Waarom samenwerken met influencers interessant kan zijn

Influencer marketing is vandaag de dag een populaire marketingstrategie, een die veel ondernemers nog steeds pas ontdekken. We zijn immers niet allemaal early adaptors. Influencer marketing eenvoudig en lucratief. Met een telefoon is al snel een foto gemaakt, upgeload en boem: jouw merk heeft veel zichtbaarheid. Hoewel dat wel afhangt van met welke influencer je samenwerkt.

Voor iedereen die geen early adaptor is en nieuwsgierig is naar influencer marketing, hierbij een korte gids over waarom samenwerken met influencers interessant kan zijn en waar je op moet letten.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een andere manier van adverteren. Anders vergeleken met een reclame op de televisie, radio, tijdschrift of krant. Bij influencer marketing vraag je influencers, dat zijn mensen met een groot bereik op social media, jouw product of dienst bij hun eigen volgers of connecties onder de aandacht te brengen. Zij worden doorgaans betaald voor zo’n samenwerking, hoeveel hangt vaak af van het bereik.

Lees ook: Welke soorten influencers kennen we?

Waarom werken bedrijven samen met influencers?

Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten. Deze doelgroep is minder bereikbaar via de traditionele weg, zoals reclames op radio en televisie.

Influencers worden vaak gevolgd vanwege hun populariteit. Ze kunnen een bepaalde expertise hebben, die hun doelgroep interessant vindt of ze behandelen thema’s waarin zij zichzelf in herkennen, zoals het ouderschap of hooggevoeligheid. Wat ze gemeen hebben, is dat hun doelgroep zich verbonden met hen voelt, op termijn kunnen volgens het gevoel hebben dat ze de influencer kennen en als een kennis zien. En van een kennis wil je wel het een en ander aannemen. Want dat is wat influencers doen; het gedrag van hun volgers beïnvloeden. Wanneer een influencer zegt:”van deze shampoo krijg ik heel zacht haar.” Dan kan een volger denken: interessant, die shampoo wil ik ook eens proberen en dat is wat je als shampoomerk wil.

Influencers moeten wel oprecht zijn

Authenticiteit is wel een vereiste als het gaat om influencer marketing. De boodschap moet oprecht in en passen bij de influencer en zijn of haar publiek. Anders haken volgers af. Een gesponsorde post vinden we niet erg, maar we willen niet het gevoel krijgen dat het alleen maar om de centen gaat. Je wil geen carnivoor als influencer hebben als jouw merk vegan is, dat is niet ten goede van de geloofwaardigheid. Niet alleen van de influencer, het tast ook jouw geloofwaardigheid aan. Wanneer je niet uitkijkt word je als lachertje gezien.

Kies voor brand ambassadors

Gelukkig zijn er steeds minder influencer marketing missers, waarbij er een totale mismatch tussen influencer en merk. Zowel influencers als merken kijken heel goed met wie ze samenwerken. Het aantal brand ambassadors neemt ook toe. Brand amabassadors zijn influencers die voor een langere periode samenwerken met een merk. Zij denken soms zelfs mee over hoe een merk in een campagne wordt neergezet.

Het aantal micro- en nano-influencers groeit ook. Zij hebben misschien een kleiner bereik dan een mega-influencer, maar de interactie die zij met hun doelgroep hebben is groot en dat is hun voordeel . Zij kunnen veel beter een connectie met hun doelgroep maken, waardoor je als merk beter weet wat bij jouw doelgroep leeft.

Lees ook: Waarom de populariteit van nano-influencers groeit

Hoe start je met influencer marketing?

Bepaal voor je met influencer marketing begint, wat je wil bereiken. Kortom, bepaal je doelen. Wil je meer naamsbekendheid? Wil je meer verkopen, meer volgers, bezoekers of leden? Maak deze doelen SMART, dus Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Tijdsgeboden. Bepaal vervolgens jouw boodschap, wat wil je met jouw campagne uitdragen? En een budget is niet onbelangrijk.

Wanneer dit duidelijk is, ga je op zoek naar de influencer die past bij jou doelen en boodschap. Deze influencer kun je via een bureau boeken, maar je kunt ook zelf opzoek naar een influencer door hashtags in de gaten te houden of je investeert in een influencer marketing platform zoals Join of Traackr. Neem hiervoor je tijd of volg de influencer van jouw keuze een tijdje om te kijken of zijn of haar berichten passen bij wat jij als merk wil uitdragen.

Onthoud, influencer marketing is geen trend, maar een strategie!

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 6 november 2018, met als titel: Waarom bedrijven samenwerken met influencers.

Bron: Business2Community, Entrepreneur, Frankwatching, Frankwatching, Sproutsocial
Afbeelding: Unsplash, Instagram

DELEN