De rol van een blog in de buyer’s journey

Weet je nog wat jouw laatste investering boven de 100 euro was? Denk even terug. Dit hoeft niet perse een zakelijke investering te zijn, het mag ook privé. Ik heb bijvoorbeeld niet zo heel lang geleden een autostoel gekocht voor mijn dreumes zoon. Ik wilde een goede veilige stoel hebben en dus deed ik online onderzoek. Ik kwam hierbij content tegen die mij hielp bij het nemen van een koopbeslissing. Veel mensen doen research voor ze een grote aankoop doen en een blog kan daarbij helpen, want jouw blog kan een rol spelen in de buyer’s journey.

Wat is de buyer’s journey?

De buyer’s journey is de weg die iemand doorloopt voor hij of zij een klant wordt. Dit traject bestaat uit drie fases, zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien.

Stap 1: Bewustwording (Awareness): hierbij realiseert de prospect zich dat hij een probleem heeft. Bijvoorbeeld: mijn kind past niet meer in zijn autostoeltje.

Stap 2: Overweging (Consideration): hierbij wordt het probleem gedefinieerd en kijkt de prospect naar mogelijke oplossingen. Bijvoorbeeld: ik ga niet meer reizen met mijn zoon of ik zorg dat hij een nieuwe autostoel heeft (kopen, lenen, huren).

Stap 3: Beslissing (Decision): in deze fase evalueert de prospect zijn opties en beslist hij welke oplossing de beste is. Bijvoorbeeld: ik koop een nieuwe autostoel.

Het doel van de buyer’s journey

Wij marketeers bestuderen de buyer’s journey, omdat we willen weten hoe we dit traject kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van een boodschap of het gekozen kanaal. Soms zie je dat bepaalde activiteiten geen zin hebben, omdat de doelgroep daar onvoldoende of slecht op reageert. Zoals een advertentie, content op social media of serie nieuwsbrieven die je met regelmaat verstuurd.

De buyer’s journey is samen met de customer journey onderdeel van de customer experience. De customer experience is de ervaring die een klant of prospect heeft met een organisatie.

De rol van een blog

Terug naar de fases van de buyer’s journey: in de bewustwordings- en overwegingsfase doet men onderzoek. Wellicht is dat onderzoek in eerste instantie niet bewust, maar zich door het lezen van een blog of het zien van een video, dat er een probleem is. Bijvoorbeeld dat ze hun financiën niet goed op orden hebben of om dichtbij huis te blijven: dat ze onvoldoende zichtbaar zijn op het wereldwijde web.

Een blog kan een belangrijke rol spelen in de buyer’s journey. Het kan een probleem naar de oppervlakte brengen in de bewustwordingsfase en het kan als bron dienen in de overwegingsfase. Het onderzoek dat in deze fase wordt gericht is veelal online en mensen maken gebruik van zoekmachines wanneer ze dat doen. Daarom is het van belang dat je content creëert dat geoptimaliseerd is voor zoekmachines, wanneer jij in dat onderzoek naar voren wil komen.

Inspanningen meten

Het is overigens best moeilijk om jouw inspanningen te meten. Je weet immers niet door welke precieze actie iemand precies klant is geworden. Je kunt wel je best doen om jouw klant te leren kennen en te ontdekken via welke kanaal je hem of haar hebt bereikt en welke boodschap je je daar hebt gebruikt.

Houd ook de trends in de gaten. Facebook was bijvoorbeeld ooit een een populair medium, maar verloor zijn populariteit bij met name jongeren en werd door Instagram ingehaald. Nu maakt TikTok een opmars en wie weet dat er daarna volgt.

Wees je bewust van de weg die een prospect doorloopt voor hij klant bij jou wordt, zodat je weet hoe je hem of haar het beste kunt benaderen tijdens deze reis.

Bron: Hubspot
Afbeelding: Unsplash

DELEN