Knallen met je nieuwbrief doe je zo

De nieuwsbrief. Het is al jaren een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Om precies te zijn: de e-mail marketingstrategie. Het een strategie waar doorgaans weinig aandacht naartoe gaat, terwijl het je toch concrete verkoop kan opleveren. Volgens het Nationaal E-mail Onderzoek 2021, blijkt dat 76 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar minstens een keer iets heeft gekocht via de e-mail. Het onderzoek vertelt ook dat wanneer een boodschap belangrijk is, we deze liever via een e-mailbericht ontvangen dan via social media. Daarom blijven marketeers nu en in de toekomst nieuwsbrieven versturen en is dit iets dat jij ook zou moeten doen.

Voordelen van e-mail marketing

E-mail marketing bestaat al decennialang en wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. De belangrijkste reden om een e-mailadres te hebben, is met 67 procent het ontvangen van bevestigingen van aankopen (e-commerce). Daarnaast is het populair als persoonlijk communicatiemateriaal, ontvangstkanaal voor officiële overheidscommunicatie en als kanaal voor de ontvangst van aanbiedingen en exclusieve deals. Slechts 4 procent van de Nederlanders vindt e-mail ouderwets.

Marketeers en ondernemers nemen e-mail graag op in de strategie, omdat het:

  • Een manier is om regelmatig in contact te blijven met jouw klant
  • Kan leiden tot meer loyaliteit
  • Een positief effect heeft op de brand awareness
  • Een middel is om jouw boodschap rechtstreeks naar jouw doelgroep te communiceren
  • Een hoge ROI heeft. Uit onderzoek blijkt dat iedere dollar die in e-mail marketing wordt geïnvesteerd, 38 dollar oplevert.

Lees ook: Dit is waarom je nu met e-mail marketing moet beginnen

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 blijkt tevens dat 86 procent van de Nederlanders zich het afgelopen jaar op één of meerdere mailings heeft ingeschreven. In 2017 gaf zo’n 17 procent aan maximaal 10 nieuwe nieuwsbrieven te ontvangen, in 2021 is dit percentage gestegen naar 21 procent.

Waarom een nieuwsbrief

De nieuwsbrief is voor ondernemers de meest verstuurde e-mail. Het is een terugkerend bericht, die naar een vaste groep mensen wordt verstuurd die zich op zo’n nieuwsbrief hebben ingeschreven. Nieuwsbrieven kunnen voor een constant verkeer naar de website zorgen en dat maakt ze zo geliefd.

In tegenstelling tot social media, hebben mensen die jouw nieuwsbrief ontvangen interesse in wat je te vertellen hebt. Zij hebben zich immers hiervoor ingeschreven. Terwijl een bericht op social media tussen vele andere in de tijdlijn staat en daardoor minder opvalt.

Welke informatie deel je in jouw nieuwsbrief?

E-mail is dus ‘the way to go’, maar wat stuur je dan naar jouw subscribers? Een nieuwsbrief kan de volgende informatie bevatten:

  • Een verzameling van de laatste blogs de je op je website hebt gedeeld
  • Een nieuwe White paper die je hebt geschreven
  • Een nieuw product of dienst
  • Je kunt tips delen
  • Nieuws uit de markt
  • Nieuws over je bedrijf, zoals een jubileum of wanneer er nieuwe mensen komen werken
  • Klant testimonia
  • Vacatures
  • Updates van jouw bedrijf

Wat je in je nieuwsbrief deelt, hangt af van de behoefte van jouw doelgroep en het doel van jouw nieuwsbrief. Ik schreef nieuwsbrieven als marketeer bij een recruitmentbureau. In deze nieuwsbrief presenteerden we verschillende (nieuwe) kandidaten anoniem aan bedrijven met wie we samenwerkten. Naar deze kandidaten stuurden we tegelijk de verschillende vacatures in onze portfolio, die aansloten op hun interesses.

Met BY RAYMONDE stuur ik nieuwsbrieven met handige marketinginformatie, om jou op weg te helpen in jouw marketingstrategie.

