We zijn nog steeds ontzettend nieuwsgierig naar influencer marketing. We praten erover, lezen er over en zetten het met veel enthousiasme in. De meest gelezen blogs op deze website gaan over influencer marketing en het afgelopen jaar stond ik op de tweede plaats in het lijstje van auteurs met de meeste views op de website van Frankwatching. Dat komt vooral door het artikel ‘Influencer marketing in 2021: 5 invloedrijke trends’, dat ik in februari vorig jaar geschreven heb.
Die interesse is niet zo gek, want vergeleken met andere marketingstrategieën, is influencer marketing relatief nieuw en voor iedereen toegankelijk. Daarnaast is het een industrie dat nog steeds groeit. Het afgelopen jaar leverde influencer marketing volgens Influencer Marketing Hub zo’n 13,8 miljard dollar op. Dit jaar verwacht men dat de markt groeit naar een industrie van zo’n 15 miljard dollar. Wat kun je dit jaar van influencer marketing verwachting.
Inhoud
Wat is influencer marketing?
Voor alle de late majority’s: Influencer marketing is een reclamevorm waarbij influencers producten of diensten van merken promoten op hun eigen social media kanaal. Veel gebruikte platformen hiervoor zijn Instagram en YouTube. Het is een vrij populaire marketingstrategie waar steeds meer ondernemers voor kiezen.
Influencers zijn mensen met een groot bereik op social media. Het zijn internationale, nationale en zelfs lokale celebrities. Het zijn bloggers en vloggers, journalisten, sporters, ondernemers en mensen met veel specifieke kennis. Wat ze influencers maakt, is dat ze invloed hebben op het gedrag van hun volgers en daarom willen bedrijven met ze samenwerken.
Lees ook: Welke soorten influencers kennen we?
Waarom kies je voor influencer marketing?
De reden dat influencer marketing populair is, is omdat je via influencers vaak een doelgroep bereikt, bij wie het via een andere weg niet lukt. Hierbij gaat het met name om de jongere doelgroep, die hun informatie vaak uitsluitend van het web haalt en veel op social media zit. Daarnaast groeit influencer marketing vanwege de groeiende populariteit van short video formats, die je vooral op TikTok ziet. Influencer Marketing Hub publiceerde onlangs hun nieuwe ‘The State of Influencer Marketing 2021: Benchmark Report’ en daaruit blijkt dat 90 procent van hun respondenten, influencer marketing de meest effectieve vorm van marketing vinden.
Men verwacht dat merken dit jaar hun budgetten voor influencer marketing vergroten. Geen wonder, want iedere euro geïnvesteerd in influencer marketing levert 5,10 euro op. Geen wonder dat bureaus die hierin bemiddelen als paddenstoelen uit de grond schieten.
In het begin zag je dat met name de Retail investeerde in influencer marketing. Het modebedrijf Revolve is een goed voorbeeld van een bedrijf dat ontzettend groot is geworden dankzij influencer marketing. Vandaag de dag zie je dat de meest uiteenlopende bedrijven influencers inzetten om hun merk te promoten; pretparken, restaurants en overheidsinstanties.

De meeste kinderziektes lijken steeds meer te verdwijnen, zoals influencer fraude. Iets dat ook weer in het rapport van influencer marketing hub naar voren komt, want steeds minder respondenten zeggen ervaring te hebben met influencer fraude dan in de jaren daarvoor. Dit komt omdat veel bedrijven en bureaus hier aandacht aanbesteden en de influencers met wie ze samenwerken van tevoren goed onderzoeken.
Lees ook: Wat is influencer fraude?
Succes met influencer marketing
Zoals ik in het Frankwatching artikel schreef gaat het bij influencer marketing met name om de geloofwaardigheid van de influencer en de campagne. Veel bedrijven richten zich vandaag de dag hierop en realiseren dat met:
1. Langdurige samenwerkingen
Het rapport van Influencer Marketing Hub zegt dat bedrijven vaker gebruik maken van dezelfde influencers voor hun campagnes. Deze Influencers treden op als brand ambassadeurs en helpen zelfs soms mee met het vormgeven van de campagne. Langdurige samenwerkingen maken een influencer en een merk meer geloofwaardig. Je gelooft immers dat de influencer echt om het merk geeft en de producten of diensten gebruikt. Daarom is het belangrijk dat je kiest voor een influencer, die uitstekend bij jouw merk past.
2. Micro en nano-influencers
Steeds meer bedrijven hebben een voorkeur voor micro- en nano-influencers. Een micro-influencer heeft vergeleken met een mega-influencer relatief weinig volgers en zijn vaak minder bekend. Wat hen aantrekkelijk maakt, is omdat zij vaak specifieke thema’s behandelen, die perfect aansluiten bij de waardes van sommige bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan specifieke sporten, veel kennis van marketing of juist een vegan lifestyle. Zij hebben een specifieke doelgroep en dat maakt hun interessant voor bedrijven, die zich op deze doelgroep richt. Daarnaast is de engagement rate doorgaans hoger en is een samenwerking voordeliger.
Lees ook: Dit maakt micro-influencers zo bijzonder
Authenticiteit
De keuze voor een micro- of nano-influencer en langdurige samenwerkingen, hebben allemaal hetzelfde uitgangspunt: authenticiteit. Je wilt als merk geloofwaardig zijn. Een boodschap moet oprecht zijn en passen bij de influencer en zijn of haar publiek. We vinden het niet erg om gesponsorde post te zien, maar we willen niet het gevoel krijgen dat het alleen om het geld gaat. Volgens Influencer Marketing Hub krijgen veel influencers vaak de spullen die ze promoten in hun posts, versus echte euro’s. Dus kies iemand die dit ook echt gebruikt.
Influencer marketing trends
De bovenstaande punten zijn op het gebied van influencer marketing ontzettend belangrijk en wat mij betreft de belangrijkste. Maar kijkend naar de trends voor 2022, zijn er best een aantal aandachtspunten die jij interessant kunt vinden, even in het kort:
Multi platform influencers
Influencers gebruiken meerdere platformen. Instagram is al jaren de plek waar influencers in Nederland actief zijn, maar TikTok is voor veel influencers ook een belangrijk terrein, evenals YouTube. Je zult zien dat de brand ambassadors niet één platform kiezen om producten te promoten, maar meerdere om een grotere doelgroep te bereiken
Meer aandacht voor video
Met de populariteit van TikTok en andere platforms waarop je korte video’s kunt bekijken, zoals Facebook en Instagram, komt er ook steeds meer een focus op video. Instagram legt daar al de laatste jaren de nadruk op met Live, Stories en Reels en dit is ook iets waar bedrijven op inspelen.
Focus op social shopping
Instagram en Facebook besteden, met name sinds de pandemie, ontzettend veel aandacht aan shopping. Direct aankopen doen bij een website is dankzij deze functie mogelijk en het voordeel voor met name kleine ondernemers, is dat ze op die manier toch hun rug recht kunnen houden tegenover grote bedrijven zoals Amazon en Bol.com. Influencers maken van shopping een onderdeel van hun campagne en dat is iets dat je dit jaar meer zult zien.
Tot slot
Influencer marketing is en blijft hot en mogelijk voor ieder budget. Probeer het gewoon even uit als je benieuwd bent en ontdek of het iets is voor jou. Dit kun je gewoon zelf doen door influencers te volgen die jij interessant vindt en waarvan jij denkt dat ze bij jouw merk passen. Stuur ze een berichtje wanneer jij een match ziet en leg uit waarom. Wie weet zie jij dan op termijn ook de verkoop stijgen.
Succes!
Afbeelding: Unsplash