Hoe lang moet jouw blog zijn?

Long-form content is een van de content marketingtrends voor 2022. Dit zijn mijn woorden die ik afgelopen vrijdag schreef voor een artikel op Frankwatching. Nu we weer in een lockdown verkeren, zal het internet gebruik de komende maanden weer flink toenemen. Dat zagen we de afgelopen twee jaar immers ook. Vooral streamingsdiensten en websites die videocalls mogelijk maken, deden het goed. Ik verwacht dat het nu niet heel anders zal zijn en dat we onze tijd meer op het web zullen doorbrengen. Hoewel video het meest geconsumeerde stukje content is, worden er ook veel blogs gelezen. Jij kunt, zeker nu, jouw publiek aan je binden met een blog. Maar ja, hoe lang moet deze zijn?

De ideale tekstlengte

De laatste tien jaar is er veel geschreven over de ideale lengte van een blog. Met name in de zin hoe de lengte van een tekst zich verhoudt, met de zichtbaarheid daarvan op Google. Men dacht dat te lange teksten niet samengaan met de aandachtspanne van de lezer en korte teksten scoren niet goed op zoekmachines.

Lees ook: 6 tips voor het schrijven van een goede blog dat rankt

Wie de plug-in van Yoast gebruikt, weet dat je minimaal driehonderd woorden moet gebruiken op je webpagina. Wanneer je gebruik maakt van te weinig woorden, dan kan je tekst gezien worden als thin content. Thin content is content dat weinig waarde heeft voor de websitebezoeker, zoals affiliate pagina’s van slechte kwaliteit of webpagina’s waarop nauwelijks content staat.

Het uiteindelijke advies van Yoast is om het tussen zo’n 700 tot 800 woorden te houden als je geen ervaren schrijver bent.

Meer aandacht voor long-form content

De laatste tijd neemt de behoefte naar lange teksten toe, omdat deze meer waarde bieden voor de lezer. Daarom is dit een trend voor het nieuwe jaar: long-form content.

De meningen over wat long-form content precies is, zijn nogal verschillend. Volgens Hubspot zijn het artikelen van duizend woorden en meer, Search Engine Journal zegt dat long-form content minstens tweeduizend woorden telt en SEMrush spreekt over meer dan vierduizend woorden.

Long-form content is vaak een blog, maar het kan ook een white paper, e-book, pillar page of testimonial zijn. De informatie in long-form content is uitgebreider dan in kortere berichten en daarom is dit meer waardevoller. De lezer kan echt vooruit na het lezen van de tekst en meters maken met bijvoorbeeld het runnen van een business, het uitvoeren van een project of een strategie.

Voordelen van long-form content

Het delen van lange teksten kent zo zijn voordelen. Het wordt bijvoorbeeld sneller gedeeld op social media, omdat het meer waarde biedt voor de lezer. Daarnaast krijgt het meer backlinks, zodat anderen ook kunnen profiteren van de informatie op zo’n webpagina.

Lees ook: Linkbuilding: zo scoor je zichtbaarheid op Google

Wanneer jouw blog op social media of via een backlink wordt gedeeld, dan neemt het verkeer naar deze webpagina toe. Zoekmachines zien weer dat zo’n pagina veel bezocht wordt en zullen denken dat de informatie daarop interessant en relevant is. Als gevolg wordt deze sneller getoond in de zoekresultaten, zodat zoveel mogelijk zoekmachinegebruikers deze interessante content ook kunnen consumeren.

Kan de websitebezoeker long-form content aan?

Eerder dachten we dat de aandachtspanne van de websitebezoeker onvoldoende was voor lange teksten. Dat is het echter wel, mits de boodschap boeiend en interessant genoeg is. Mensen lezen vaak de eerste regels van een tekst en scannen vervolgens de rest voor ze beslissen of ze hem willen lezen of niet. Dat betekent niet dat ze het hele lezen overslaan, ze willen gewoon eerst weten of het de moeite waard is. Dus zorg ervoor dat jouw tekst scanbaar is.

