Massaberichten zijn al een tijd verleden tijd. De meeste emailberichten die jij in jouw inbox ziet, zijn gepersonaliseerd. Ik durf te wedden dat meer dan de helft van die berichten, e-mails zijn waarin je op de hoogte gehouden wordt van de status van jouw bestelling (pakketje, eten). De overige berichten komen wellicht van diezelfde bedrijven waar je in het verleden een aankoop hebt gedaan of interesse in hebt getoond. Zij sturen jou gepersonaliseerde berichten die aansluiten bij jou en jouw interesses en dit doen ze door aan e-mail segmentatie te doen. Dit kun jij ook, want dankzij email segmentatie vergroot je het aantal ‘opens’ en de click-through-rate.
Inhoud
Wat is e-mail segmentatie?
Bij e-mail segmentatie verdeel je de mensen die zich hebben ingeschreven in jouw database in verschillende groepen. Wie in welke groep komt, wordt vaak bepaald door factoren zoals geslacht, leeftijd, interesses, locatie, buyer persona, opleidingsniveau en meer. Deze mensen krijgen een gepersonaliseerde e-mail gebaseerd op een of meerdere van deze factoren.
De meeste e-mails die jij verstuurd zijn nieuwsbrieven waarin jouw dienst of product centraal staat. In nieuwsbrieven kun je jouw kennis delen en jouw expertstatus vergroten.
Lees ook: Knallen met je nieuwbrief doe je zo
Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven en e-mails naar jouw database, is een marketingstrategie dat e-mail marketing heet. Door jouw berichten te beginnen of af te sluiten met call to actions, roep je iemand op een aankoop te doen of zich in te schrijven voor een bijeenkomst of training. Op die manier bind je mensen aan je en om ervoor te zorgen dat inhoud aansluit op de interesses, doe je dus aan e-mail segmentatie.
Waarom e-mail segmentatie?
Er zijn wereldwijd 4 miljard mensen die dagelijks e-mail gebruiken. En al deze mensen willen als individu behandeld worden. Anno 2022 verwachten klanten berichten die aansluiten op hun interesses, ze willen een persoonlijke ervaring en dat moet jij bieden. Want je zult zien dat mensen zich voor jouw nieuwsbrief uitschrijven, wanneer je dit niet doet.
Door jouw publiek te segmenteren, kun jij content delen dat waarde biedt voor ieder segment en daardoor zal jouw publiek meer geneigd zijn te reageren op jouw e-mail. Uit onderzoek blijkt dat 44 procent van de mensen op z’n minst één aankoop heeft gedaan, naar aanleiding van een promotionele e-mail.
Daarnaast zeggen marketeers die hun publiek segmenteren dat zij een groei van 760 procent in omzet zien in hun email marketingcampagnes.
Hoe doe je aan e-mail segmentatie?
Jouw doelgroep kun je segmenteren op verschillende criteria, zoals het schema hieronder laat zien. De mensen die in hetzelfde segment vallen lijken op elkaar, waardoor je ze kunt aanspreken met dezelfde boodschap.

Je doet zelf actief aan e-mail segmentatie door informatie te verzamelen en naar jouw publiek te kijken. Dit doe je door:
1. Naar je demografische data te kijken
Wie doen aankopen bij jou? Wie schrijft zich in op jouw nieuwsbrief? Zijn dit mannen of vrouwen, wat is hun leeftijd en waar wonen zij? Wanneer het relevant is, kun je deze informatie gebruiken voor het doen van gerichte aanbiedingen.
2. Een vraag te stellen
Wanneer je meer informatie nodig hebt, dat je niet uit een standaardformulier kunt halen, dan kun je vragen aan jouw publiek stellen. Dat kun je doen door middel van een enquête of een quiz. Bedenk wel dat je er vaak iets tegenover moet stellen, zoals een incentive, wanneer wil je dat mensen meewerken.
3. Naar het koopgedrag van jouw publiek te kijken.
Heb je een webshop? Kijk dan naar het aankoopgedrag van jouw publiek. Kopen ze veel babyspulletjes? Houd er dan rekening mee dat die baby over twee jaar een peuter is en stuur dan berichten waarin producten voor peuters centraal staan.
4. Te ontdekken waarde de klant is in de salesfunnel
Wanneer je al een tijdje aan het ondernemen bent, dan kun je je publiek segmenteren op de plek die ze innemen in de salesfunnel. Zijn het prospects/geïnteresseerden? Stuur dan generieke e-mails met tips. Of zijn het wat warmere leads, meer specifieke berichten die aansluiten op hun interesses.
Personaliseer jouw content
Als je een doelgroep hebt dat erg op elkaar lijkt, dan zal het aantal segmenten waarin jij jouw publiek kunt verdelen klein zijn. Maar wanneer deze verschillend is, dan kun je veel verschillende segmenten hebben. Dit houdt ook in dat je veel verschillende e-mails moet versturen en dat klinkt als een hoop werk. Gelukkig kun je dat vereenvoudigen door gebruik te maken van dynamische content.
Lees ook: Opvallen met gepersonaliseerde content doe je zo
Dynamische content is content dat per ontvanger automatisch veranderd. Dat is niet alleen de aanhef, maar je kunt ook afbeeldingen en de inhoud dynamisch maken. Dat doe je door gebruik te maken van codes in jouw bericht, hierdoor verandert deze automatisch per gebruiker en krijgt iedere ontvanger iets anders te zien.
Lees ook: Wat is dynamische content?
Voorbeeld van e-mail segmentatie
Vijf jaar geleden was ik voor de eerste keer zwanger en zoals veel aanstaande moeders deed ik een hoop research en downloadde ik een app waarmee ik de status van mijn zwangerschap kan bijhouden. Op die app voerde ik mijn uitgerekende datum en emailadres in en iedere week ontving ik e-mails met tips en promoties.
Na de geboorte van mijn dochter kreeg ik berichten over baby’s en nu ze vier jaar is, ontvang ik e-mails (zoals op de afbeelding hieronder) die betrekking hebben op kinderen die naar de basisschool gaan. Deze website segmenteert haar publiek op de leeftijd van haar kinderen en stuurt content die aansluit op de interesses van ouders kinderen van die leeftijdsgroep.

Tot slot
Wil je succes hebben met jouw e-mail marketingcampagne? Segmenteer jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je relevante, authentieke en niet geforceerde content deelt en je zult zien dat dit op termijn een effectieve strategie is. Leer jouw publiek kennen en uiteindelijk zal je beter verkopen.
Succes!
Externe links:
Business 2 Community
Neil Patel
Afbeelding: Unsplash