Mijn berichten op Instagram krijgen de laatste paar weken minder likes. Misschien komt het door de zomervakantie, maar op dit moment ligt mijn Instagram op zijn gat en dat werkt allesbehalve motiverend. Het is mijn eigen schuld, want ik heb de app de laatste weken nauwelijks geopend en dat is niet zonder consequenties.
Inhoud
Instagram is voor veel online ondernemers een belangrijke bron van inkomsten. Volgens Hubspot
heeft het onder marketeers de een na hoogste ROI als het gaat om social media kanalen. De meeste ondernemers zijn zich hiervan bewust en stoppen daarom veel energie in dit kanaal. Ik zie dit ook bij de ondernemers die ik iedere maand spreek in de rubriek ‘Ondernemen met’. Het is voor hen erg belangrijk om zichtbaar te zijn op Instagram, want anders voelen ze dat in hun portemonnee.
Het algoritme van Instagram
Het gaat er bij Instagram om dat je deelt wat jouw publiek wil zien. Het gaat volgens Instagram baas Adam Mosseri niet meer alleen om het delen van mooie plaatjes, mensen willen vermaakt worden. Interactie is het sleutelwoord als het gaat om zichtbaarheid en het algoritme speelt hierbij een belangrijke rol.
Nu vinden veel mensen dat je je niet moet bezighouden met het algoritme van Instagram, want algoritmes veranderen en het is vermoeiend om daar een studie van te maken. Maar als je wil opvallen op Instagram, moet je wel hoe het kanaal werkt en wat belangrijk is, daarom deel ik hierbij de belangrijkste elementen van het algoritme.
Instagram heeft om te beginnen niet één algoritme. Voor ieder onderdeel hanteert de app een ander algoritme. Dus de berichten, stories, Reels, IGTV, etc. hebben allen andere factoren die een invloed hebben op de zichtbaarheid in de feed. Daarbij kijkt platform, net zoals bij Facebook, naar het gedrag van haar gebruikers.
Lees meer over algoritme van Instagram
Het gaat allemaal om signalen
Instagram heeft meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd, die op hun beurt ontzettend veel mensen volgen. Wanneer jij duizend mensen volgt, is het voor jou niet meer behapbaar om alle berichten en stories van deze mensen te lezen of zien. Daarom krijg je, net zoals op Facebook, content te zien waarvan Instagram denkt dat jij het interessant vindt.
Lees ook: Daarom heb je minder bereik op Facebook
De berichten die je bovenaan je feed ziet of voorin je stories, zijn van mensen waarmee jij de meeste interactie hebt. Jij hebt eerder op berichten of stories van deze mensen gereageerd, via een comment, like of een bericht via de chat. Naast de berichten van deze mensen, zie je ook een aantal advertenties.
Daarnaast kijkt Instagram naar andere voorkeuren van jou. Dit worden signalen genoemd. Wanneer jij veel naar video’s kijkt of bepaalde thema’s vaak liked, dan geef je signalen af en deze gebruikt Instagram om je soortgelijke content te laten zien. Dit soort berichten verschijnen hoger in jouw feed, omdat Instagram denkt dat jij dit interessant vindt.
De reden waarom jij niet zichtbaar bent op Instagram
In jouw feed en op stories zie je dus berichten van mensen waar jij de meeste interactie hebt, het eerst. Mensen waar je geen of minder contact mee hebt, zie je pas na het kijken van flink wat stories of na lang scrollen. Dit geldt ook voor jouw volgers, zij zien eerst berichten van mensen met wie ze veel interactie hebben. Als jij niet een van die mensen bent, dan zak je naar beneden in de feed, ingehaald door mensen die wel het gesprek aangaan met jouw publiek.
Als ondernemer kan het killing voor je business zijn, wanneer je onvoldoende zichtbaar bent. Vooral als jouw potentiële klanten zich op Instagram bevinden. Dus wanneer je jouw bericht wil vergroten, moet je opvallen en ik vertel je hoe je dat doet.
Instagramgebruikers willen vermaakt worden
De Instagramgebruiker wil vermaakt worden en daarbij speelt video een belangrijke rol. We willen korte video’s zien die ons doen glimlachen, net zoals op TikTok. Daarom heeft Instagram de afgelopen tijd een aantal belangrijke functies uitgerold die met name draaien om video.
Lees ook: Dit is waarom likes verborgen zijn op Instagram
De meest belangrijke nieuwe functie is Reels. Deze werd in augustus vorig jaar gepresenteerd. Reels gaat om het delen van leuke en korte video’s van ongeveer een minuut. Instagram licht Reels vaak uit en daarmee kun je een groter publiek bereiken en dus weer meer volgers krijgen.
Live video krijgt ook ontzettend veel aandacht van Instagram. Iedere keer wanneer iemand die ik volg gaat live gaat, krijg ik een melding op mijn telefoon. Instagram wil live stimuleren. Je kunt zelfs langer live gaan tegenwoordig, daar waar je eerst een uur lang in realtime met je volgers kon praten, is het nu vier uur. Deze video’s verschijnen ook op de Explore pagina. Wanneer dat gebeurt, bereik je weer een groter publiek.
Een focus op shoppen
Naast video heeft Instagram ook nog een speciale focus op e-commerce, iets dat mede door de pandemie meer aandacht krijgt, met als doel om de kleinere bedrijven te helpen. Shoppen op Instagram kan (binnenkort) als volgt:
- Shoppable posts
- Stories stickers
- Shopping from Creators
- Instagram Checkout
- Live Shopping
Hoe moet je nu moet opvallen op Instagram?
Of je nu vol moet inzetten op video, hangt af van het gedrag van jouw publiek. Het is namelijk niet zo persé zo, dat Instagram video content voorrang geeft boven foto’s. Zoals gezegd is de feed aangepast aan de behoefte van de gebruiker en de signalen die deze afgeeft. Wanneer de signalen van jouw publiek video zijn, dan zou je moeten inzetten op video.
Opvallen op Instagram doe je anno 2021 niet meer met het lukraak posten van foto’s. Je moet echt de interactie met je publiek aangaan, wanneer je gezien wil worden. Dus start een discussie in jouw bericht of roep iets controversieels, zodat jouw volgers daarop reageren. Plaats stickers in jouw stories en ga daarmee het gesprek aan met jouw publiek.
Deze nieuwe trends en ontwikkelingen rondom Instagram kosten, als je het mij vraagt, enorm veel tijd en energie. Een Reels maak je nu eenmaal niet in vijf minuten. Daarnaast vraagt het ook om een portie creativiteit en lef. Want verzin maar iedere keer een nieuwe en originele Reels die bij jouw business past en durf maar live te gaan, zonder te stotteren.
Het gaat er uitiendelijk om wat je publiek wil zien en dat moet matchen met wie jij bent. Wanneer dat niet lukt, kun je altijd ervoor kiezen om een social media specialist in te huren die jou daarbij helpt. Of je laat het los en accepteer de daling in likes en bereik. Wat je ook doet, zorg er altijd voor dat je jezelf bent. Authenticiteit is een belangrijk ingrediënt voor wanneer je een connectie wil maken met jouw publiek, want zij volgen jou en kiezen uiteindelijk voor jou om voor wie jij bent.
Succes.
Externe links:
Frankwatching
Later
Later
Sproutsocial
Afbeelding: Unsplash