Ververs jouw oude content in 7 stappen

Blog jij al een tijdje en zie je dat jouw content zorgt voor veel verkeer naar jouw website? Vind jij jouw artikelen hoog in de zoekresultaten van Google terug? Dat is geweldig! Helaas blijft dat niet altijd zo. Je moet regelmatig je oude content verversen, ofwel updaten, om zichtbaar te blijven. Jouw content veroudert als je dat niet doet, daardoor zakt jouw webpagina op termijn in de zoekresultaten en dat is niet goed voor je zichtbaarheid.

Waarom moet je oude content verversen?

Content komt in verschillende vormen, zoals een blog, video, podcast, infographic en het wordt voornamelijk gevonden via zoekmachines, zoals Google. Wanneer mensen online naar informatie zoeken, dan maken ze in 90 procent van de gevallen gebruik van een zoekmachine.

Google heeft de zoekmachinegebruiker op de eerste plaats staan en wil hem of haar de beste online ervaring geven. Daar speelt het laten zien van actuele en relevante content een belangrijke rol bij, want dat is wat zoekmachinegebruikers wensen te vinden. Wanneer de informatie op jouw webpagina verouderd is, dan haakt jouw bezoeker af en verlaat hij deze op zoek naar verser materiaal.

Lees ook: Hoe vaak moet je bloggen? Zo bepaal je de blog frequentie

Op het moment dat jij jouw content, laten even uit gemak spreken van een blog, op jouw website plaatst, dan veroudert deze met ieder uur dat voorbij strijkt. Hoe langer de blog online staat, hoe ouder en irrelevanter hij wordt. Zeker in deze snel veranderende tijd. Een blog kan vandaag nog op de eerste pagina van de SERP (dat is de pagina met resultaten op Google, Search Engine Results Page) staan, maar kan een jaar later worden ingehaald door actueler of relevanter materiaal.

In de SERP zie je allemaal snippets (zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien). Deze snippets verleiden de zoekmachinegebruiker om erop te klikken. Dus je schrijft een uitnodigende meta description en een knaller van een headline, om deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Daarnaast val je op met een actuele publicatiedatum, zodat de informatie op jouw webpagina relevanter is dan op die van de andere snippets.

Hoe ververs je oude content?

Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Schrijf je een nieuwe blog gebaseerd op het oude verhaal of moet je het oude verhaal updaten? Het laatste, je ververst je oude verhaal. Dat is de pagina die Google al kent en dat is de pagina die zijn SEO-credits heeft opgebouwd.

Het voordeel van het verversen van oude content is dat je niet een nieuw onderwerp hoeft te verzinnen, het is minder tijdrovend en je ziet sneller resultaat, namelijk: meer verkeer naar je website.

Het verversen van oude content kan nogal een werk zijn als je website vol content staat, waar je nooit naar hebt omgekeken. Wanneer dat bij jou het geval is, volg dan de volgende stappen:

Stap 1. Analyseer je webpagina’s

Analyseer de prestatie van jouw webpagina’s op Google Search Console. Welke staan in de top tien best rankende pagina’s? Kijk vervolgens op jouw website naar de publicatiedatum van deze top 10-pagina’s en of deze nog relevant zijn. Is het bericht ouder dan twee jaar of heeft het zijn relevantie verloren? Voeg deze dan toe aan je lijstje van oude content die je moet verversen.

Stap 2. Ontdek welke pagina’s slecht scoren

Kijk vervolgens naar de pagina’s die niet tot slecht worden bezocht, oftewel jouw top 10 slecht bezochte pagina’s. Deze informatie kun je uit Google Search Console halen, maar ook uit Google Analytics. Kijk naar deze pagina’s en stel jezelf de volgende vraag: verversen of verwijderen? Deze pagina’s nemen namelijk ruimte in op jouw website en dat heeft een negatieve invloed op de prestatie daarvan.

Stap 3. Werk naar het midden toe

Nu weet je welke artikelen je gaat verversen en verwijderen. Werk vanuit stap 1, je best presterende pagina’s en stap 2, je slechts presterende pagina’s, naar het midden toe. Deze vervang je als laatst. Ik vind het handig om zelf een overzicht te maken, waarin ik een volgorde maak van de pagina’s die ik moet verversen.

Stap 4. Doe een zoekwoordenonderzoek

Doe voor begint even opnieuw een zoekwoordenonderzoek. Misschien zijn andere zoektermen relevanter of heb je de vorige keer niet goed aan zoekwoordenonderzoek gedaan. Door het doen van zoekwoordenonderzoek, weet je hoe jouw publiek online zoekt en kun je jouw content nog beter optimaliseren voor zoekmachines.

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

Stap 5. Ververs jouw content

Dit is de stap waarbij je content gaat verversen. Link in jouw bericht naar actuele en relevante pagina’s en verwijder kapotte links. Dit zijn links naar webpagina’s die niet (meer) bestaan. Pas de publicatiedatum aan naar vandaag wanneer je klaar bent met het verversen van jouw content. Dit wordt meegenomen in de snippet en dan ziet Google en de zoekmachinegebruiker, dat het om actuele content gaat.

Stap 6. Deel jouw content

Nu jouw blog weer lekker fris is, wil je natuurlijk dat iedereen hem ziet. Laat hem zien en deel het alsof het om een nieuw artikel gaat. Neem hem mee in je laatste nieuwsbrief, deel hem op social media en zorg ervoor dat anderen hem ook op hun eigen kanalen kunnen delen, door social media buttons toe te voegen.

Lees ook: Hoe promoot je jouw blog? 3 tips

Stap 7. Verwijder slechte content

Verwijder slecht presterende pagina’s of content dat niet meer relevant is en je niet meer wil vervangen van je website, want dat neemt alleen maar ruimte in. Om foutmeldingen te voorkomen kun je kiezen voor een redirect, daarmee verwijs je jouw websitebezoeker naar pagina’s die zij mogelijk interessant kunnen vinden. Let er wel op dat je niet teveel redirects op je pagina hebt, want zij kunnen je website vertragen en dat heeft een negatief effect op de SEO.

Tot slot

Zoals gezegd is het verversen van oude content is een eenvoudige manier om nieuwe content te delen op jouw website. Je hoeft immers geen nieuwe thema’s te verzinnen. Daarnaast weet je wat werkt en wat niet vanwege resultaten uit het verleden.

Analyseer dus regelmatig jouw oude content. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je een keer per kwartaal kijkt naar hoe jouw webpagina’s presteren en onderneem vervolgens actie. Je zult jezelf op den duur veel vaker tegenkomen op Google.

Succes!

Externe links:
Business2Community
Neil Patel
Afbeelding: Unsplash

DELEN