog, maar denk ook aan een video, podcast, infographic of een whitepaper. Content heeft vaak als doel het probleem van de gebruiker op te lossen, vooral als deze zakelijk van aard is. Goede content is origineel, bruikbaar, scanbaar en toegankelijk. Jouw websitebezoeker leest jouw blog (als ik het vanaf nu over content heb, dan heb ik het over een blog), met name om kennis op te doen. Het is bruikbaar, want het is informatief. Net als deze blog bijvoorbeeld. Ik hoop dat jij na het lezen van dit verhaal weet, hoe je een blog schrijft die mensen graag willen lezen.

Ondernemers zoals ik delen regelmatig content als onderdeel van onze content marketingstrategie, in de hoop dat zoekmachines ons hoger ranken. Neil Patel zegt dat content marketing drie keer zoveel leads oplevert en dat de geïnvesteerde kosten 62 procent minder zijn, dan traditionele marketing. Geen wonder dat 40 procent van de marketeers zegt dat content marketing een heel belangrijk onderdeel van hun overall marketingstrategie is. Naar mijn mening kan geen marketingstrategie zonder content marketing.

Zo schrijf je een goede blog

Het schrijven van een goede blog is niet voor iedereen even makkelijk, niet alleen moet je gevoel voor schrijven hebben, maar je moet ook weten wat je wil delen en hoe je het wil vertellen. Hoe kun je het beste beginnen met het schrijven van een blog? Hierbij een aantal tips om je op weg te helpen.

1. Weet voor wie je schrijft

Journalisten hebben het vaak over een ijkpersoon, dat is de persoon voor wie ze hun artikelen schrijven. Dit geldt ook voor het schrijven van een blog. Je moet weten voor wie je schrijft, net zoals je moet weten wie jouw klant is en wat zijn of haar uitdaging is. Want alleen dan kun je met jouw blog inspelen op de behoefte van de lezer en een connectie maken met je publiek.

2. Weet welke zoekwoorden je moet gebruiken

Dat gezegd hebbende, is het belangrijk dat je voor het schrijven een zoekwoordenonderzoek doet. Dankzij zoekwoorden weten zoekmachines en zoekmachinegebruikers jouw content te vinden. En dankzij zoekwoorden weet je hoe jouw publiek online zoekt en naar welke informatie zij zoeken. Wij zijn namelijk geneigd te schrijven vanuit een oplossing, terwijl de zoeker zoekt vanuit een probleem. Door zoekwoordenonderzoek te doen, weet je welke woorden te gebruiker zodat jouw content wordt gevonden.

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

3. Schrijf niet voor zoekmachines

Schrijf vervolgens een tekst die leesbaar is. Schrijf niet voor zoekmachines, maar schrijf voor mensen. Let op je spelling, maak gebruik van synoniemen en doe niet aan keywordstuffing. Door je teksten hardop te lezen vind je de probleemgebieden. Schrijf zoveel mogelijk actief en niet passief.

4. Laat je kennis zien

Google rankt op autoriteit. De webpagina’s die vaak het hoogst ranken zijn die van bekende websites. Laat zien dat je kennis hebt van zaken. Zorg ervoor dat je een expert bent en dat jij degene bent, bij wie ze moeten zijn als ze een oplossing zoeken voor hun probleem. Goede content moet authentiek zijn, dus kopieer niet van anderen. Je kunt je laten inspireren, maar kopiëren is een zonde.

5. Schrijf een killer headline

Een headline is de titel van jouw blog, in de journalistiek spreekt men ook van een kop. Een goede headline vertelt niet alleen waar de tekst over gaat en het verleidt mensen ook om erop te klikken, wanneer ze deze bijvoorbeeld zien in de Search Engine Results Page. Zorg ervoor dat je headline uitnodigend is, anders zal niemand de tekst achter de headline lezen en dat is ontzettend zonde, want je hebt vast veel tijd aan het schrijven van je blog besteed.

Lees ook: 5 factoren voor een fantastische blog headline

6. Schrijf vanuit de lezer

Een veelgemaakte fout die ik nog weleens zie is dat ondernemers hun verhaal vanuit hunzelf schrijven. Met hun blog willen zij indirect iets verkopen en dat is terug te lezen in de tekst. Zij houden bijvoorbeeld informatie achter of zijn te vaag, waardoor het probleem van de lezer niet wordt opgelost. Als lezer je haak je af, je vindt immers niet wat je zoekt en je zoekt verder naar een webpagina die jou wel helpt. Zorg ervoor dat jouw content interessant is voor jouw doelgroep. Schrijf vanuit de lezer en bedenk altijd: wat heeft iemand aan het lezen van mijn tekst. Je kunt altijd eventuele call to actions toevoegen op jouw webpagina, zoals een Sidebar waarin je jouw aanbod presenteert of een kadertje zoals hieronder:

Leads genereren met jouw blog

Er zijn ondernemers die directe verkoop verwachten naar aanleiding van hun blog. Hen help ik altijd graag uit droom. Het gebeurt namelijk zelden dat iemand jouw blog leest en meteen bij jou gaat kopen. Of heb jij misschien net op de knop hierboven geklikt en mijn blog training gekocht?

Je kunt wel leads genereren met je blog. Het is een marketingstrategie dat luistert naar de naam: inbound marketing. Hierbij deel je content in ruil voor gegevens en deze gegevens gebruik je vervolgens om gerichte aanbiedingen te doen. Jouw content moet dan wel zodanig zijn, dat de gebruiker, oftewel potentiële klant, zijn gegevens wil achterlaten.

Lees ook: Leadgeneratie met inbound marketing

Het belang van goede content voor SEO

Goede content is belangrijker ooit sinds Google BERT in oktober 2019 heeft geïntroduceerd. BERT (het staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers) is een update in het algoritme en het zorgt ervoor dat zoekwoorden minder belangrijk zijn als voorheen, want BERT begrijpt de intentie van de zoeker beter. Google verwerkt met BERT zoekwoorden in relatie tot de andere woorden in de zin en begrijpt beter wat de zoeker bedoelt. Met BERT geeft Google nog beter antwoord op de zoekvraag, door de beste content in de resultaten te vertonen.

Tot slot

Neem de tijd voor het schrijven van een blog, wanneer je wil dat iedereen hem leest. Doe research en denk constant aan de lezer. Wat heeft hij of zij aan het lezen van jouw tekst? Zorg ervoor dat jouw blog de moeite van het lezen waard is en dat doe je alleen door in te spelen op de behoefte van de lezer. Dat maakt jouw tekst waardevol, dat zorgt ervoor at jouw websitebezoeker terugkomt en deze scoort op Google.

Succes.

Afbeelding: Unsplash

DELEN