Wat is dynamische content?

Dynamische content. Het is een van de content marketingtrends van 2021 en wordt samen genoemd met video en live-streaming en optimaliseren voor voice search. Strategieën die velen van ons al toepassen in de business. Maar dynamische content (oftewel dynamic content in het Engels), klinkt voor velen redelijk onbekend. Wat is het precies en is dit iets dat jij moeten toepassen?

Wat is dynamische content?

Dynamische content is online content dat zich aanpast aan de ontvanger. De boodschap is gepersonaliseerd, op basis van eerder getoonde interesses.

Lees ook: Opvallen met gepersonaliseerde content doe je zo

Voorbeelden dynamische content

Dynamische content komt vaker voor dan je misschien denkt. Wellicht gaat er een belletje rinkelen bij de volgende voorbeelden:

1. Nieuwsbrieven en e-mails

Een meest gebruikte vorm van personalisatie in een email, is jouw naam in de aanhef. Je ziet ook vaak dat interesses in de tekst verwerkt worden, zoals je kunt zien in de onderstaande afbeelding. Een tijdje terug keek ik op Booking.com naar aanbiedingen in Istanbul, om een paar dagen of weken later, aanbiedingen te ontvangen op basis van dat bezoek aan de website. Dit is een goed voorbeeld van dynamische content. Ik Aanbiedingen in mijn inbox op basis van eerder gedane aankopen van bijvoorbeeld bol.com, is ook dynamische content.

2. Webpagina

Het komt nog weleens voor dat wanneer je een website voor een tweede keer bezoekt, je begroet met een tekst zoals: welkom terug! Dat is dynamische content. Een ander voorbeeld is de website hieronder van Neil Patel. Deze kijkt naar de regio waarin bezoekers wonen. Ik woon (op het moment van schrijven) in Düsseldorf en als ik de website van uit mijn locatie bezoek, krijg ik het volgende te zien:

De afbeelding hieronder komt van Amazon, een website waar ik (met name sinds corona) vaak spullen koop. Deze doet in dit voorbeeld aanbevelingen op basis van winkeltrends. Ik heb een dochter van vier jaar en ik ben met Sven getrouwd. Dit is informatie dat Amazon kennelijk weet en daarom krijg ik het volgende te zien.

3. Advertenties

Valt het je weleens op dat wanneer je bijvoorbeeld een bepaalde website voor het eerst bezoekt, je opeens later advertenties van diezelfde website ziet op Facebook of op Nu.nl? Dit is ook een vorm van dynamische content. Ik ben al een tijdje opzoek naar een tas en vond er uiteindelijk een van Michael Kors. Voor ik een beslissing nam, ben ik gaan kijken naar meer tassen van dit merk. Zodoende zie ik nu advertenties van Michael Kors op Facebook.

4. Artikelen/blogs

Nieuwswebsites kunnen content personaliseren op basis van interesses. Wanneer je bijvoorbeeld graag economisch nieuws leest, dan kan de nieuwssite jou andere economische artikelen aanbevelen, omdat jij in het verleden daar bijzonder veel interesse in hebt getoond.

Hoe werkt dynamische content?

Hoe weten deze advertenties, websites en zelfs e-mails wat onze interesses zijn en welke informatie zij moeten tonen? In de meeste gevallen komt het door cookies. Ontzettend veel websites maken gebruik van cookies en dankzij zo’n cookie of soortgelijke trackingmethode, kunnen websites informatie en gegevens van jou verzamelen en deze vervolgens gebruiken om jou op een later moment gepersonaliseerde content te tonen.

Waarom dynamische content

De reden dat bedrijven gebruik maken van gepersonaliseerde content, is omdat het voor een meer persoonlijke ervaring zorgt. Wij, de consument, wensen namelijk gepersonaliseerde content te zien. Een paar cijfers:

  • 74 procent van de klanten vindt het frustrerend wanneer de content op een website niet gepersonaliseerd is.
  • 91 procent van de consumenten zegt dat zij meer geneigd zijn van merken te kopen die aanbiedingen en aanbevelingen bieden, die relevant zijn voor hen.
  • 83 procent van de consumenten zijn bereid hun gegevens te delen als het leidt tot een meer gepersonaliseerde ervaring.
  • 88 procent van de marketeers zegt dat de grootste reden dat ze in personalisatie investeren een betere klantervaring is.
  • 86 procent van de marketeers zien een meetbare groei in hun bedrijfsresultaten dankzij hun gepersonaliseerde campagnes.

Bron: Forbes

Statische content

Tegenover dynamische content staat statische content (ook wel static content). Een webpagina met statische content ziet er voor iedereen hetzelfde uit. Mijn website bijvoorbeeld bevat uitsluitend statische content, net zoals veel websites overigens. Statische websites kijken niet naar het gedrag van de websitebezoeker.

De voordelen van dynamische content

Dynamische content kent veel voordelen wanneer je het vergelijkt met statische content. Het zorgt voor meer interactie. E-mails worden vaker geopend en de bounce rate van websites is lager. Dit komt namelijk omdat websitebezoekers content krijgen te zien dat inspeelt op hun behoefte en dat nodigt uit om langer te blijven.

Websitebezoekers krijgen ook meer relevante advertenties te zien, waardoor adverteerders minder hoeven te concurreren of minder bang hoeven te zijn dat hun advertentie de verkeerde doelgroep bereikt.

Dynamische content bouwt vertrouwen op. Door de persoonlijke ervaringen, kunnen websitebezoekers het gevoel hebben dat ze op de juiste plek zijn, want: ‘deze plek kent mij’ en dit kan een positief effect hebben op de click-through-rate en zelfs de winst.

Moet jij aan de slag met dynamische content?

Het creëren van dynamische pagina’s vraagt om veel tijd en energie. Wanneer je dit niet hebt, dan kun je het gewoon bij statische pagina’s houden. Deze kunnen ook voor een geweldige online ervaring zorgen, wanneer deze regelmatig voorziet van nieuwe content.

Externe links:
Hubspot 

Afbeelding: Unsplash

DELEN