Moet ik investeren in Google Ads?

“Doe ik er goed aan om te investeren in Google Ads?” Sindskort heb ik (naast deze) een nieuwe website, waarop ik een dienst promoot. Om deze een boost in zichtbaarheid te geven, overweeg ik een investering in Google Ads. Maar ik twijfel en daarom stelde ik deze vraag een enige tijd geleden in een besloten groep op Facebook, opzoek naar ervaringen van andere ondernemers.

Ik maakte er een poll van: “Wat is jouw ervaring?” Vroeg ik. “Heeft het zin om als zelfstandig ondernemer te investeren in SEA? Heeft een investering in Google Ads jou zoveel leads en omzet opgeleverd, dat het de investering waard was?” De reacties die ontving waren heel verschillend en ik besloot me flink in Google Ads te verdiepen, met als vraag: “Moet ik investeren in Google Ads of gooi ik mijn geld weg?”

Inhoud

Adverteren op Google

Google is wereldwijd de grootste zoekmachine en wordt met name in Europa veel gebruikt. Men schat dat Google dagelijks zo’n 5,6 miljard zoekopdrachten verwerkt en dat maakt Google ontzettend aantrekkelijk voor adverteerders.

Adverteren op zoekmachines heet Search Engine Advertising (SEA). Hierbij wordt tegen betaling een advertentie geplaatst bovenaan de natuurlijke zoekresultaten in op de Search Engine Result Page. Het is een advertentiemodel waarbij adverteerders betalen wanneer een bezoeker op de link van een advertentie klikt. Er wordt betaald per click, Pay-Per-Click (PCC) dus.

Adverteerders kijken vooraf welke zoekwoorden het beste passen bij hun business en vervolgens bieden ze op deze woorden op Google. Wanneer je hieraan deelneemt, concurreer je met andere bedrijven op zoekwoorden. Het bedrag dat je biedt is dat je maximaal wenst te betalen per klik. Wanneer je bijvoorbeeld 5 euro biedt en Google zegt dat de kosten van een klik 3 euro zijn, dan wordt jouw advertentie geplaatst. Bied je te weinig en is het meer dan 5 euro is, dan plaatst Google de advertentie niet. Gelukkig is er de optie om een maximaal budget te bepalen, zodat je niet meer betaalt dan je wenst te doen.

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

Het verschil tussen SEA en SEO

Tegenover SEA staat Search Engine Optimization (SEO) en allebei hebben ze als doel zoveel mogelijk verkeer naar een website te genereren. Het verschil is dat SEO een langetermijnstrategie is, het kan soms maanden duren voor je profiteert van je inspanningen. Bij SEA zie je direct resultaat.

Lees ook: Zo optimaliseer je jouw website voor SEO

Het is geen geheim dat ik een grote voorstander ben van SEO. Ik vind dat iedere ondernemer hier aandacht aan moet besteden, omdat het bijvoorbeeld vijftien keer meer kliks dan SEA oplevert, het is goed voor de betrouwbaarheid, concurrenten kunnen je niet eenvoudig van de eerste plaats stoten en websites met veel autoriteit worden doorgaans hoog gerankt. Het verkeer houdt bij SEA op, wanneer je stopt met investeren. SEO kost in principe niets en je hebt er langer profijt van. Het voordeel van SEA is echter, dat je brand awareness snel toeneemt evenals je zichtbaarheid op Google. Fantastisch dus als jouw merk redelijk nieuw is.

Verschillende soorten Google-advertenties

Google Ads kent verschillende soorten advertenties die we campagnes noemen. Hierbij een overzicht:

1. Search campaign

Dit is de campagne die je dus doorgaans bovenin de zoekresultaten ziet staan en waarin ik geïnteresseerd ben. Het is de meest bekende van dit rijtje. Meer verkeer naar je website, is een doel van de search campagne, maar ook concrete leads genereren en verkoop.

2. Display campaign

Hierbij verschijnt de Google-advertentie op andere websites, zoals op Forbes (zie de onderstaande afbeelding). Het doel van een display campagne is hetzelfde als die van een search campagne en deze advertenties komt in verschillende afmetingen. Gebruikers komen deze advertenties tegen wanneer ze een nieuwsartikel of een blog lezen. Ze hebben wellicht niet de intentie om te kopen, maar dit soort advertenties zijn wel goed voor de zichtbaarheid van een merk vooral als content dynamisch is. Brand awareness is dus een ander doel.

