Zakelijk gebruik maken van social media doe je zo

Marketeers focussen zich massaal op social media is volgens Hubspot en social listing is hierbij de belangrijkste tactiek. Niet alleen kun je met social media een groot publiek bereiken, je kunt daar ook interactie mee hebben en op die manier ontdekken wat bij hen leeft. Hoe jij het beste zakelijk gebruik kan maken van social media, hangt af van jouw doelen en publiek. De één heeft meer succes op Instagram, de ander scoort op LinkedIn. In dit artikel leg ik jou uit hoe jij het beste op een zakelijke manier gebruik kunt maken van social media, met als doel meer leads te generen.

Social media cijfers

Social media is ontzettend gevoelig voor trends. Ieder jaar doet Newcom Research & Consultancy onderzoek naar het social media gebruik van Nederlanders en ieder jaar zijn er significante verschillen in cijfers waarneembaar. Op de resultaten van een nieuw onderzoek moeten we nog drie maanden wachten, maar naar verwachting neemt LinkedIn toe in populariteit en zullen we in 2022 zakelijk meer gebruik maken van Pinterest. De onderstaande cijfers laten je zien hoe het momenteel met social media gaat:

  • 3,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder zijn actief op social media, in 2020 waren dat er nog 13,5 miljoen.
  • Gemiddeld spenderen Nederlanders dagelijks 97 minuten aan social media.
  • Het aantal TikTok-gebruikers is het afgelopen jaar 2,5 keer zo groot geworden ten opzichte van 2020.
  • Momenteel maken zo’n 3,1 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van YouTube, vorig jaar was dat nog 2,8 miljoen. Dit is een stijging van 12 procent.
  • Het aantal LinkedIn-gebruikers is het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid van 4,7 naar 5 miljoen Nederlanders, een stijging van 266.000 gebruikers.

Bron: Het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research & Consultancy

Welk social media platform past bij jou?

We gebruiken gemiddeld 3,9 social media platforms, waarvan 2,1 dagelijks. Welke het beste bij jou past hangt af van de business waarin je zit en wat je wil bereiken. Deze cheatsheet van Constant Contact vat goed samen waar je waarvoor moet zijn.

Experts zeggen dat je je het beste kunt richten op twee of drie platformen. Laat je bij de keuze inspireren door de cijfers die Google Analytics jou laat zien. Ik zie bijvoorbeeld dat het verkeer naar mijn website voornamelijk via Facebook, LinkedIn en Instagram komt. Weinig mensen klikten op de links die ik op Twitter deelde, dus van dat social media kanaal heb ik een jaar geleden afscheid genomen. Analyseer je dus verkeerstromen om te zien wat werkt voor jou.

Social media is het afgelopen decennium behoorlijk veranderd. Vroeger ging het vooral nog om delen van foto’s en het ontvangen van likes, nu gaat het erom dat je het publiek laat zien wat ze willen zien. Engagement is hierbij het sleutelwoord, want social media content met veel interactie krijgt meer zichtbaarheid, dan berichten zonder. Algoritmes bepalen hierbij wat zichtbaar en dit heeft allemaal met de voorkeur van de gebruiker te maken. Op LinkedIn, Facebook en Instagram krijg je bijvoorbeeld als eerst berichten te zien van mensen op wie jij het vaakst reageert of met wie je het meeste contact hebt. Daarnaast zie sneller de berichten waarvan Instagram denkt, dat jij die het meest interessant vindt. Houd jij van bloemen, dan zie jij dit eerder in jouw tijdlijn, dan wanneer je een voorkeur hebt voor auto’s.

Lees ook: Opvallen op Instagram doe je zo

Social media is gevoelig voor trends, zo heb je meer zichtbaarheid wanneer je een video deelt in plaats van een foto. E-commerce sinds de pandemie een belangrijke functie gekregen. Niet alleen Instagram, maar ook op Twitter, Facebook en LinkedIn. Ik deel belangrijkste ontwikkelingen rondom video en shoppen met jou.

Shoppen op social media

Winkelen via social media heet ook wel social commerce en kende in 2020 een markt van 89,4 miljard dollar. Naar verwachting groeit dat in de komende zeven naar 604,5 miljard dollar. Social shopping is door de pandemie enorm gegroeid en kent mogelijkheden op Instagram, Pinterest en Facebook.

Tegenover social commerce staan de reguliere webshops. Het voordeel van winkelen op social media is dat veel mensen er inspiratie opdoen, vooral op Instagram en Pinterest laat men zich inspireren. 90 procent van de mensen neemt een koopbeslissing op Pinterest en 70 procent ontdekt er nieuw producten. Voor veel ondernemers is dit de perfecte plek om je doelgroep te bereiken en er direct aan te verkopen.

Facebook en Instagram kennen al shops. Volgend jaar zal Facebook uitbreiden naar shoppable posts en één van de belangrijkste aandachtspunten is het creëren van een meer gestroomlijnd betalingsproces. Op Instagram zullen berichten zijn meer shoppable zijn, dan ze tot nu toe zijn.

Shoppen op LinkedIn is (nog) niet mogelijk, maar het social media kanaal introduceert wel een toevoeging op de bedrijfspagina, namelijk de productpagina. Hier kunnen bedrijven op een aparte tab producten promoten en daar een community omheen bouwen, iets dat goed voor de leadgeneratie is.

Lees ook: Waarom een LinkedIn-bedrijfspagina interessant is voor jouw business

Verbinding maken met video

Video is de meest gebruikte vorm van content in marketing, nog meer dan blogartikelen. In 2021 gebruiken 86 van de bedrijven video voor marketing doeleinden, in 2017 was dit nog 63 procent. Social media en video gaan hand in hand samen. YouTube heeft 2 miljard actieve gebruikers en elke dag wordt er zo’n 1 miljard video uur aan video’s bekeken op YouTube. 70 procent van de YouTube gebruikers deed een aankoop na het zien van een gesponsorde video op YouTube.

We kijken het liefst naar korte video’s op onze mobiele telefoon. Video is krachtig omdat je je persoonlijkheid kan laten zien, het geeft het publiek de gelegenheid je te leren kennen. Beter dan via geschreven content. Social media platformen zoals Instagram, Facebook en nu zelfs ook LinkedIn, houden van video content, omdat dit tot de meeste engagement leidt en zoals gezegd heeft Instagram een voorkeur voor video content

Video moet dus een onderdeel van je strategie wanneer je zakelijk wil scoren op social media, vooral omdat jouw publiek dit wenst te zien. Dit hoeft niet heel gelikt en professioneel te zijn. Met je telefoon kom je al een heel eind.

Tot slot

Social media gaat, zoals het woord het al zegt, om sociaal zijn. Voor succes op social media, moet je sociaal bezig zijn en interactie hebben met jouw publiek wil je zichtbaar zijn en succes hebben. Laat je volgers en connecties zien wat ze willen zien, daar het gesprek met ze aan te gaan, weet je wat ze willen zien. Het kost nodig wat tijd, maar als je bereid bent dit erin te stoppen, zal het uiteindelijk tot concrete verkoop leiden. Vergeet niet dat er ook andere kanalen zijn voor online succes, dus vergeet niet inspanningen te verspreiden.

Externe links:
Frankwatching
Frankwatching
Marketingfacts
Social Media Today
Afbeelding: Constant Contact, Getty

DELEN