Een gids voor on-page SEO

Inmiddels ben je wel bekend met zoekmachineoptimalisatie en ben je misschien bezig met het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw website. Maar makkelijk is het niet. SEO kent alleen zoveel factoren en je hebt niet allemaal evenveel onder controle. Gelukkig heb je dat met on-page SEO wel. Door aandacht te besteden aan on-page SEO, kun je er zelf voor zorgen dat jij opvalt op zoekmachines zoals Google.


Wat is on-page SEO?

On-page SEO heeft betrekking tot alle activiteiten op jouw webpagina zelf, die invloed hebben op hoe deze rankt op zoekmachines.

Hoe werkt on-page SEO?

Zoekmachines hebben spiders en deze spiders zijn vierentwintig uur per dag op zoek naar content, dat ze vinden op het wereldwijde web. Zij vinden deze content door links te volgen, want links verbinden webpagina’s aan elkaar. De informatie die zij op jouw webpagina vinden, slaan zij op in een index. Het doorzoeken van de website is een proces dat crawlen heet en het verzamelen van informatie op zo’n webpagina heet indexeren. Iedere keer wanneer iemand een zoekopdracht intypt in het zoekveld, dan raadpleegt Google de index en laat vervolgens content zien, dat het beste antwoord geeft op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker.

Door jouw website te optimaliseren, help je zoekmachines de inhoud van jouw webpagina te begrijpen en te vinden. Dat is waar on-page SEO over gaat.

De belangrijkste SEO-factoren

Een website die volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines, voldoet aan een aantal factoren die je in drie categorieën kunt delen:

  1. On-page factoren
  2. Off-page factoren
  3. Website factoren


Off-page SEO heeft betrekking tot alle activiteiten die plaatsen vinden buiten de website, die invloed hebben op de zichtbaarheid daarvan op zoekmachines. Linkbuilding is hier een belangrijk onderdeel van. Hierbij gaat het voornamelijk om dat er links van externe webpagina’s, naar jou webpagina zijn. Dit is iets waar je niet altijd controle over hebt.

Lees ook: Linkbuilding: zo scoor je zichtbaarheid op Google

Dan heb je de website factoren, deze spelen een rol over de gehele website. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Laadtijd
  • Kapotte links
  • Mobiel-geschiktheid
  • Veiligheid


Deze website factoren, vallen volgens sommige SEO-experts onder on-page SEO. Ik maak een onderscheid, omdat er meer website factoren zijn en deze hebben betrekking over de gehele. On-page SEO gaat slechts om de webpagina alleen. Er kan wel sprake van een overlap zijn.

On-page SEO is zoals gezegd het stukje SEO waar je de meeste controle over hebt. Hierbij zijn een aantal criteria ontzettend belangrijk:

  1. Spiders moeten jouw website kunnen lezen
  2. Jij moet fantastische content delen
  3. De gebruikservaring van jouw website moet geweldig zijn


Spiders moeten jouw website kunnen lezen

De spiders waarover ik het had, indexeren de HTML-versie van jouw webpagina. Dit is een soort ‘onder water’ versie van jouw webpagina, die bestaat uit jouw tekst en een aantal codes. Zoals je in de volgende afbeelding kunt zien.

 

Dankzij programma’s zoals WordPress en plug-ins zoals die van Yoast, hoef je in principe niet op de hoogte te zijn van de betekenis van al die HTML-codes. Zij doen het ingewikkelde werk voor je.

Zoekwoorden

Desondanks is het wel belangrijk dat je de spiders helpt bij het indexeren van jouw webpagina. Dit doe je o.a. door gebruik te maken van zoekwoorden. Zoekwoorden helpen zoekmachines en zoekmachinegebruikers de inhoud van jouw webpagina te begrijpen.

Jouw zoekwoorden moet je op een aantal plaatsen verwerken, zodat de zoekmachine het onderwerp van jouw webpagina weet te herkennen. Deze plaatsen zijn de:

  • URL
  • Title tag
  • Meta description
  • Heading tag
  • Alt tags

Deze onderdelen worden in de HTML met codes aangeduid.

Lees ook: Zoekwoordenonderzoek voor beginners

URL

De URL is het adres van jouw webpagina, net zoals jouw huis een adres heeft. Op basis van het adres weten mensen jouw webpagina te vinden. Door het zoekwoord in de URL te verwerken, vertel je aan iedereen die actief is op het web en aan zoekmachines, waar de webpagina over gaat.

Houd jouw URL kort en simpel, zodat andere woorden niet te veel afleiden en je hoger in de zoekresultaten te zien bent.

Title tag

De ’title tag’ is de headline of wel de titel van de webpagina. Title tag is de term die gebruikt wordt in HTML. De headline vertelt zoekmachines en zoekmachinegebruikers waar een webpagina overgaat. Daarom is het belangrijk dat je in de headline jouw zoekwoord verwerkt, zodat deze op de juiste plaats in de index wordt opgeslagen. Title Tag wordt in HTML aangegeven met H1.

