8 redenen waarom Google jouw website niet vindt

Waarom bezoekt niemand mijn website? Je typt het ene na het andere zoekwoord in het zoekveld van Google in, maar je ziet jouw website maar niet terugkomen in de zoekresultaten. Wat gaat er mis? Waarom rankt jouw website niet? Er zijn verschillende redenen waarom jouw website (nog) niet verschijnt op Google en ik vertel je wat je hieraan kunt doen.

Wat is SEO?

SEO speelt in dit verhaal een belangrijke rol. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is het proces waarmee je jouw zichtbaarheid via zoekmachines verbetert. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de zichtbaarheid van een website. Wanneer jouw website aan zoveel mogelijk van deze factoren voldoet, hoe zichtbaarder je bent. Het frustrerende alleen is dat Google de belangrijkheid van deze factoren nog weleens verandert. In dat geval past Google het algoritme aan, waardoor factoren die eerder minder belangrijk waren, dat opeens wel zijn. Simpel gezegd moet je constant op de hoogte zijn van de trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO wil je zichtbaar zijn.

Lees ook: De SEO trends van 2021: deze factoren vragen jouw aandacht

Toch zijn er een aantal algemene redenen waardoor jouw website niet zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Hierbij deel ik de acht meest voorkomende.

1. Google heeft jouw webpagina niet geïndexeerd

Zoekmachines hebben spiders, deze worden ook wel crawlers genoemd. Spiders bezoeken websites en verzamelen de informatie daarop staan. Dit heet indexeren. Alle informatie die zo’n spider vindt slaat hij op in een index en iedere keer wanneer iemand een zoekopdracht intypt in het zoekveld van Google, dan raadpleegt Google deze index opzoek naar het beste antwoord op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker.

Wanneer jouw webpagina niet geïndexeerd is, dan weet Google niet van het bestaan van deze pagina af en wordt deze dus niet meegenomen in de zoekresultaten. Dat is de reden waarom je geen verkeer naar jouw website hebt.

Google heeft wel tijd nodig om jouw website te indexeren. Wanneer deze gloednieuw is, dan heeft Google de kans nog niet gekregen. Het kan een paar weken duren. Heb een beetje geduld.

Is dit niet het geval of bestaat jouw website al een paar maanden, dan kun je zelf voor zorgen dat Google jouw website indexeert en dat regel je met Google Search Console. Op deze webpagina vind je links in het tabblad URL-inspectie. Wanneer je erop klikt, dan kun je jouw URL achter laten en bij Google een indexering aanvragen. Wanneer je dit doet indexeert Google jouw website.

2. Jouw website is te langzaam

Mensen hebben geen geduld en vooral online niet. Daarom hebben zoekmachines een voorkeur voor snelle websites. Dit zijn websites die binnen 2 seconden of korter laden.

Langzame websites scoren slecht op Google om 2 redenen:

  1. Het gaat niet samen met het geduld van de zoekmachinegebruiker
  2. Ze hebben een hoge bounce rate.

Er is sprake van een bounce wanneer bezoekers slechts één pagina van jouw website bekijken en deze daarna weer verlaten. Jouw bounce rate is hoog wanneer dit heel vaak gebeurt. Google denkt dat de informatie die op zo’n pagina staat niet interessant is en als gevolg wordt deze pagina lager gerankt.

Ik moet hierbij wel even een kanttekening plaatsen, want met name blogs hebben een hoge bounce rate. Met name als er geen call to action is. Daarom is de tijd die men doorbrengt op jouw webpagina ook belangrijk, hieraan kan men afleiden of de tekst gelezen wordt of niet.

Wil je weten hoe snel jouw website is? Controleer dit dan op bijvoorbeeld Google Page Speed

3. Jouw website is niet geschikt voor mobiel

Het aantal mobiele ervaringen neemt toe en daarom moet je website geoptimaliseerd zijn hiervoor. Dankzij de Google algoritme update Mobile First (2015) is de mobielvriendelijkheid van jouw website een belangrijke rankingsfactor. Dit betekent concreet dat de gebruikservaring op mobiele apparaten prettig moet zijn. Denk hierbij aan een leesbare lettergrote, een responsief design en de knopjes mogen niet te dicht op elkaar zitten.

De mobielvriendelijkheid van je website is een rankingsfactor die ieder jaar toeneemt in belangrijkheid, omdat het aantal mobiele ervaringen toeneemt. We zijn op het punt gekomen dat Google eerst kijkt naar de mobiele versie van jouw website voor het naar de desktopversie kijkt. De mobielvriendelijkheid van jouw website test je o.a. op Google.

4. Je hebt geen zoekwoordenonderzoek gedaan

Zoekwoordenonderzoek doe je om te ontdekken welke woorden mensen intypen in het zoekveld van Google. Deze zoekwoorden verwerk je in jouw tekst, zodat deze door zoekmachines en zoekmachinegebruikers kan gevonden worden.

De zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden, kunnen afwijken van de woorden die jouw doelgroep gebruikt. Jij kunt bijvoorbeeld denken vanuit de oplossing en dat als zoekwoord gebruiken, terwijl jouw klant zoekt vanuit het probleem. Wanneer je weet welke zoekwoorden je moet gebruiken, kun jij jouw tekst beter optimaliseren voor zoekmachines en ben je beter vindbaar.