Personaliseer jouw berichten

Het is wel belangrijk dat je jouw berichten personaliseert, dus aanpast aan de behoefte van de ontvanger. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 77 procent van de marketeers het afgelopen jaar meer engagement heeft gezien met e-mail. Het sleutelwoord hierbij was wel personalisatie.

Willen allemaal als individuen behandeld worden en verwachten berichten die daarbij passen. Massaberichten zijn echt iets van de vorige eeuw. Door personalisatie zijn wij eerder geneigd een mail te open, de boodschap te lezen en uiteindelijk zaken te doen met een bedrijf. We vinden het bijvoorbeeld fantastisch om berichten te krijgen op onze verjaardag, daarom stroomt op die dag onze inbox vol.

Lees ook: Opvallen met gepersonaliseerde content doe je zo

Hoe maak je een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is eenvoudig te maken, hiervoor volg je de volgende stappen:

1. Kies jouw doel

Wat wil je met jouw nieuwsbrief bereiken? Wil je jouw publiek informeren, zodat ze jou gaan zien als expert in jouw vakgebied? Wil je meer verkeer naar jouw website, zodat meer websitebezoekers interactie hebben met de advertenties die je daarop hebt staan? Of wil je direct leads genereren en jouw publiek voorstellen aan jouw producten en diensten? Wanneer het duidelijk is wat jouw doel is, kun je gericht aan de slag gaan.

2. Bepaal jouw call to action.

Met een call to action roep je jouw publiek op tot een handeling, zoals kaartjes kopen voor een evenement, een artikel lezen of het doen van een bepaalde aankoop. Hiervoor moet je wel een webpagina, oftewel een landingspagina hebben waar jij jouw publiek naar verwijst. Deze moet je dus eerst maken en voorzien van content.

3. Kies een e-mailmarketingprogramma

Jouw nieuwsbrief verstuur je meestal niet vanuit Gmail of Hotmail. Het makkelijkst is om hierbij te werken met een e-mailmarketingprogramma. In dit artikel van Hubspot vind je een overzicht van de verschillende tools waarmee jij kunt werken. 

4. Bepaal jouw design

Vervolgens kies je een ontwerp dat het beste bij jouw past. Veel programma’s hebben templates waarmee je kunt werken, maar je kunt er ook zelf een ontwerpen. Zelf houd ik heel simpel, zodat de ontvanger van mijn e-mail niet te veel wordt afgeleid. Kies voor wat het beste bij jou past, maar zorg ervoor dat jouw mail wel duidelijk leesbaar is. Dat houdt in: een leesbaar lettertype en een lettergrootte waarbij je niet in je ogen hoeft te knijpen. Daarnaast moet jouw mail makkelijk leesbaar zijn op mobiele apparaten. Zorg er ook voor dat ontvangers jouw mail kunnen scannen. Maak daarom gebruik van witregels, tussenkoppen en vetgedrukte zinnen wanneer jouw tekst lang is.

5. Segmenteer jouw doelgroep

Zorg er altijd voor dat jouw tekst gepersonaliseerd is. Wanneer de lijst met subscribers te groot is, probeer deze dan te segmenteren op bijvoorbeeld interesses, kennis, of demografische factoren, zodat je jouw publiek content biedt dat aansluit op hun interesses of profiel. Men schrijft zich uit wanneer je dit niet doet.

Het is overigens niet erg als mensen zich uitschrijven. Je wilt namelijk dat jouw doelgroep interesse heeft in wat je te vertellen hebt. Uitschrijvers hebben dat niet en zullen ook niet van jouw kopen. Dus laat die button duidelijk terugkomen in jouw mail.

Tot slot

E-mail marketing gaat nergens heen en vraagt vergeleken met andere strategieën om weinig tijd. Daarnaast kun je de prestatie van jouw nieuwsbrief eenvoudig meten, want de verschillende programma’s laten vaak in een oogopslag het aantal opens, bounces en click-through-rates zien.

Het enige echte nadeel van e-mail marketing is dat een bericht snel en makkelijk wordt gewist. Zorg er daarom altijd voor dat je jouw mail personaliseert, om dit zoveel mogelijk te voorkomen en de engagement te verhogen.

Succes.

Externe links:
Business2Community
Frankwatching
Hubspot
Hubspot
Afbeelding: Getty

DELEN