Lees ook: 5 factoren voor een fantastische blog headline

Meta description

De meta description vind je terug in de zoekresultaten van Google samen met de title tag en URL. Het is een korte samenvatting van jouw webpagina, die zoekmachinegebruikers verleid om jouw webpagina te bezoeken. Ook hier verwerk je jouw zoekwoord voor de beste resultaten. Een meta description telt ongeveer 160 tekens.

Voorbeeld snippet met de URL, Title tag en Meta description

Heading tags

Heading tags zijn de tussenkoppen op jouw webpagina. Deze worden met H2, H3 en H4 aangeduid. Tussenkoppen helpen bij het scannen van de tekst en ze helpen zoekmachines nog beter de inhoud van jouw webpagina te begrijpen. Vooral als je jouw zoekwoord gebruikt.

Alt tags

Al tags geven informatie over een afbeelding of video. Een zoekmachine kan aan de afbeelding niet zien wat er op staat. Je moet het de zoekmachine vertellen en dat doe je door een omschrijving toe te voegen. Dit bevat uiteraard ook het zoekwoord.

Jij moet fantastische content delen

Jouw website bestaat uit content. Mensen bezoeken jouw website om deze content te consumeren, door bijvoorbeeld een video te bekijken of een blog te lezen. De zoekmachinegebruiker wenst de beste content te vinden, dat inspeelt op hun behoefte.

De websites die je vaak het hoogst op Google ziet staan, zijn websites die hun hoge positie hebben verdiend door constant goede content te publiceren. De informatie op zo’n site is feitelijk correct, relevant, goed geschreven en makkelijk te lezen. Mensen die deze pagina’s bezoeken, lezen hem helemaal en klikken zelfs door naar andere pagina’s. Google ziet dat en beloont dit soort websites met een hoge positie.

De ‘time spent on page’ is een rankingsfactor. Het geeft namelijk aan dat mensen de inhoud op zo’n webpagina lezen of bekijken en daaruit trekt Google de conclusie dat deze interessant is.

Je wil jouw websitebezoeker aanmoedigen om op jouw webpagina te blijven. Dit kan alleen wanneer je goede content deelt. Dit houdt in:

  • Schrijf leesbare teksten, die jouw bezoeker begrijpt.
  • Maak jouw tekst scanbaar door tussenkoppen en witregels toe te voegen.
  • Zorg ervoor dat jouw webpagina een doel heeft, zoals informeren, vermaken, activeren of overtuigen.

Lees ook: Begrijpelijk schrijven: zo zorg je ervoor dat jouw tekst leesbaar is

De gebruikservaring van jouw website moet geweldig zijn

Tenslotte. Hoe ervaren mensen jouw website? Kunnen ze makkelijk navigeren? Kunnen ze alles vinden wat ze zoeken? Is jouw website snel en geschikt voor mobiel? Dit zijn allemaal factoren die invloed hebben op de gebruikservaring van jouw website. Dit het stukje dat ik schaar onder website factoren, maar die ook van toepassing zijn voor een specifieke webpagina.

De beste online ervaring betekent niet alleen fantastische content delen. Het betekent ook dat de webpagina zelf goed moet functioneren.

Google heeft vorig jaar een nieuwe update in het algoritme doorgevoerd genaamd Page Expierence. Deze update kijkt puur naar hoe gebruikers de interactie met een webpagina ervaren.

Sinds de update verwacht Google van websites dat ze:

  • Een duidelijke lay-out hebben
  • Veilig zijn.
  • Een snelle laadtijd hebben
  • Eenvoudig navigeerbaar zijn
  • Geen hinderlijke pop-ups hebben of dat afbeeldingen verspringen.

Een van de parameters van Page Experience is Core Web Vitals. Core Web Vitals meet hoe gebruiksvriendelijk een website is en dat maakt on-page SEO nog belangrijker dan ooit.

Lees ook: Dit zijn de SEO trends voor 2022

Intern linken

Dankzij interne links kunnen spiders jouw website verkennen. Interne links zijn links van de ene webpagina naar de andere webpagina binnen jouw website. Door intern te linken houd je bezoekers langer op jouw website, door ze te verwijzen naar andere informatie. Niet alleen vertelt dat weer aan Google dat de informatie op jouw website interessant is, het geeft zoekmachines ook de gelegenheid jouw website beter te crawlen en te indexeren.

Intern linken is heel eenvoudig als je website al meerdere pagina’s en berichten kent. Op deze pagina bijvoorbeeld, link ik naar andere blogs die ik eerder heb geschreven en zelfs naar diensten, in de hoop dat je bij mij koopt.

Intern linken doe je naar:

  • Berichten
  • pagina’s
  • categorieën
  • tags


Tot slot

Voor Google gaat het erom dat de zoekmachinegebruiker de beste gebruikservaring heeft. Daarom is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van alle factoren die zoekmachines belangrijk vinden, om relevant en zichtbaar te blijven. On-page SEO is daar een belangrijk onderdeel van.

Zorg ervoor dat jij jouw website goed optimaliseert, zodat zoekmachines begrijpen waar jouw webpagina over gaat. Niet alleen help je Google daarbij, maar ook jezelf.

Succes

Externe links:
Business2Community 
Hubspot 
SEMrush 
Afbeeldingen: Unsplash

DELEN