Leadgeneratie met inbound marketing

Het delen van content leidt tot meer zichtbaarheid, maar met content kun je ook leads genereren. Het is een marketingstrategie dat bekend staat als inbound marketing. Wil jij weten hoe je met jouw blog potentiële klanten aantrekt? Lees dan vooral verder.

Wat is inbound marketing?

Bij inbound marketing deel je interessante informatie in ruil voor contactgegevens. Geïnteresseerden delen hun naam, e-mailadres of zelfs telefoonnummer in ruil voor content, zoals een e-book, podcast, video of training. De marketeer of ondernemer die deze gegevens ontvangt, gebruikt deze om op een ander moment een gerichte aanbieding te doen. Dit is een vorm van sales die vaak als menselijker en persoonlijker wordt gezien.

Inbound marketing lijkt op content marketing, want ook bij content marketing deel je informatieve content met als doel brand awareness te creëren en consumenten te beïnvloeden in hun koopproces. Daarnaast kent het dezelfde voordelen: het is voordelig en je schiet minder met hagel, omdat je mensen bereikt die interesse in jouw boodschap hebben.

Lees ook: 5 redenen waarom je nu moet starten met content marketing

Inbound marketing is relatief goedkoop, vooral wanneer je het vergelijkt met een traditionele marketingcampagne, zoals advertenties op radio, televisie, kranten of tijdschriften. Daarnaast neemt het toe in populariteit, vanwege de werkwijze: het is simpel uitvoerbaar en je maakt sneller een persoonlijke connectie met je doelgroep, omdat de content die je deelt inspeelt op hun behoefte.

Wat heb je nodig voor inbound marketing?

Voor je met hiermee begint, moet je wel iets hebben om weg te geven. Dat betekent dat je een e-book moet (laten) schrijven, een Webinar moet organiseren, een video moet opnemen of een andere vorm van content moet creëren dat bij jou past en interessant is.

Tevens moet de informatie die je weggeeft zo interessant zijn, dat anderen bereid zijn hun contactgegevens achter te laten, omdat ze het zo graag willen hebben. Je moet echt waarde delen.

Lees ook: Bloggen: hoeveel informatie geef je gratis weg?

Vervolgens moet je deze content op jouw website delen. Met een plug-in plaats je een formulier op je website waar jij jouw content achter hangt. Zoals het formulier helemaal onderaan dit artikel. Verderop leg je aan de hand van een voorbeeld uit, wat er achter dit voorbeeld-formulier schuilt. Mensen laten hier hun naam en e-mailadres achter en nadat ze op ‘aanvragen’ klikken, ontvangen ze het opgevraagde document.

Nu kan dat document direct verschijnen op een bevestigingspagina. Maar je kunt het formulier ook koppelen aan een e-mailmarketingcampagne. Dat is stap 3. Investeer in een e-mailmarketingplatform zoals Mailblue, ActiveCampaign of Mailchimp en doe aan marketing automation. Hierbij wordt er een campagne geactiveerd, zodra iemand een e-book (zoals in het onderstaande voorbeeld) aanvraagt.

Een voorbeeld van inbound marketing

Op het moment van schrijven (juni 2021) deel ik op mijn website een gratis weggever. Het is een blog template die ik heb ontwikkeld voor mensen die moeite hebben met het schrijven van een blog dat rankt. In dit document deel ik de voordelen van bloggen, ik geef informatie over SEO (een belangrijk onderdeel van bloggen) en ik een deel een blogchecklist, zodat je er zeker van bent dat jouw blog geen ingrediënten mist. Het is een uitgebreid en informatief document dat mensen gratis kunnen aanvragen op mijn website.

Wanneer je jouw contactgegevens achterlaat, ontvang je van mij direct een e-mail met een link naar het document. Met één klik verschijnt hij op je scherm en kun je direct aan de slag. Je komt ook gelijk in een funnel terecht die ik heb gecreëerd in ActiveCampaign. Om de paar dagen ontvang je van mij een inspirerende mail, die over bloggen gaat. Ik geef je tips en deel informatie met als doel jou nog beter op weg te helpen. Maar ik vertel je ook over mijn diensten, want ik wil dat jij bij mij gaat kopen. Ook ik moet immers eten.

Waar inbound marketing uiteindelijk om gaat

Door mijn kennis en expertise met jou te delen, hoop ik jouw vertrouwen te winnen en dat je in mij de expert ziet die ik ben. Wellicht komt er op termijn een moment dat je opzoek met naar hulp op hoger niveau en dan is het de bedoeling dat je bij mij aanklopt voor advies.

Zo werkt inbound marketing, je maakt van je lezers leads en die leads wil je op termijn converteren, zodat ze klanten worden. Het is eigenlijk sales, maar zoals gezegd is het menselijker en warmer en daardoor is het makkelijker voor jou om je aanbod te doen.

Externe links:
Business2Community
Business2Community
Neil Patel
Afbeeldingen: Getty

DELEN