“Ondernemen vanuit een visie en eigenheid, dat vind ik belangrijk.”

Hoe kun je het beste online ondernemen? Iedere maand spreek ik een online ondernemer over het ondernemerschap. Dit keer praat ik met Lotte van den Broek (32), zij onderneemt dit jaar drie jaar en werkt als copymentor.

Wat doet een copymentor?

“Ik leer uitgesproken ondernemers krachtige teksten schrijven met visie, personality en originaliteit, voor beter betalende klanten.”

Wie zijn deze ondernemers?

“Ik trek met name business coaches aan en ondernemers die andere zelfstandigen helpen zakelijk te groeien. Het zijn uitgesproken ondernemers die de kneepjes van het vak kennen en hun plek in de markt hebben veroverd.”

Hoe kom je aan jouw klanten?

“Via Instagram en via huidige klanten. Ze kiezen denk ik voor mij, vanwege mijn aanbod en wat ik voor hen kan betekenen. Ik denk dat mijn persoonlijkheid hierbij de doorslaggevende factor is. Ik gebruik veel humor in mijn communicatie en neem geen blad voor de mond. Dat voelt, als ik het voor hen mag invullen, als meer echt.”

Hoe was je het eerste jaar als ondernemer?

“Ik had last van het bekende startersprobleem: ik nam alles aan, vroeg veel te weinig en gaf heel veel tijd. Ik werkte het eerste half jaar nog in loondienst en had een handjevol klanten. Ik was er taffesveel tijd aan kwijt en ik verdiende er bar weinig mee. Het was echt uurtje factuurtje. Mijn klanten vroegen om online marketingadvies, maar het kwam er altijd op neer dat hun websites aan een flinke upgrade toe waren. Ik deed veel uitvoerend werk, in plaats van advies geven. Zowel de werkzaamheden als de doelgroep die ik daarmee aantrok, zogen voor mij alle plezier uit het ondernemen.”

En toen moest alles anders?

“Het ondernemen was een prima extraatje naast mijn werk in loondienst. Maar toen mijn contract bij mijn werkgever niet werd verlengd, besloot ik me, tegen advies van anderen in, te richten op een andere doelgroep: ondernemende vrouwen.”

Hoe pakte je dat aan?

“Mijn klanten komen voornamelijk via Instagram. Daar ben ik ook gestart. Ook ben ik mij anders gaan uiten: mijn communicatie en website trok voorheen een bepaalde doelgroep aan, vanwege het zakelijke design. Toen ik een andere richting opging, ben ik gaan communiceren vanuit wie ik ben en zocht ik de kanalen op waarop mijn doelgroep aanwezig is. Daarnaast heb ik mijn website aangepast, zodat het meer past bij mijn persoonlijkheid en de persoon die ik wil aantrekken. Vanwege mijn marketingachtergrond had ik al de nodige kennis en wist ik wat ik moest doen, maar ik ben ook met coaches aan de slag gegaan.”

Wanneer leverde het iets op?

“De klanten kwamen niet direct, nee! Dat kwam door mijn verkeerde insteek: ik was vooral aan het zenden. Nu pak ik dat veel strategischer aan. Maar ondertussen kon ik leven van de werkzaamheden die ik voorheen uitvoerde.”

Wat vind je het moeilijkst aan ondernemen?

“De groeipijnmomenten: weten dat het tijd is voor een volgende fase en de druk ervaren om het een en ander eruit te gooien. En de onzekerheid: slaat mijn nieuwe dienst wel aan, doe ik wel goed aan vernieuwing? Daarnaast vind ik tijd ook wel moeilijk. Ik werk veel op ‘flow’, dat veel ruimte laat voor mijn creativiteit. Tegelijkertijd kom ik zo vaak in de knel met wat er nog moet gebeuren. Ik moet meer focus hebben op timemanagement.”

Wat vind je het leukst?

“Het leukste vind ik de groei en de ontwikkelingen die ik doormaak. Ik ben in een omgeving terechtgekomen die zeer stimulerend werkt. Dat is een omgeving van ondernemers die groots denken en waar ik veel van mag leren.”

Hoe kom je aan deze ondernemers?

“Ik ken ze via netwerkbijeenkomsten, daar ging ik voor corona soms wel drie à vier keer paar maand naartoe. Ook leer ik ondernemers online kennen, via de community bij online trajecten of via Instagram. Dit zijn ondernemers die ik zelf heb benaderd of zij benaderde mij en ik spreek ze over de DM of op WhatsApp. Daarnaast heb ik een Mastermind-groepje, met wie ik maandelijks samenkom. Daaraan pitch ik ideeën en ze houden me een spiegel voor. Je kunt het mijn collega’s noemen. Ik raad het andere ondernemers absoluut aan om zo’n omgeving te creëren, want het ondernemen kan – vooral in deze tijd – best eenzaam zijn.”

