“Loslaten en uitbesteden, dat vind ik het moeilijkst aan ondernemen”

Hoe kun je het beste online ondernemen? Iedere maand spreek ik een online ondernemer over het ondernemerschap. Dit keer praat ik met Marissa Bonants (29). Zij is financieel businesscoach & strateeg en sinds februari vorig jaar fulltime ondernemer.

Wat doet een financieel businesscoach?

“Ik geef andere ondernemers financieel inzicht. Ik help met name ondernemers die een product in de markt zetten via een webshop of een fysieke winkel. Ik laat hen o.a. zien hoe ze kunnen verdienen aan hun bedrijf, welke prijzen ze kunnen vragen en hoeveel ze moeten verkopen om hun winstdoel te behalen.”

Zijn dit bedrijven of zelfstandigen?

Ik help allebei. Ik heb twee diensten: een groepcoachingssessie, die vooral wordt afgenomen door zelfstandigen en een 1-op-1 traject, waarbij ik naar de persoonlijke situatie van mijn klanten kijk. Dit zijn vaak bedrijven met tot tien medewerkers en zonder een financieel persoon in dienst.”

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

“Ik werkte als registeraccount bij een groot bedrijf, maar daar haalde ik steeds minder voldoening uit. Ik was klaar voor iets nieuws. Ik kom uit een echte ondernemersfamilie en op een gegeven moment dacht ik: waarom niet? Ik vond het best spannend, maar toen las ik ergens: ‘je bent wel eens starter, maar geen beginner.’ Toen wist ik dat ik het kon, omdat ik alle kennis in huis heb.”

Wanneer was dit?

“Ik heb me in februari 2020 bij de Kamer van Koophandel ingeschreven, toen ik nog in loondienst was. Na een paar maanden kon ik dit niet meer combineren en zegde mijn baan op. De wereld stond op dat moment op z’n kop vanwege COVID-19, maar toch is het de beste beslissing ooit.”

Hoe kwam je aan je eerste klant?

“Via een Facebook-groep! Ik wilde mijn ideale klant leren kennen en deed een oproep. Het was niet mijn bedoeling om te verkopen. Maar tijdens zo gesprek werden mijn (nu) klanten toch nieuwsgierig en vroegen naar mijn aanbod en zo zijn de eerste samenwerkingen ontstaan. Daarnaast heb ik helemaal in het begin aan koude sales gedaan. Ik had een lijst gemaakt van klanten die me wel gaaf leken en deze via LinkedIn benaderd.”

Wouw, koude sales doe je dat nog steeds?

“Nee dat is niet meer nodig. Ik haal veel klanten uit Instagram, LinkedIn en af en toe heb ik een klant via Google. Ondertussen krijg ik ook steeds meer klanten via bestaande klanten en dat vind ik het mooiste compliment.”

Is er iets dat je met de kennis van nu anders zou hebben gedaan in het begin?

“Heel veel praten met mijn ideale klant en dan je product lanceren. Een mooie website en logo zijn allemaal bijzaken en daar heb ik in het begin veel aandacht aan besteed. Ik keek naar iedere millimeter op mijn site en had deze ondertussen al tien keer veranderd, terwijl dit soort zaken geen invloed hebben op de koopbeslissing. Het kan mijn klant echt niet schelen of mijn afbeeldingen iets meer naar links of rechts staan.”

Wat vind je het moeilijkste aan ondernemen?

“Loslaten en uitbesteden. Vooral in het begin vond ik het moeilijk om werkzaamheden uit te besteden, je betrekt toch iemand anders bij je bedrijf. Maar ook in de zin dat ik er op moet vertrouwen dat iets goed gebeurt, ook al doe ik het niet zelf. Op een gegeven moment neemt het aantal taken toe en dan moet je het een en ander wel uitbesteden, anders komt het niet ten goede van de kwaliteit van het werk als het allemaal zelf moet doen. En dat is het stukje loslaten.”

Wat besteed je uit?

“Ik heb een virtual assistent die me helpt bij het plaatsen van blogs op mijn website, social media posts online zetten en het opmaken van presentaties, dit zijn voor mij kleine taken die steeds bleven liggen en dat is hartstikke zonde. Daarnaast besteed ik steeds meer voorbereidende inhoudelijke financiële taken uit, zodat er voor mij meer tijd overblijft om klanten op strategisch niveau te helpen.”

Hoe gaat het nu een anderhalf jaar later?

“Het gaat super! Financieel en qua klanten. Het is soms een golfslagbad van hoogtepunten, van nieuw klanten en successen, naar moeilijke keuzes maken. Je zal altijd uitdagingen hebben. Nu denk ik vooral: hoe krijg ik meer structuur in mijn bedrijf en hoe ga ik dat uitbesteden.”

Hoe verklaar jouw dat succes?

“Ik denk dat het deels komt door pure toewijding en doorzettingsvermogen. Het is niet alleen maar site online en een Instagram pagina en binnen een paar maanden zit je praktijk vol. Het is gewoon een kwestie van doorgaan en strategie aanpassen. Je moet echt toegewijd zijn en ik denk dat het mij daarom is gelukt. Daarnaast denk ik ook dat je je moet richten op een niche. Misschien speelt geluk ook een kleine rol. Ik geloof erin dat wanneer je betrouwbaar bent naar jezelf en je publiek toe, dat dat werkt.”

Wat vind je belangrijk bij het ondernemerschap?

“Dat is een lastige vraag, want het is een combinatie van alles. Je hebt geen business zonder klanten en door zichtbaar te zijn en goed te luisteren naar je klanten, krijg je weer meer klanten. Daardoor kun je weer investeren in een coach of trainingen. Ik vond het fijn om met een business coach samen te werken toen ik net met ondernemen begonnen was. Vooral omdat ik hierdoor weer andere ondernemers heb leren kennen, waarmee ik nu nog steeds veel spar. Een soort van mijn nieuwe collega’s eigenlijk.”

Wat zijn jouw ambities?

“Het is mijn missie dat elke ondernemer weet hoe ze er financieel voorstaan en dat is zonder allemaal moeilijke berekeningen en financiële overzichten. Dit ga ik bereiken door meer en betere programma’s in de markt te zetten. Ik zou ook een boek willen schrijven. Er zijn zoveel opties, zoveel ambities.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“Ga, begin, evalueer, reflecteer, stuur bij, geniet en kijk naar je cijfers.”

Marissa Bonants (29) woont In Amsterdam en werkt als financieel businesscoach & strateeg. INSTAGRAM: @marissa.themoneymate. WEBSITE: www.themoneymate.nl
Fotocredits: Natalja, Chapter one studio

DELEN