Google E.A.T. Wat is het en hoe pas je het toe?

E.A.T zie je nog steeds in ieder SEO trends overzicht, terwijl het al een aantal jaar bestaat. E.A.T. staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness iets dat deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid in het Nederlands betekent. Het is een belangrijk concept en daarom krijgt het zoveel aandacht in de verschillende artikelen over SEO. Websites met een hoge E.A.T.-score ranken namelijk hoger in de zoekresultaten van Google. Wat betekent dit concreet en hoe zorg je ervoor dat jouw website een goede E.A.T.-score heeft?

Wat is E.A.T.?

E.A.T. is geen update in het algoritme. Het is een concept van Google dat het algoritme beïnvloed. Het heeft namelijk een voorkeur voor websites met goede content en die betrouwbare informatie delen. Vooral voor websites die schrijven over medicijnen, financiën of algemene nieuwsberichten delen is dit ontzettend belangrijk. Dit soort websites hebben een hoge E.A.T-score nodig om zichtbaar te zijn.

Er zijn veel websites met spam die allerlei SEO-trucjes uitvoeren om heel zichtbaar te zijn op zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding en het gebruik van keywords. Dit zijn affiliate websites met ontzettend veel advertenties en clickbait-achtige omschrijvingen en headlines. Het doel is om zoveel mogelijk websitebezoekers aan te trekken, zodat deze interactie kunnen hebben met de vele advertenties.

Dankzij het E.A.T.-principe ranken dit soort websites lager in de zoekresultaten van Google, vanwege de vele updates die Google in het algoritme heeft gedaan.

Hoe zorg je voor een hoge E.AT.-score?

Het is niet heel makkelijk om een hoge E.A.T.-score te krijgen en als jouw website niet gaat om het delen van zeer betrouwbare informatie, dan is dat ook minder belangrijk. Desondanks is het hebben van een hoge E.A.T.-score een mooie manier om te concurreren met websites zoals die van jou.

Het sleutelwoord hierbij is ‘vertrouwen winnen’. Je moet laten zien dat je betrouwbaar bent en dan dat doe je als volgt:

1. Laat zien dat je een expert bent.

Waarom moeten mensen jouw vertrouwen en jouw advies volgen? Omdat jij de expert bent. Laat dat zien. Vertel over jezelf in ‘over mij’ pagina op je website. Deel jouw achtergrond en vertel waar je hebt gewerkt en welke opleiding je hebt gevolgd. Laat zien dat jij een autoriteit bent.

Extern linken is altijd goed voor SEO of je een autoriteit bent of niet. Het kan zijn dat jij jouw expertstatus nog moet opbouwen en het vertrouwen van jouw publiek nog moet winnen. Wanneer je extern linkt doe je dat, want met de externe link laat je zien dat er andere content is op het web (van websites die wat meer autoriteit hebben dan jij), die ondersteunen wat jij zegt.

3. Deel feiten

Laat tegelijk ook feiten naar voren komen in je tekst. Dit is bijvoorbeeld belangrijk als je juridische informatie deelt. Je kunt extern linken naar bronnen die deze feiten ondersteunen.

4. Zorg ervoor dat je content actueel is

Met name wanneer je juridisch of medisch advies geeft, moet je ervoor zorgen dat de content op jouw website actueel is. Kloppen jouw artikelen bijvoorbeeld nog wel na een wetswijziging?

Ververs regelmatig oude webpagina’s en verwijder pagina’s die van minder kwaliteit zijn. Dit is eigenlijk een algemene regel, ook al bevat jouw website geen betrouwbare informatie. Vervang of verwijder pagina’s die slecht bezoekt worden, want deze spelen minder in op de behoefte van jouw publiek.

Lees ook: Ververs je oude content in 8 stappen

5. Ontvang reviews

Verzamel reviews van websitebezoekers, dit verstevigt jouw reputatie en je laat ermee aan zoekmachines en aan jouw publiek zien, dat je kwaliteit levert. Dat maakt jouw betrouwbaar en op termijn zelfs een autoriteit.

Backlinks zorgen voor dezelfde betrouwbaarheid als reviews. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Backlinks zijn een soort aanbeveling. De website die jou een backlink geeft, zegt daarmee tegen de websitebezoeker: ‘op deze website staat interessante informatie, dit kun je ook lezen. Daardoor wordt jouw website als meer betrouwbaar gezien.

Lees ook: Linkbuilding: zo scoor je zichtbaarheid op Google

7. Heb een Wikipedia-pagina

Wanneer je een Wikipedia-pagina hebt, dan ben je pas echt betrouwbaar. Het is moeilijk om er een Wikipedia-pagina te krijgen, tenzij je iedere week een spelletjesprogramma op televisie presenteert. Ook al ben je een autoriteit. Gelukkig is dit niet zo belangrijk wanneer jouw website over zwarte jurkjes gaat, maar wel iets meer als je financieel advies met jouw publiek deelt.

Tot slot

Met Google E.A.T. moet je eigenlijk doen wat Google altijd van je vraagt. Namelijk de beste online ervaring geven, alleen op een manier dat als betrouwbaar wordt gezien. E.A.T. is belangrijker wanneer je gevoelige informatie bespreekt. Als je dat niet doet is het toch verstandig om de principes die onder E.AT. vallen te volgen. Niet alleen omdat je daardoor zichtbaarder bent voor zoekmachines, maar ook omdat je door jouw publiek gezien wordt als de expert die je bent en daar gaat het uiteindelijk om.

Externe links:
Ahrefs
Business2Community
Search Engine Journal
Afbeelding: Unsplash

DELEN