Dit is waarom je nu met e-mail marketing moet beginnen

E-mail marketing is hot en ontzettend effectief. Meer dan 90 procent van de Nederlanders is ingeschreven op een nieuwsbrief en jaarlijks verzenden we met z’n allen zo’n 5 miljard mailings. Vooral de doelgroep 35-55 jarigen geeft aan zich voor meer dan twintig verschillende nieuwsbrieven te hebben aangemeld. Daarom hebben veel bedrijven en ondernemers een e-mail marketingstrategie in hun business geïmplementeerd en het is ook de reden waarom jij met e-mail marketing moet beginnen.

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een vorm van digitale marketing. Hierbij versturen marketeers en ondernemers e-mails naar een database bestaande uit klanten en/of prospects, met als doel een product te verkopen of aan relatiemanagement te doen.

Voordelen van e-mail marketing

De voordelen van e-mail marketing zijn ongekend. E-mail marketing:

  • Is een manier om regelmatig in contact te blijven met jouw klant
  • Kan leiden tot meer loyaliteit
  • Heeft een positief effect op de brand awareness
  • Is een middel om jouw boodschap rechtstreeks naar jouw doelgroep te communiceren
  • Heeft een hoge ROI. Uit onderzoek blijkt dat iedere dollar die in e-mail marketing wordt geïnvesteerd, 38 dollar oplevert.

Veel ondernemers zijn zeer actief op social media en delen talloze berichten om hun publiek te overtuigen van hun kennis en expertise. E-mail marketing is echter een stuk effectiever dan dat, omdat mensen die jouw e-mail ontvangen ook echt interesse hebben in wat je te vertellen hebt. Terwijl je op social media vaak met hagel schiet, ook al is je bereik groter.

Lees ook: E-mail marketing werkt nog steeds

Hoe ga je aan de slag met e-mail marketing?

Een e-mail marketingstrategie bestaat uit twee onderdelen: het informeren prospects en het verrijken van je relatie met bestaande klanten. Ik deel dit in tweeën:

1. Informeren van prospect

Een prospect is iemand die nog geen aankoop bij je heeft gedaan, maar wel interesse heeft. Hij of zij heeft zich immers ingeschreven op jouw mailinglijst en ontvangt bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief. Deze groep kun je maken door geïnteresseerden uit te nodigen zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, maar je kunt ook een mailinglijst creëren via een gratis weggever, zoals een e-book of white paper.

Prospects kun je e-mails sturen met informatie over jouw product of dienst, je kunt ook tips delen en informatie geven waar jouw prospect iets aan heeft. Laat je expertise zien en wees duidelijk.

2. Verrijken relatie met klanten

Wanneer iemand in het verleden een aankoop bij je heeft gedaan, dan wil je dat deze dat in de toekomst blijft doen. Je blijft bij jouw klant in het vizier door regelmatig iets van je te laten horen. De berichten die je naar klanten stuurt, komen overeen met de berichten die je naar prospects stuurt. Je vertelt over jouw dienst of product en laat jouw kennis en expertise zien. Je kunt tevens een evenement onder de aandacht brengen en een enquéte sturen.

Denk aan de GDPR

Je mag niet zomaar mensen mailen. De General Data Protection Regulation wet, ook wel bekend als GDPR, stelt sinds 25 mei 2018 strenge regels over het beschermen van data en geeft mensen meer controle over hun persoonlijke gegevens om zo hun privacy te waarborgen. Het komt er op neer dat de mensen naar wie jij mailt, daar toestemming voor moeten geven via een bevestigende handeling, zoals het aanklikken van een opt-in vakje. Het mag dus niet worden opgenomen in de algemene voorwaarden en het mag ook niet automatisch aangevinkt zijn in de check box. Tevens moet je bijhouden wie er toestemming heeft gegeven om gemaild te worden, dit moet je namelijk ten allen tijden kunnen aantonen.

Wat voor berichten stuur je?

Communiceer, wanneer iemand zijn contactgegevens bij jou achterlaat, wat hij van jou kan verwachten. Dit is geen regel, maar wel heel netjes. Vertel wat voor e-mails ze kunnen verwachten en hoe vaak je gaat mailen. Door hier duidelijk over te zijn, worden jouw e-mails als minder irritant ervaren. Ik verstuur mijn nieuwsbrieven over content marketing en SEO zo”n eens in de 24 dagen. Je kunt je hieronder inschrijven. 😉

Welkomsberichten doen het vaak ontzettend goed, deze e-mails verstuur je bijvoorbeeld als iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief of een aankoop bij jou doet. Mijn welkomsbericht is vaak de laatste nieuwsbrief, de inschrijver ontvangt dan meteen tips of interessante informatie in zijn of haar inbox, met als doel de online zichtbaarheid te verbeteren. We ontvangen ook graag een berichtje op onze verjaardag en berichten met kortingen doen het ook altijd goed.

Belangrijke aandachtspunten bij e-mail marketing

Ter afsluiting deel ik nog een aantal tips voor een succesvolle marketingstrategie:

1. Stuur je mails met een vaste frequentie.

Dus laat niet maanden niets van je horen om vervolgens vijf berichten in tien dagen te sturen, wanneer je iets te promoten hebt. Mail met een vast ritme, het maakt niet uit of dat elke dag, of een keer per week is of een keer per maand is.

2. Verstuur je mailtjes op het juiste moment.

Als marketeer in vaste dienst stuurde ik mijn e-mails altijd op een dinsdag of donderdag. Ik was rustig bereid een week te wachten met mijn boodschap als ik hem niet op tijd af had. Uit onderzoek blijkt dat dinsdag een goede dag is om berichten te sturen, omdat klanten dan meer bereid zijn deze te openen. Let wel, dit is in B2B marketing en het is niet op alles toepasbaar. Twijfel je? Experimenteer dan beetje en analyseer je gegevens.

3. Personaliseer jouw e-mails

E-mails met een aanhef worden vaker geopend. Uit een ander onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde e-mails een click-trough-rate hebben van 14 procent en een conversieratio van 10 procent. Je behaalt meer omzet uit getargette e-mails, dus segmenteer jouw doelgroep. Dat kan op van alles: interesses, functietitels, maar ook op hoe vaak een subscriber gebruik maakt van jouw content.

Lees ook: Zo werkt e-mail segmentatie

4. Maak je e-mails mobiel vriendelijk

55 procent van de professionals opent hun e-mails op mobiele apparaten en dat aantal neemt jaarlijks toe. Het is belangrijker dan ooit dat jouw e-mails er goed uitzien op elk scherm. Test dit voor je jouw e-mails verstuurt.

5. Beperk je call to actions

Je wilt natuurlijk dat je lezer een handeling uitvoert na het openen, meestal is dat een klik op een link naar interessante content. De lezer raakt echter afgeleid als er teveel call to actions zijn, met als gevolg dat hij of zij niet precies doet wat jij wil dat er gebeurt. Houd het dus simpel!

Succes met je e-mail marketingstrategie!

Dit is een ververst artikel, dat voor het eerst is gepubliceerd op 19 oktober 2018, met als titel: Waaraan voldoet een succesvolle e-mail marketing strategie?

Bron: Business2Community
Afbeelding: Unsplash

DELEN