Wanneer je jouw blog hebt gepubliceerd, dan wil je dat deze gelezen wordt. Je hebt immers veel tijd en energie gestoken in het schrijven van dat stukje content waarin jouw kennis en expertise naar voren komt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze ook gelezen wordt? Hoe promoot je jouw blog? Hierbij drie tips voor het promoten van jouw blog.
Pr is niet meer hetzelfde
In de tijd dat ik als marketeer in vaste dienst werkte, werkten we een pr-bureau die onze persberichten bij journalisten onder de aandacht brachten. Hierbij waren we volledig afhankelijk van de bereidheid van een ander, om ons bericht te publiceren. Soms kwam het voor dat al onze inspanningen voor niks waren, als er geen ruimte was voor ons nieuws. In deze tijd had je als merk weinig controle over je zichtbaarheid in de media.
Lees ook: Het PESO-model: zo bepaal je jouw mediastrategie
De manier waarop we onze informatie consumeren is veranderd. We lezen minder print en meer online. Niet zo gek als je je realiseert dat 4,66 miljard mensen wereldwijd gebruik maken van het internet (deze cijfers zijn van januari 2021). En dat aantal groeit nog steeds. Er zijn meerdere manieren op je content aan de man te brengen en daardoor is de rol van het pr-bureau veranderd. De massadistributie van persberichten heeft plaats gemaakt voor het delen van waardevolle content, in de vorm van video, infographics, podcasts en blogs en er zijn verschillende manieren waarop je deze kunt promoten.
Zo promoot jij jouw blog
Voor jij zelf aan de slag gaat met het promoten van jouw blog, moet je er eerst voor zorgen dat deze perfect is. Dat houdt in dat je let op je spelling, je gebruik maakt van overgangswoorden en interpunctie en jouw content moet inspelen op de behoefte van de lezer. Dit laatste is van cruciaal belang, anders hebben de onderstaande tips weinig zin.
1. Social media
Deel jouw blog op social media. Ik zeg altijd: kies twee of drie platformen die het beste bij jou en jouw merk passen en deel jouw content daar. Facebook is nog steeds erg populair, hoewel berichten met links van bedrijfspagina’s bijna onzichtbaar zijn in de tijdlijn. LinkedIn werkt ook goed, mits je wel voor interactie zorgt bij je berichten. Twitter, Pinterest en Instagram zijn nog steeds veel gebruikt. Schrijf een geweldige caption waardoor jouw volger of connectie niet anders kan doen, dan op de link (in de bio) te klikken en zorg op die manier naar verkeer naar jouw webpagina.
2. Nieuwsbrief
Deel jouw blog in een nieuwsbrief en verstuur deze regelmatig. Mensen die zich inschrijven voor jouw mailinglijst hebben oprecht interesse in wat je te vertellen hebt. Dus deel jouw berichten in een maandelijkse nieuwsbrief en zorg voor een duidelijke call to action.
3. SEO
Zoekmachines zorgen nog altijd voor het meeste verkeer naar websites. Meer dan 90 procent van de online ervaringen begint immers met een zoekmachine. Dus optimaliseer jouw content voor zoekmachines, oftewel, investeer in SEO. Dit doe je o.a. door gebruik te maken van zoekwoorden, zodat zoekmachines jouw blogs kunnen vinden en door aan linkbuilding te doen, zodat zoekmachines jouw webpagina’s kunnen vinden.
Wanneer jouw webpagina’s, waar jouw blogs op staan, veel bezocht worden, dan denkt Google dat dit populaire webpagina’s zijn en als gevolg wordt jouw blog hoger gerankt in de zoekresultaten van Google. Blogs die hoger gerankt worden, worden vaker gelezen en zo neemt het verkeer naar jouw website alsmaar toe. Jouw webpagina’s worden alleen veel bezocht als je deze durft te delen en natuurlijk optimaliseert voor zoekmachines.
Tot slot
Al deze acties zijn erop gericht dat mensen jouw website bezoeken. Dus verwijs niet te veel naar jouw social media, want daardoor verlaten websitebezoekers jouw website en dat wil je niet. Benoem social media alleen zodat mensen jouw berichten daarop kunnen delen of met jouw kunnen connectie of volgen.
Je bent in principe jouw eigen pr-bureau wanneer je actief jouw eigen content deelt en promoot. Wat werkt voor een blog, werkt voor bijna alle vormen van content. Dus promoot jouw video, podcast, e-book of infographic en zorg ervoor dat deze fantastisch is.
Succes!
Afbeelding: Getty