12 tips voor het schrijven van SEO-vriendelijke teksten

Het delen van goede content is een van de belangrijkste rankingsfactoren van Google en een blog is de meest populaire vorm van content, ondanks de vele video’s die online te vinden zijn. Wanneer je een blog schrijft, moet je er wel voor zorgen deze SEO-vriendelijk is. Want daardoor ben je meer zichtbaar voor zoekmachines. Maar hoe schrijf je die SEO-vriendelijke teksten? Dat weet je na het lezen van deze blog.

Wat zijn SEO-vriendelijke teksten?

SEO-vriendelijke teksten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Tijdens het schrijven houd je dus rekening met een aantal factoren, die het voor zoekmachines mogelijk maken jouw tekst te vinden. Dit zijn factoren waar je tijdens het schrijven van een gewone tekst geen rekening mee houdt.

Waarom schrijf je voor SEO?

Meer dan 90 procent van de online ervaringen begint met een zoekmachine. Door in SEO te investeren neemt het verkeer naar jouw website aanzienlijk toe en kunnen meer mensen kennis maken met jouw producten of diensten.

Er zijn zoals gezegd een aantal factoren die invloed hebben op de wijze waarop zoekmachines webpagina’s rangschikken en daarvan is het delen van goede content de belangrijkste. Je helpt Google die blog te vinden door SEO-vriendelijke teksten te schrijven en dat doe je als volgt:


1. Weet waar je over schrijft

Websites die doorgaans hoog in Google scoren zijn websites met een hoge autoriteit score. De informatie hierop is betrouwbaar, vanwege de aanwezige kennis. Je vertrouwt bijvoorbeeld het nieuws dat de NOS deelt.

Jij moet ervoor zorgen dat je net zo’n autoriteit bent en dat doe je door een aantal thema’s te kiezen die bij jouw bedrijf en website passen. De blogs die jij schrijft, passen binnen deze thema’s’. Hierdoor word jij op termijn als expert gezien en zullen mensen naar jouw website terugkeren wanneer ze meer over jouw onderwerpen willen weten.

2. Bepaal het doel van jouw tekst

Wat heeft iemand aan het lezen van jouw blog? Dit is een vraag die je jezelf constant moet stellen, want het antwoord houdt jouw bezoeker op je website. Je verleidt jouw bezoeker om op je website blijven door informatieve, inspirerende of vermakelijke content te delen.

Google ziet het wanneer iemand na een paar seconden jouw website verlaat. De tijd die iemand doorbrengt op jouw webpagina is een rankingsfactor en zoekmachines kunnen denken dat de content op jouw pagina niet zo interessant is, wanneer deze iedere keer maar een paar seconden telt. Dus denk altijd voor je gaat schrijven: wat wil ik met mijn tekst bereiken? Wat is het doel van deze webpagina?

Jouw blog kan:

  • vermaken, hierbij is het jouw doel om een glimlach op iemands gezicht te toveren.
  • informeren, iemand leert iets dankzij het lezen van jouw blog
  • overtuigen, door bijvoorbeeld een opiniestuk te schrijven kun je lezers overtuigen om bijvoorbeeld geen vlees te eten.
  • activeren, hierbij haal je iemand over tot het doen van een handeling, zoals inschrijven voor een cursus.

3. Houd rekening met de search intent

Bij search intent (zoekintentie) kijken we naar de reden, of beter gezegd naar het doel van een zoekopdracht. Waarom maakt iemand gebruik van een zoekmachine?

Er zijn drie verschillende redenen waarom mensen online zoeken:

  • Navigatie – hierbij weet de zoekmachinegebruiker precies waarnaar hij zoekt en typt dit in het zoekveld van Google. Bijvoorbeeld: Bol.com
  • Informatie – mensen die zoeken naar specifieke informatie, bijvoorbeeld een betekenis van een woord of hoe ze een bepaalde handeling moeten uitvoeren.
  • Transactie – mensen die een aankoop wensen te doen.

Voor wie van deze mensen schrijf jij jouw tekst? Dit komt overeen met het vorige punt en helpt je bij het bepalen van jouw zoekwoord.

4. Maak gebruik van zoekwoorden

Zoekwoorden helpen zoekmachines en zoekmachinegebruikers begrijpen waar jouw tekst overgaat. Daarom is het gebruik van zoekwoorden belangrijk.

Door zoekwoordenonderzoek te doen, weet je welke zoektermen je moet gebruiken. Anders loop je het risico woorden te kiezen die afwijken van de woorden die jouw publiek kiest. Hierdoor loop je websitebezoekers mis en dat is zonde.

