Verzin een nieuw onderwerp voor jouw blog met deze 9 tips

Constant een nieuw onderwerp verzinnen voor een blog. Het is best een uitdaging. In het begin weten de meeste bloggers het ene na het andere onderwerp uit de mouw te schudden, maar na een tijdje wordt het moeilijker. Voor je gevoel heb je ieder onderwerp al behandeld en is er niets nieuws meer te vertellen. Hoe zorg je er dan voor dat je jouw website blijft voorzien van nieuwe content, om terugkerende bezoekers te informeren?

Waarom je regelmatig moet bloggen

Regelmatig bloggen is goed voor je online zichtbaarheid. Wat regelmatig is, hangt af van jouw discipline en tijd. Je kunt bijvoorbeeld elke dag een blog delen, een keer per week of een keer per maand. Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat je een vast ritme aanhoudt, zodat jouw publiek weet wat ze van je kunnen verwachten.

Lees ook: Hoe vaak moet je bloggen? Zo bepaal je de blogfrequentie

Iedere blog is een webpagina die kan worden meegenomen in de zoekresultaten van Google. Stel je voor dat je een jaar lang iedere week een blog deelt, dan heb je aan het einde van het jaar tweeënvijftig extra webpagina’s op jouw website staan. Hoe meer pagina’s Google kan laten zien, hoe meer verkeer jij op termijn naar jouw website hebt en hoe meer mensen via jouw blog kennis kunnen maken met jouw producten of diensten.

Waarover moet je bloggen?

Maar waar gaan die al vijftig pagina’s over? Hoe verzin je nieuwe onderwerpen voor je blog? Hierbij een aantal tips om je op weg te helpen.

1. Maak gebruik van statistieken

Regelmatig worden er nieuwe onderzoeken gepubliceerd, die een haakje kunnen zijn voor een nieuw artikel. Newcom deelt bijvoorbeeld elk jaar in januari de resultaten van een social media onderzoek. Veel marketingwebsites gebruiken dit als inspiratie voor een nieuw artikel. Onderzoeken zijn actueel en laten trends zien, dat soort berichten lezen we graag en doen het daarom goed. Wil jij weten waar je actuele cijfers kan zien? Neem dan een kijkje op Statista.com, dat is een website waarop veel statistieken worden gedeeld.

2. Maak gebruik van Google Search Console

Google Search Console geeft jou inzicht over hoe jouw website presteert op Google. Je ziet welke webpagina’s het beste scoren en via welke zoekwoorden deze pagina’s gevonden worden. Deze zoekwoorden geven jou inzicht in waar jouw publiek interesse in heeft. Je kunt deze gebruiken als inspiratie voor een nieuwe blog, zodat je antwoord kunt blijven geven op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker.

3. Doe zoekwoordenonderzoek

Dit is een verlengde van het voorgaande, alleen gebruik je in plaats van Google Search Console, een tool zoals SEMrush, Ubbersuggest, Answer the Public, Google Keyword Planner of Ahrefs om zoekwoordenonderzoek mee te doen. Op die manier weet je niet alleen hoe mensen online zoeken, maar ook welke onderwerpen zij interessant vinden. Dit zijn de onderwerpen waarover jij kunt schrijven.

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

4. Laat je inspireren door social media

Deel een bericht op LinkedIn of laat jezelf zien in een stories op Instagram en kijk naar de interactie die daaruit ontstaat. Je kunt bijvoorbeeld vragen krijgen naar aanleiding van een bericht, vooral als deze informerend is. Deze vragen kunnen je inspireren bij het schrijven van een nieuwe blog. Soms zie je mensen die jij volgt, vragen aan jou stellen. Dit kun je ook als inspiratie gebruiken. 

5. Lees blogs van anderen

Jij bent niet de enige die blogt, jouw concullega’s doen dat ook. Lees deze blogs en kijk waar jouw vakgenoten over schrijven. Dit kan jou inspireren voor het schrijven van een nieuwe blog, maar dan met een andere invalshoek. Kopieer nooit! Door content te consumeren raak je niet alleen geïnspireerd, je doet veel kennis op. Dit heeft als voordeel dat goed weet waar je over schrijft en je geen onzin verkoopt, omdat je de informatie hebt geverifieerd.

6. Ververs oudere content

Een blog verouderd op den duur. De informatie die daarin staat is niet meer actueel, want er hebben ontwikkelingen plaats gevonden waardoor een artikel geüpdatet moet worden. Doe dit regelmatig, want oude content wordt op termijn ingehaald door actuele content in de SERP. Zoekmachinegebruikers houden van recente informatie en daarom heeft Google een voorkeur voor actuele content. Het voordeel van het verversen van oude content, is dat je geen nieuw onderwerp hoeft te verzinnen.

Lees ook: Ververs je oude content in 8 stappen

7. Activeer Google Alerts

Google Alerts is een meldingen service van Google waarbij nieuwsberichten die jij interessant vindt in jouw inbox belanden. De dienst is gratis en je kiest zelf de onderwerpen uit waarvan jij op de hoogte wil blijven. De artikelen die naar jou worden gemaild, kun jij als inspiratie gebruiken voor een nieuwe blog.

De volgende blogs doen het vaak ook ontzettend goed:

8. Geef tips

We houden van rijtjes en headlines met getallen doen het ontzettend goed op zoekmachines. Schrijf een blog waarin je in een aantal stappen uitlegt hoe de lezer een bepaalde taak moet uitvoeren. Niet alleen weten lezers meteen wat ze kunnen verwachten, ze doen kennis op. Net zoals in dit artikel.

9. Neem een interview af

We lezen graag interviews, dus schrijf ze. Interview een klant of iemand waarmee jij samenwerkt en vertel een verhaal dat relevant is voor jouw branche. Hierdoor krijgt jouw bedrijf een persoonlijker gezicht en voelt de lezer zich meer met je verbonden. Zorg er in het interview er wel voor dat de lezer iets heeft het lezen van jouw verhaal. Vermaak of zorg ervoor dat deze kennis opdoet.

Tot slot

We willen ons graag verbonden voelen en een connectie maken met anderen. De wereld speelt steeds zich meer online af en de pandemie heeft dat alleen verergerd. Interactie is belangrijk, daarom focussen zoveel social media platformen zich daar ook op. Zorg ervoor dat jij met jouw content verbindt. Maar wees ook duidelijk, sterk, betrouwbaar en consistent. Kijk naar wat de concurrent doet, maar richt je daar tegelijk niet te veel op. Zodat je met jouw blogs het vertrouwen van jouw klanten krijgt en zij ook (op termijn) zaken met jou willen doen.

Externe links:
Neil Patel
Afbeelding: Getty

DELEN