Lees ook: Wat is dynamische content

3. Shopping campaign

Google Shopping zorgt ervoor dat gebruikers producten kunnen vergelijken en kopen. Het voordeel hiervan is dat je prijzen van verschillende retailers kunt vergelijken, evenals de verschillende varianten van zo’n product. De conversie rate van Google Shopping is 30 procent hoger dan de search ads en is ideaal voor webshop eigenaren.

4. Video campaign

Met de video campagne adverteer je op een video. Het kan een reclamefilm zijn voor een video afspeelt of een banner op de video zelf. Je ziet dit soort advertenties met name op YouTube. Het doel is meer verkopen, leadgeneratie, verkeer naar de website, brand awareness en overweging. Bij het laatste moedig je mensen aan om jouw merk in de toekomst te proberen.

5. App campaign

Dit is een advertentie voor een app op Google of in de App store. Het doel hiervan is dat mensen
een app installeren en vervolgens gebruiken.

Angst voor klikfraude

Hetgeen waar de meeste mensen (en ook ik) bang voor zijn is SaBOTage, oftewel klikfraude. Hierbij proberen concurrenten je op kosten te jagen door constant op jouw Google-advertentie te klikken. Als gevolg is jouw advertentie niet meer zichtbaar bij jouw doelgroep als je door je budget heen bent. Daarnaast maak je onnodig kosten, zonder gewenst resultaat.

Helaas komt het regelmatig voor. Het kan zijn dat iemand dit handmatig doet, maar er zijn ook klikbots die dit automatisch op gang brengen. Google zegt dat het er wat tegen doet, door detectiesystemen te verbeteren om patronen te herkennen. Maar de meningen zijn hierover verdeeld. Google zegt dat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de adverteerder is om ervoor te zorgen dat de activiteit bij de advertenties geldig is. Daarnaast geven ze tips hoe je SaBOTage kunt voorkomen of tegengaan.

Wat mensen op Facebook zeggen

Om te ontdekken of Google Ads iets is om leads mee te genereren, vroeg ik dus in een besloten groep op Facebook aan andere ondernemers hoe zij hiernaar kijken. De reacties waren verschillend. Een derde zei dat de investering hen meer had gekost dan opgeleverd. Anderen vonden dat het wel zin heeft, mits je je laat ondersteunen door iemand die weet wat ze doet. Nu moet ik wel zeggen dat dit antwoord kwam van mensen die mij hierbij kunnen helpen.

Het kwam er volgens hen op neer, dat succes met Google Ads afhangt van het soort product of dienst dat je verkoopt en of je dat op nationaal, internationaal of lokaal niveau doet.

Conclusie

SEA en SEO zijn niet hetzelfde. Het doel komt overeen, maar de werkwijze verschilt enorm. Het is heel belangrijk dat je van te voren weet met welk doel je begint aan je Google Ads campagne en dat je budget beschikbaar hebt. Daarnaast denk ik dat de dames op Facebook gelijk hebben en dat je goed geïnformeerd aan een strategie moet beginnen en dat je weet wat je doet, anders is de kans groot dat de exercitie eindigt met teleurstelling.

Heb jij interesse in SEA? Bepaal van te voren jouw doel en zoek van te voren goed uit welke type campagne het beste bij jouw business past. Kijk daarnaast ook hoe groot de concurrentie is op de zoekwoorden van jouw keuze en neem dan een beslissing.

De dienst die ik op mijn nieuwe website verleen is die van een event planner. Ik ben niet de enige in de branche en voor de zoekwoorden die relevant zijn voor deze business, zie ik al veel advertenties op Google staan. Dit, en de huidige staat van de entertainment branche, zorgen ervoor dat ik op dit moment nog terughoudend ben wat betreft Google Ads en mijn investering uitstel en me voorlopig richt op SEO.

Externe links:
Business2community
Google
Google
Hootsuite
Afbeelding: Getty

DELEN