Je doet zoekwoordenonderzoek voor je begint met schrijven en voor je een invalshoek kiest. Je verwerkt jouw zoekwoord vervolgens op een aantal essentiële plekken:

  • De headline – Ofwel de H1-tag. De headline vertelt aan zoekmachines en -gebruikers wat ze op de pagina kunnen vinden.
  • Tussenkoppen – H2 en H3-tags. Net als in de headline vertelt het aan zoekmachines en -gebruikers waar de alinea’s over gaan.
  • De tekst zelf – ook wel de body van de tekst. Probeer de zoekwoorden in de eerste honderd woorden te verwerken. Wanneer dit niet lukt, laat het dan verderop in de tekst terugkomen.
  • Meta Description – Dit is het stukje tekst dat in de SERP te zien is. Het is een omschrijving van de webpagina. Het is belangrijk dat jouw zoekwoord daarin terugkomt.
  • URL – Oftewel de link. Houd deze kort en verwerk jouw zoekterm hierin.

Doe vooral niet aan keywordstuffing. Hierbij gebruik je jouw zoekterm te vaak in jouw tekst. Dit leest hinderlijk en als gevolg haken bezoekers af. Niet doen dus!

Lees ook: Zo doe je zoekwoordenonderzoek

5. Maak gebruik van long-tail keywords

Long-tail keywords, of wel long-tail zoekwoorden, zijn zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Ze zijn meer specifieker dan zoekwoorden bestaande uit een of twee woorden en de zoekresultaten die na het typen van long-tail zoekwoorden naar voren komen, sluiten veel beter aan op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker.

Wanneer je nog geen grote website bent zoals Nu.nl of LINDA., dan is het zinvol om gebruik te maken van long-tail keywords, omdat de zoekvolume laag is. Daarnaast is de click-through-rate is hoog en de concurrentie is klein. De kans is groot dat jouw websitebezoeker bij jou het antwoord op zijn zoekvraag vindt.

6. Besteed aandacht aan de lengte van je tekst

De lengte van jouw tekst is geen rankingsfactor, maar lange teksten krijgen van zoekmachines net iets meer aandacht. Dit komt omdat de informatie in long-form content (zoals dat ook wel wordt genoemd) vaak uitgebreider is en daardoor meer waardevoller. Tevens is de ‘time spend on page’ langer en daardoor denken zoekmachines dat de informatie op zo’n pagina interessant is. Dus probeer zo nu een dan een artikel te schrijven dat iets meer de diepte ingaat en probeer dan meer dan duizend woorden te gebruiken in jouw tekst.

Lees ook: Hoe lang moet jouw blog zijn?

7. Schrijf een goede introductie

De introductie van jouw blog verkoopt jouw verhaal aan degene die hem onder ogen krijgt. Het verleidt de lezer om verder te lezen en dat maakt van de inleiding een belangrijk stukje tekst.

De introductie bevat ook de zoekterm, zodat zoekmachines en jouw websitebezoekers begrijpen waar jouw tekst overgaat.

SEO-vriendelijk schrijven houdt dus in dat je veel tijd en aandacht steekt in het schrijven van een goede introductie, zodat deze goed zichtbaar is op Google.

Lees ook: Schrijf een goede inleiding voor jouw blog met deze 6 tips

8. Let op je schrijfstijl

Mensen haken af wanneer een tekst ontoegankelijk is. Zo’n tekst bevat bijvoorbeeld veel moeilijke woorden, lange zinnen en mist komma’s en punten.

In Nederland kennen we zes verschillende taalniveaus en de meeste mensen begrijpen taalniveau B1. Het advies is daarom vaak om jouw teksten op dit niveau te schrijven. Het belangrijkste is echter dat je rekening houdt met jouw doelgroep en het niveau dat zij begrijpt. Wanneer jouw publiek complexe teksten kan lezen, dan kun je complex schrijven. Maar wanneer jij je op een zeer groot publiek richt, dan moet je iets meer op jouw tone of voice letten.

Lees ook: Begrijpelijk schrijven: zo zorg je ervoor dat jouw tekst leesbaar is

Schrijf daarnaast zoveel mogelijk actief. In een actieve zin staat het onderwerp centraal. De meeste mensen, waaronder ik, zijn vaak geneigd in passieve zinnen te schrijven. Een passieve zin is te herkennen aan de lijdende vorm en bevat veel werkwoorden. Het maakt je verhaal minder sterk. Sommige mensen zeggen zelfs dat een zin saai en onduidelijk wordt.

Passieve zin: Er worden passieve zinnen geschreven.
Actieve zin: Raymonde schrijft actief.