Er zijn verschillende online tools waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen. Populaire tools zijn:

  • Google Keyword Planner
  • Answer the Public
  • Ubbersuggest
  • Ahrefs
  • SEMRush
  • Moz Keywordplanner

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

5. Jouw website is niet veilig

Zoekmachines ranken onbeveiligde websites lager in de zoekresultaten dan websites die wel beveiligd zijn. Mensen laten zo nu en dan gegevens achter op een website, zoals op een contactformulier. Derden kunnen bij deze gegevens wanneer je website niet beveiligd is en dat vinden jouw websitebezoekers niet leuk. Zij zullen niet geneigd zijn hun gegevens achter te laten. Google weet dit en rankt daarom websites die beveiligd zijn hoger in de zoekresultaten.

Een beveiligde website is een https-website en is te herkennen aan het sleuteltje voor de URL (zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien). De gegevens die je op zo’n website achterlaat zijn versleuteld en beveiligd. Een onbeveiligde website is een http-website, dit wordt voor de URL aangegeven met een uitroepteken.

Een beveiligde website.

Je kunt jouw website eenvoudig beveiligen met een SSL Certificaat. Deze kun je online aanvragen en met een plug-in op jouw website installeren.

6. Je hebt last van gedupliceerde content

Bij gedupliceerde content verschijnt content op meer dan een plek op het internet. Wanneer dit gebeurt weten zoekmachines niet welke versie het meest relevant is voor de zoekopdracht, met als gevolg dat geen van beide wordt getoond. Je bent dus niet zichtbaar.

Ditzelfde gebeurt overigens ook wanneer je steeds gebruik maakt van dezelfde zoektermen op jouw eigen website. Dit heet het zoekwoord-kannibalisatie.

Vaak weten bezitters van websites niet eens dat er sprake is van gedupliceerde content. Feit is dat 29 procent van de content op het web dubbel is. Dus waak hiervoor.

Wanneer je merkt dat er sprake is van gedupliceerde content, dan kun je gebruik maken van een canonical tag (oftewel een “rel canonical”). Hiermee zeg je tegen zoekmachines dat een specifieke URL de originele URL van een pagina is. Zo’n tag zegt tegen Google welke pagina hij moet indexeren wanneer er meerdere pagina’s bestaan met soortgelijke content.

7. Je bent niet actief genoeg op social media

Social media is een belangrijke off-page SEO-factor. Off-page SEO-factoren zijn activiteiten buiten de website die invloed hebben op de zichtbaarheid daarvan op Google. Door jou een webpagina te delen in een post op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook, zorg je ervoor dat het verkeer daar naartoe kan toenemen. Jouw connecties of volgers kunnen immers op zo’n link klikken en jouw webpagina bezoeken. Het afgelopen jaar heb ik gezien dat zo’n 7 procent van het verkeer naar mijn websites via social media kwam. Dat komt door al die gedeelde links.

Er is onenigheid over het feit of social media effect heeft op de wijze waarop Google websites rankt. Google ontkent dit, maar er zijn bedrijven die dit hebben getest en daaruit kwam naar voren dat websites die pagina’s koppelen aan social media activiteiten, zichtbaarder zijn op Google.

Wanneer webpagina’s vaak bezocht worden, dan denkt Google dat dit interessante webpagina’s zijn en neemt deze daardoor sneller mee in de zoekresultaten. Wanneer jij jouw pagina’s op social media deelt, dan vergroot je de kans dat deze pagina’s bezocht worden en daardoor kunnen deze hoger ranken.

8. Je publiceert onregelmatig

Door regelmatig te bloggen werk je aan de zichtbaarheid van je website. 90 procent van bedrijven gebruiken content marketing tactieken zoals bloggen om die reden. De crux is dat je wel regelmatig moet bloggen, of in ieder geval content moet delen. Niet alleen houdt dat jouw website actueel (Google houdt van actuele websites), iedere blog is ook weer een webpagina die meegenomen kan worden in de zoekresultaten en daardoor neemt jouw zichtbaarheid toe.

Het schrijven van blogs is voor velen een taak dat er maar bij gedaan wordt, veel prioriteit heeft het niet en daardoor valt de online zichtbaarheid tegen. Een manier om dit op te lossen is door te werken met een content kalender. Hierin kun je eenvoudig jouw content strategie beheren en je hebt een duidelijk overzicht in de onderwerpen die je wil behandelen.

Lees ook: Zo maak je jouw eigen content kalender

Uiteindelijk kan een blog zorgen voor een groei van 434 procent geïndexeerde pagina’s en 97 procent geïndexeerde links. Dit leidt tot meer verkeer naar je website, meer nieuwe bezoekers, meer backlinks en meer zichtbaarheid op Google.

Tot slot

Zoals gezegd zijn er veel factoren die invloed hebben op de zichtbaarheid van je website en dus kunnen er verschillende redenen zijn waarom jouw website niet zichtbaar is op Google. SEO is een constant proces van aanpassen en verbeteren, in die zin ben je er nooit mee klaar. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen en dat je tegelijk goede content blijft publiceren, zodat deze webpagina’s meegenomen kunnen worden in de zoekresultaten van Google. SEO vraagt om een lange adem, maar op termijn zul je zien dat steeds zichtbaarder bent en dat het verkeer naar jouw website stijgt.

Succes!

Afbeeldingen: Unsplash
Externe links:
Business2Community
Neil Patel

DELEN