Wat is short-form content?

Tegenover long-form content staat short-form content. Bij short-form content bevat een tekst duizend woorden of minder. Je kunt hierbij denken aan social media berichten, blog posts en e-mail berichten. Met dit soort content probeer je vooral een enkele boodschap snel en direct over te brengen.

Een voordeel van short-form content is dat het effectiever is en het is ook makkelijker te consumeren. Dit is ideaal voor lezers die snel antwoord op hun vraag en geen tijd hebben om een heel e-book te lezen.

Is de lengte van een blog een rankingsfactor?

Een veel gezochte vraag is, of de lengte van een tekst een rankingsfactor is. Dat is het niet, de lengte van een tekst doet er SEO-technisch weinig toe. Maar er zijn wel andere factoren die ervoor zorgen dat een lange tekst vaker zichtbaar is op Google. Lange teksten kennen de volgende SEO-voordelen:

1. Google weet veel beter waar de tekst over gaat. – In lange teksten komt het zoekwoord vaker terug en daardoor begrijpt Google veel beter waar de tekst overgaat. Doe echter niet aan keyword stuffing. Dankzij de Google update Hummingbird, zakken webpagina’s waarvan teksten bijna onleesbaar zijn door veelvuldig gebruikt van zoekwoorden, naar beneden in de zoekresultaten.

2. De tijd die iemand doorbrengt op jouw webpagina. – Zoekmachines beoordelen of de content op een webpagina interessant is aan de ‘time spent on page’. Hoe langer deze is, hoe meer waarschijnlijker het is dat een tekst helemaal is gelezen of een video is uitgekeken. Google denkt dan dat de boodschap die op zo’n webpagina is gedeeld interessant is en zal deze dan veel sneller laten zien aan andere zoekmachinegebruikers.

3. Linkbuilding – Veel bezochte webpagina’s ranken beter in de zoekresultaten en daarom zijn de eerdergenoemde voordelen van long-form content, zoals social sharing en backlinks, goed voor SEO.

De lengte van een tekst is dus niet direct een rankingsfactor, maar indirect wel.

Hoe lang moet je blog dus zijn?

Terug naar de basis vraag: ‘hoe lang moet je blog zijn?’ Hubspot zegt dat het ideale blog bericht tussen de 2100 en 2400 woorden lang is, wanneer deze wil scoren op zoekmachines. Dat zeggen zij op basis van de gemiddelde lengte van hun vijftig meest populairste berichten in 2019. Hoe lang jouw blog moet zijn hangt af van wat je ermee wil bereiken.

Wat is jouw doel met jouw blog? Wil je jouw publiek direct informeren? Dan kun je het beter kort houden. Hier kom je vooral mee weg als jouw publiek je al kent en je al een autoriteit bent in jouw vakgebied. Wil je jouw publiek iets leren en tegelijk scoren op Google, dan is long-form content beter.

Conclusie

Het delen van long-form content biedt ontzettend veel waarde voor de lezer. Maar niet iedereen heeft tijd en zin om constant maar ellelange artikelen te lezen, hoe interessant deze ook zijn. Soms ben je gewoon op zoek naar een snel antwoord op een specifieke vraag. Op dat soort momenten is short-form content ontzettend gewenst.

Het beste is om long-form content af te wisselen met short-form content, op die manier speel je het in op de verschillende behoeftes van jouw websitebezoeker. Het belangrijkste is dat je er altijd voor zorgt dat jouw verhaal boeiend is en kwalitatief sterk. Schrijf niet om het schrijven en het hebben van een zo’n lang mogelijke tekst, kies voor het bieden van waarde, zodat jouw lezer niet halverwege het lezen afhaakt. Op die manier zorg je juist voor terugkerende bezoekers die meer willen weten over wat jij te vertellen hebt.

Afbeelding: Unsplash

DELEN