Wat had je met de kennis van nu het eerste jaar anders gedaan?

“Een-op-een samenwerken met een businesscoach. Iemand die me een spiegel voorhoudt en meer ervaring heeft dan ik en mij de ‘hoe’ kan laten zien. Dan was ik niet zolang blijven hangen op bepaalde onzekerheden, zoals: ‘is mijn aanbod wel waardevol, klopt mijn doelgroep wel? Hoe kom ik aan nieuwe gesprekken? Zeker in het begin kan het wel duren voor je klanten hebt en ik bleef heel lang haken op het online. Ik had een hele lancering opgezet, waar geen hond op afkwam en dat kwam, omdat ik nog helemaal geen netwerk had opgezet. Mijn business coach leerde me onder andere dat ik niet moest wachten tot mensen op mij afkwamen, maar dat ik zelf op mensen moet afstappen.”

Wat vind je het belangrijk aan het ondernemerschap?

“Dat je onderneemt vanuit een visie en eigenheid. Een visie kan natuurlijk zijn: ‘ik wil onbeschaamd veel geld verdienen’ en dat is prima. Als je maar ergens voor staat en dat uit. Daarmee onderscheid je jezelf. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat je je eigen ego opzij durft te zetten. Durf van falen te leren, wanneer bijvoorbeeld een traject niet verkoopt, je een bepaalde type klant teveel aantrekt of je lancering een flop is. Vraag om feedback en vul het niet zelf in. Tot slot vind ik dat je jezelf groeimogelijkheden moet gunnen. Bepaal voor jezelf waar je heen wil en wat en wie je daarvoor nodig hebt.”

Kun je leuk van jouw bedrijf leven?

“Ja, ik kan er leuk van leven. Ik doe er nog geen persoonlijke exorbitante uitgaven mee, daarvoor heb ik nog te veel plannen. Ik investeer nog een groot deel, 30 procent , in mijn bedrijf. Maar die verhouding wil ik nog wel terugbrengen.”

Zou je zeggen dat je succesvol bent?

“Ja, dat durf ik wel te zeggen. Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar het blijft een continue ontwikkeling. Dat is ‘part of the fun’.”

Hoe verklaar je dat succes?

“Aan doorzetten en geloven in mijn eigen potentie en kunnen. Aan iedere keer mijn comfortzone een beetje oprekken en willen blijven ontwikkelen. Loslaten wanneer nodig is, op mijn bek durven gaan en bepaalde statements en methodes in twijfel trekken. ‘Moet het zo? Waarom?’ Mijn eigen weg volgen, in plaats van begaande wegen.”

Wat zou je andere ondernemers adviseren in hun weg naar succes?

“Dat je lerende mag zijn, ook wanneer je klanten hebt. Verwacht niet dat ze naar je toekomen, benader mensen. Doe dit niet om direct iets te verkopen, maar om van te leren. Het hele ondernemen is een leer- en ontwikkelproces. Blijf niet te lang aan de schetstafel staan, je weet pas dat je aanbod loopt of waarde heeft, wanneer je met iemand aan de slag gaat. Alleen zo wordt je aanbod beter en woest aantrekkelijk voor potentiële klanten. Kijk daarnaast ook naar wat jou anders maakt. Zoek dat niet te veel in je aanbod, maar bij jezelf. Kijk naar wie jij bent en waar je voor staat. Durf je plek te pakken en kijk niet te veel naar anderen.”

Welke ambities heb je nog? Waar zie jij jezelf bijvoorbeeld over vijf jaar?

“Als schrijvende ondernemer. Publicaties op mijn naam in de vorm van boeken en een column. Ik vind het gaaf om andere ondernemers kennis bij te brengen, maar dat wil ik een stuk exclusiever maken, zodat er meer ruimte is om mijn eigen werk te schrijven.”

Stel je voor: iemand biedt jou morgen jouw droombaan aan in loondienst. Neem je hem dan aan?

“Absoluut niet. Ik zie bij banen in loondienst beperkingen die voor mij onbespreekbaar zijn. Werken voor de droom van iemand anders, gebonden zijn aan de grenzen van dat bedrijf. Dat wil ik nooit meer.”

Lotte van den Broek (32) woont in Valkenburg ZH. Ze heeft twee zonen Luuk (3) en Mats (1) en is getrouwd met Ralf. Lotte werkt als copymentor voor ervaren en uitgesproken ondernemers. INSTAGRAM: @lottevdbroek.nl. WEBSITE: www.lotsofmarketing.nl
Foto’s: By Maren Photography

DELEN