Zo maak je jouw eigen content kalender

Het is chaos in je hoofd, je hebt verschillende ideeën voor blogberichten, misschien staan er zelfs al halve artikelen op je computer. Maar je hebt geen idee wanneer je wat publiceert of wat überhaupt de status is van jouw content. Herken je dit? Dan kan het werken met een content kalender een uitkomst zijn. Een content kalender is een ideaal middel om het overzicht over jouw eigen content te behouden. Je kunt vooruitplannen en het kan een bron van inspiratie zijn.

Wat is een content kalender?

Een content kalender is een overzicht van al jouw content activiteiten. Hierin houd je precies bij wat je waar en wanneer publiceert. Denk bijvoorbeeld aan het publiceren van een blog of het delen van berichten op social media. Een content kalender laat precies zien wat je precies deelt en waar (bijvoorbeeld op LinkedIn, Instagram of Facebook). Het is een ideaal middel wanneer je met meerdere mensen samenwerkt, want met een content kalender is het voor iedereen duidelijk, wat er moet gebeuren en wie wat wanneer doet.

Lees ook: Waarom bloggen? 6 redenen om nu te starten

Hoe ga je aan de slag?

Voor je begint aan het maken van een kalender, is het belangrijk dat je van tevoren bepaald wat jouw content marketingstrategie is. Wat wil je precies delen en met welk doel? Wil je inspireren of informeren? Wie is jouw doelgroep en welke tone of voice hoort daarbij? Bij het delen van social media berichten moet je kijken op welke kanalen is jouw doelgroep actief is en bepalen welke type content daar het beste bij past. Want naast een geschreven tekst kun je ook een video, infographic of zelfs een podcast delen.

Het is belangrijk dat je dit alles helder hebt, zodat je dit kunt meenemen in jouw kalender.

Een content kalender geeft rust en structuur

De ene week heb ik nu eenmaal meer inspiratie dan de andere. Soms schieten de verhalen uit mijn vingers en een andere keer zweven mijn vingers, zoals ik in de introductie al zei, boven het toetsenbord. Op zulke momenten is het fijn dat ik content heb en ik terug kan vallen op de ingeplande berichten.

Met name voor social media is zo’n kalender een uitkomst, want het voorkomt dat ik elke dag moet nadenken over wat ik weer moet gaan delen. Het geeft me rust en structuur. Hoewel een content kalender mij houvast geeft, laat ik wel ruimte voor spontaniteit. Wanneer ik met een blog of een social media post wil inspelen op de actualiteit, dan kan dat. Ik schuif gewoon het een en ander op naar een later moment.

De voordelen van een content kalender

Een content kalender kent de volgende voordelen:

1. Geen verassingen

Deadlines zijn zichtbaar en de verwachtingen zijn duidelijk. Dit is perfect voor als je met meerdere mensen samenwerkt. Het is dan voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren.

2. Duidelijke boodschap

Je ziet in één oogopslag wat je wanneer wil vertellen en welke content daarbij past. Een voordeel is dat je ziet of je steeds hetzelfde verhaal vertelt, of dat er variatie is in jouw boodschappen.

3. Het geeft ruimte voor andere werkzaamheden

Met name in een social media kalender kun je berichten voor weken vooruit plannen, waardoor je ruimte houdt voor andere werkzaamheden.

4. Variatie is zichtbaar

Juist door vooruit te plannen, zie je of je niet in herhaling valt. Begin dit jaar deelde ik meer adhoc berichten en ik zag dat ik op LinkedIn vaker dezelfde blog deelde. Dat was niet de bedoeling. Daarnaast zie je ook of je vaak gebruik maakt van dezelfde type content, dus bijvoorbeeld een video of een geschreven tekst.

5. Het helpt bij het bepalen van jouw contentstrategie

Op social media kun je goed zien welke berichten het goed doen en niet. Dit zie je bijvoorbeeld aan de likes en views, gegevens die goed zichtbaar zijn op Linkedin en Instagram (wanneer je een zakelijk account hebt). Op basis van die statistieken weet je wat goed werkt en wat minder en op basis van deze gegevens kun je toekomstige berichten schrijven en inplannen.

Een duidelijk doel met een content kalender

Een content kalender laat in een overzicht zien één vol beeld zien wat je marketingactiviteiten zijn voor een aankomende periode. Je ziet hoe het een en ander elkaar complimenteert. Wanneer je bijvoorbeeld een dienst in de markt zet of een weggever promoot, dan kun je op social media een blog delen die daarbij past.

Je ziet ook of je gebruik kunt maken van inhaakdagen, dit is op social media bijvoorbeeld populair, denk bijvoorbeeld aan Internationale Vrouwendag, Earth Day, Moederdag of zelfs Nationale Pannenkoekendag.

Dankzij een content kalender ben je meer geneigd door te zetten met je content marketingstrategie en op die manier behoud je meer focus.

Zo maak je jouw eigen content kalender

De voordelen van een content kalender zijn duidelijk, maar hoe maak je er nu een?

Je kunt gebruik maken van online tools zoals:

  • Trello
  • Google sheets
  • Evernote
  • Clearvoice

Wil je niet investeren in een online tool en ben je een beetje handig met Excel? Dan kun je gewoon zelf aan de slag.

De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van mijn planning voor social media. Het lijkt enigszins op de planning die ik voor mijn blogs heb, alleen is deze wat minder uitgebreid.

Links zie je de datum en weeknummer. Ik kan hier eenvoudig op filteren wanneer ik terug wil kijken. Bij sectie schrijf ik het doel van een bericht, ik deel content met als doel te inspireren, informeren, vermaken of promoten. Hier kan ik later door middel van een filter op terug kijken. Vervolgens vul ik de titel in. Dit kan de titel van mijn post zijn, maar ook de titel van mijn blog. Bij tekst schrijf ik de caption. Dit is het bericht dat op social media komt te staan. Vervolgens deel ik op Instagram een hashtag en op Facebook en LinkedIn kan ik een link delen, indien dat van toepassing is.

Lees ook: Met deze 4 tips ben je meer zichtbaar op social media

Ik heb voor de verschillende social media kanalen een eigen tabblad, ook heb ik voor het overzicht van mijn blog berichten een ander tabblad. Dit werkt voor mij omdat ik graag filter op ontwerpen en data. Maar je kunt ook de kanalen in een tabblad verwerken, zodat je de verschillen of overeenkomsten naast elkaar kunt zien.

Wanneer je met meerdere mensen samenwerkt kun je kolommen toevoegen zoals met markeringen zoals: ‘concept’, ‘klaar voor feedback’, ‘gepland’ of ‘gepubliceerd’. Dan is het voor de ander duidelijk wat de status van een bericht is. Daarnaast kun je in kolommen namen toevoegen van mensen die verantwoordelijk zijn voor een actie.

Tot slot

Ik raad iedereen aan om met een content kalender te werken. Houd bij wat werkt en wat niet, plan niet te ver vooruit en houd ruimte voor spontaniteit.

Succes!

Bron: Hubspot
Afbeelding: Getty

DELEN