Waarom je nu jouw content moet optimaliseren voor voice search

“Hoe laat vertrekt de trein van Utrecht naar Den Bosch?” Stel zo’n vraag aan je telefoon of smart speaker en je krijgt meteen antwoord. Handig hè? Voice Search neemt ieder jaar toe in populariteit en dat is mede toe te schrijven aan smart speakers. Smart speakers zijn spraakgestuurde apparaten, die je doorgaans bij mensen thuis of op kantoor ziet. Omdat de technologie hierachter steeds populairder wordt, is het van belang dat je jouw content optimaliseert voor voice search.

De technologie die je terugvindt in de smart speaker is de voice-assistent, oftewel een virtuele spraak assistent. Deze vind je ook terug op de smartphone. Bekende voorbeelden hiervan zijn: Google Assistent, Siri van Apple, Alexa van Amazon en Bixbi van Samsung.

Wat is het verschil tussen voice search en voice assistants?

Het verschil tussen voice search en voice assistants, is dat jij bij voice search zelf bepaalt van welke zoekmachine je gebruik maakt. Een voice assistant kiest deze voor je. Google Assistent en Siri maken gebruik van de zoekmachine van Google, en Alexa en Cortana van Microsoft gebruiken de zoekmachine van Bing. Bixbi heeft zijn eigen oplossingen voor zoeken.

Uiteindelijk wordt er bij alle opties gebruik gemaakt van een zoekmachine. De input is het gesproken woord versus de gebruikelijke tekstinvoer. Kortom, voice search.

Door het toenemend gebruik van de mobiele apparaten, neemt het gebruik van voice search ook toe. Ik zie vooral zeer jonge mensen in mijn omgeving, eerder hun zoekopdracht inspreken in plaats van intypen. Dit komt ook, omdat ze vanwege hun leeftijd niet alles (nog niet) goed kunnen schrijven, iets dat bij sommige volwassenen ook het geval is.

Hierbij nog een aantal feiten waarom het gebruik over voice search:

  • 65 procent van de consumenten tussen 25 en 49 jaar maakt elke dag gebruik van spraak gestuurde apparaten
  • Over het algemeen gebruiken meer mannen dan vrouwen voice search en dat minstens een keer per maand.
  • Zo’n 50 procent van de mensen onderzoeken producten nu door middel van voice search.
  • Het gemiddelde resultaat van een spraakgestuurde zoekopdracht is geschreven in een natuurlijke taal en is makkelijk te begrijpen.
  • 40,7 procent van alle antwoorden van voice search komen uit een Featured Snippet.
  • De spraak gestuurde zoekopdrachten op een mobiel zijn drie keer zo vaak lokaal, dan geschreven zoekopdrachten.
  • 20 procent van de mobiele zoekopdrachten zijn voice searches.

Bron: Backlinko

Waarom voice assistants zo populair zijn

Voice search is populair omdat het snel en makkelijk is. Zonder de je handen te gebruiken krijg je antwoord op je vraag en daarna kun je weer verder waarmee je bezig was.

Smart speakers dragen bij aan het gemak en men ziet de verkoop stijgen. Statista voorspelt dat de marktinkomsten van smart speakers in 2025 zo’n 35,5 miljard dollar zijn. Uit dezelfde cijfers blijkt dat in 2019, 35 procent van de huishoudens in de Verenigde Staten ten minste één smart speaker heeft. De voorspelling is dat dit in 2025 zo’n 75 procent is.

Bij voice search zijn de zoekopdrachten spreektaal, dit noemen ze in het Engels Conversational Search Phrases. Dit wijkt af van de geschreven invoer dat doorgaans wat staccato is. Zoals: ‘taart bakken’.

Ingesproken zoekopdrachten langer, omdat ze vaak in de vorm van een vraag zijn. Een voorbeeld is: “Hoe bak ik een taart?” Omdat de gesproken invoer langer is, maken we steeds meer gebruik van long-tail keywords, oftewel lange zoekwoorden.

Wat zijn long-tail keywords?

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intypen in het zoekveld van Google. Op basis van deze zoekwoorden weten zoekmachines jouw content te vinden. Long-tail keywords zijn wat meer omschrijvend en bevatten zo’n die of meer woorden. Dit soort zoekwoorden zijn specifieker en daardoor heeft een zoekopdracht meer focus, waardoor zoekmachinegebruikers sneller antwoord vinden op hun zoekvraag.

Het nadeel van long-tail keywords is echter dat het, vanwege de specifieke omschrijving, voor minder verkeer naar je website zorgt. De zoekmachinegebruiker die jouw website echter vindt, zal wel blijer zijn met de content.

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

Je vindt juiste long-tail keywords door zoekwoordenonderzoek te doen. Kijk bijvoorbeeld op Anwser the Public, deze tool presenteert zoekwoorden als een vraag. Je kunt ook een zoekwoord intypen in het zoekveld van Google en kijken welke suggesties Google doet op basis van dat zoekwoord.

In de eerdere opsomming zag je dat zo’n 40 procent van de voice search resultaten van Featured Snippets komt. Featured Snippets zijn de antwoordkaders die je bovenaan de zoekresultaten ziet.

Lees ook: Wat is een Featured Snippet?

De tekst in zo’n snippet is vaak direct en duidelijk, want dat is wat de voice search gebruiker wenst te vinden; snel en gemakkelijk antwoord op zijn zoekvraag. Daarom verwerkt Google dit soort antwoorden in een snippet. Bijvoorbeeld: de gebruiker vraagt: ‘Hoe maak je de kleur oranje?’ Dan is het antwoord: door de kleuren geel en rood met elkaar te mengen.

Het nadeel van een Featured Snippet is dat wanneer het antwoord bevredigend genoeg is (in bijvoorbeeld het geval van het bovenstaande voorbeeld), de gebruiker jouw website niet bezoekt. Vooral wanneer er gebruik wordt gemaakt van een smart speaker. Alleen wanneer ze meer informatie willen, zullen ze op hun mobiele telefoon doorklikken.

Conclusie

Het gebruik van voice search neemt toe. Niet alleen met de smart speaker, maar ook op de mobiele telefoon. Optimaliseer jouw content dus voor voice search door jouw teksten helder te formuleren en door gebruik te maken van long-tail keywords. Biedt daarnaast achtergrond of additionele informatie, zodat mensen jouw website zullen bezoeken. Op termijn zul je zien, dat dit voor meer verkeer naar jouw website gaat zorgen.

Succes!

Externe links:
Business2Community
Frankwatching
SEMrush
Afbeelding: Getty

DELEN