Een Featured Snippet is een antwoordkader dat boven in de zoekresultaten verschijnt van Google. Het geeft op een gemakkelijke en snelle manier, antwoord op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Zie ook het voorbeeld hieronder:

Een Featured Snippet neemt met name op mobiele apparaten veel ruimte in en valt op bij de zoekmachinegebruiker.

Probeer je tekst daarom te optimaliseren voor Featured Snippets, dit doe je door gebruik te maken van long-tail zoekwoorden en zoektermen die vragend zijn. Zoals: ’wat zit er in een happy meal?’ Raadpleeg Awnser the Public als je wil weten welke zoekvragen je moet gebruiken.

Het toevoegen van interne links (binnen jouw website) en externe links (naar andere websites) in jouw blog is een rankingsfactor. Hiermee laat je aan Google en jouw websitebezoekers zien dat er nog meer relevante informatie op het web te vinden is, dat ondersteunt wat jij zegt. Daarmee vergroot je de geloofwaardigheid en je geeft bezoekers extra informatie.

11. Maak jouw tekst scanbaar

SEO-vriendelijk schrijven betekent scanbare teksten schrijven. Jouw websitebezoeker scant de tekst eerst voor hij of zij besluit deze te lezen. Help hem of haar daarbij. Dit doe je door gebruik te maken van tussenkoppen, witregels, opsommingstekens en vetgedrukte zinnen. Net zoals je ziet in deze blog.

12. Zorg ervoor dat men jouw bericht kan delen

Zoekmachines volgen links, zo weten ze van het bestaan van jouw website. Dus deel de links van jouw webpagina en zorg ervoor dat anderen jouw blog kunnen delen.

Deel jouw blog op social media en in jouw nieuwsbrief. Voeg social media icoontjes toe op jouw webpagina, zodat jouw websitebezoekers deze eenvoudig kunnen delen met hun connecties op bijvoorbeeld LinkedIn.

Op die manier creëer je links waarop geklikt kan worden en daardoor is jouw webpagina op termijn zichtbaarder.

Dit is ook belangrijk voor SEO

Het is belangrijk dat je tijdens het schrijven van jouw teksten aan jouw publiek denkt. We zijn nogal gewend om vanuit onszelf te schrijven en ons belang. Maar jouw publiek is daar helemaal niet in geïnteresseerd. Zij zoeken alleen naar een fijne leesbare tekst die inspeelt op hun behoefte.

Het lijstje eisen dat Google stelt aan websites is ongelooflijk lang en het stopt niet bij het schrijven van SEO-vriendelijke teksten.

Wanneer je gezien wil worden door zoekmachines, moet jouw website o.a.:

  • Snel zijn
  • Geschikt zijn voor mobiel
  • Veilig zijn
  • Actief zijn

Daarnaast hebben backlinks ook invloed op de ranking.

Jouw website is het meest zichtbaar wanneer deze aan zoveel mogelijk eisen, ofwel factoren, voldoet.

Lees ook: Wat is SEO

Tot slot

SEO vraagt om een lange adem. Dus verwacht niet morgen resultaat als je vandaag bent begonnen. Het kan soms enkele maanden duren voor je jezelf terugziet in de zoekresultaten van Google.

Door in SEO-tool te investeren, kun je heel eenvoudig analyseren hoe jouw website presteert op zoekmachines.

Gratis tools zoals Google Search Console laten zien hoe zichtbaar jouw webpagina’s zijn op Google en via welke zoekwoorden mensen deze webpagina’s vinden.

Google Analytics geeft je weer inzicht in waar jouw verkeer vandaan komt, hoe lang bezoekers op jouw pagina’s blijven en welke pagina’s het meest populair zijn.

Maak regelmatig gebruik van deze tools of laat je informeren over de prestatie van jouw website, zodat je weet of jouw inspanningen zin hebben of dat deze om verbetering vragen.

Een handig hulpmiddel voor SEO-vriendelijk schrijven is de plug-in Yoast SEO. Deze laat niet alleen zien of jouw webpagina voldoende geoptimaliseerd is voor zoekmachines, het kijkt ook of jouw tekst voldoende leesbaar is voor bezoekers. Daarmee kom je weer terug bij de kern: het geven van een zo’n prettig mogelijke ervaring aan jouw websitebezoeker. Deze moet uiteindelijk vinden wat hij zocht en terug naar jouw website willen keren. SEO is slechts een middel om hem of haar daar te krijgen.

Succes!

Externe links:
Business2community 
Business2community 
Hubspot 
Neil Patel 
Search Engine Journal 
Afbeeldingen: Unsplash

DELEN