Waarom je nu moet knallen met SEO

Waar komen jouw websitebezoekers vandaan? Zijn het directe bezoekers of komen ze via social media? De meeste mensen vinden jouw blog via zoekmachines zoals Google. Dit is met afstand de meest bezochte website met wereldwijd 86,9 miljard bezoekers per maand. Al deze bezoekers zoeken naar informatie en jouw webpagina verschijnt in de zoekresultaten, wanneer deze antwoord geeft op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Dit is één van de redenen waarom een investering in SEO de moeite waard is.

87 procent van het verkeer naar mijn website was het afgelopen jaar organisch. Organisch verkeer is verkeer via zoekmachines, waar je niet voor betaalt. De zoekmachinegebruikers die mijn website vonden, typten hun zoekvraag in het zoekveld van Google en vonden mijn webpagina tussen de zoekresultaten. Hierdoor is mijn aantal unieke bezoekers negen keer zo groot, dan wanneer ik geen aandacht aan SEO had besteed.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, iets dat zoekmachineoptimalisatie betekent in het Nederlands. Het is het proces waarbij je het verkeer naar jouw website en jouw zichtbaarheid op zoekmachines verbetert.

Waarom SEO?

De reden dat we veel tijd en energie steken in zoekmachineoptimalisatie, is omdat het je ontzettend veel zichtbaarheid kan opleveren onder een groep mensen, die interesse heeft in wat jij te vertellen hebt. Zij vinden jouw webpagina immers naar aanleiding van een zoekopdracht.

De meeste webpagina’s zijn blogberichten. Deze zijn ontzettend duurzaam. Zelfs twee jaar na de publicatie, kunnen jouw blogs verschijnen in de zoekresultaten van Google. Terwijl een social media bericht na een paar dagen is verdwenen in de tijdlijn van jouw volgers.

Wil je weten waarom SEO je aandacht moet besteden aan SEO? Hierbij nog een aantal redenen:

  • De ROI van SEO kan net zo hoog zijn als 12,2 keer marketinguitgaven
  • SEO kan de kosten van klantacquisitie, vergeleken met digitaal adverteren, verlagen met gemiddeld 87,41 procent
  • Organisch zoeken is verantwoordelijk voor 53,3 procent van alle websiteverkeer
  • Men schat dat de nummer 1 positie op Google kan resulteren in een click-through-rate van 34,2 procent
  • Organisch verkeer van SEO is meer dan 1000 procent hoger, dan organisch verkeer van social media
  • Meer dan 90 procent van alle websitepagina’s ontvangt nul procent verkeer van Google

Bron: Terakeet

SEO is de meest kost effectieve en langdurige oplossing op het gebied van online zichtbaarheid, die je kunt implementeren. Er zijn wel een aantal factoren waaraan jouw website en webpagina’s moeten voldoen, willen ze zichtbaar zijn voor zoekmachines. Je bent het meest zichtbaar als jouw website aan zoveel mogelijk van deze factoren voldoet.

Het vervelende is echter, dat Google nog weleens aanpassingen doen aan de belangrijkheid van deze factoren. Iets dat bijvoorbeeld vorig jaar niet zo van belang was, kan een jaar later cruciaal zijn voor je zichtbaarheid. Dit zijn de updates in het algoritme dat Google doet en hierdoor moet je constant op de hoogte zijn, van de trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Gelukkig zijn er genoeg experts die daarover schrijven en jou door middel van content of hun diensten van hulp kunnen zijn.

Lees ook: Dit zijn de SEO trends voor 2022

Waar kijken zoekmachines naar?

De belangrijkste rankingsfactor van zoekmachines is het delen van goede content. Content is alles dat je op web kunt vinden, denk bijvoorbeeld aan een video, podcast, infographic, een social media bericht en ook een blog. Zoekmachines vinden jouw website op basis van deze content. Zoekmachinegebruikers willen de beste content te vinden, die inspeelt op hun behoeften en daarom rankt Google websites die dit bieden hoger in de zoekresultaten. Dus let erop dat je altijd waarde bied en de lezer goed informeert, vermaakt of activeert, zodat hij of zij iets heeft aan het lezen van jouw tekst. Niet alleen zet je jezelf daardoor neer als een expert, het zorgt ook voor terugkerende bezoekers en dat heeft een positief effect op de ranking.

Verder zijn er nog een tal van factoren van invloed op de ranking, de belangrijkste deel ik het volgende artikel:

Wat is SEO?

Hoe meet je jouw SEO-inspanningen?

Nu weet je waarom je in SEO zou moeten investeren. Maar hoe weet je nu of wat jij doet een succes is? Dat weet je door jouw inspanningen te analyseren. Meer dan 50 procent van de marketeers meten het succes van hun SEO-strategie volgens Hubspot, op basis van naar hoe zij ranken op zoekwoorden waarop zij graag gevonden worden.

Marketeers kijken volgens Hubspot ook naar de volgende onderdelen om het succes van hun SEO-strategie te beoordelen:

  • Het organische verkeer
  • De tijd doorgebracht op de webpagina
  • De Click-Through-Rate
  • De Bounce Rate

Deze informatie kun je vinden dankzij analyse tools, waarbij je het verkeer naar jouw website kunt analyseren.

Google Analytics

De meest gebruikte tool is Google analytics. Dit is een gratis tool van Google waarmee je o.a. kunt zien hoe vaak een webpagina is bekeken in een bepaalde periode. Je ziet via welke bron bezoekers op je webpagina komen (zoekmachine, social media, direct, e-mail, etc.) en hoe lang mensen jouw webpagina bekijken. De tool vertelt je ook hoeveel bezoekers uniek waren en of ze meerdere pagina’s hebben bekeken.

Google Analytics

Google Analytics laat je indirect ook zien welke inspanningen zin hebben en welke niet. Je ziet zoals gezegd waar jouw bezoekers vandaan komen, dus ook of dit LinkedIn, Twitter of Facebook is.

Stel je voor dat je ontzettend actief bent op Twitter, dan verwacht je dat daar veel bezoekers vandaan komen. Wanneer Google Analytics laat zien dat nog geen halve procent van jouw bezoekers via Twitter komt, dan kun je beslissen dat je jouw energie beter in een ander kanaal kunt steken. Tegelijk kan het ook zo zijn dat je veel berichten deelt op LinkedIn, zonder dat je daar een like voor ontvangt. Je zou kunnen denken dat niemand geïnteresseerd is in deze berichten, tot je op Google Analytics ziet dat connecties wel degelijk op de links klikken die jij daar deelt. Kortom, waardevolle informatie dus.

Google Search Console

Naast Google Analytics geeft Google Search Console ook veel inzicht. Je ziet bijvoorbeeld via welke zoekwoorden jouw webpagina’s worden gevonden en hoe zichtbaar jouw website is op Google. Search Console laat het aantal clicks naar jouw pagina zien en hoe vaak deze is bezocht via Google in een bepaalde periode. Tevens kun je met Search Console ook zien of zoekmachines wel instaat zijn jouw website te indexeren en of deze mobielvriendelijk is.

Google Search Console

Geavanceerde tools

Naast deze tools van Google zijn er ook veel meer tools beschikbaar om jou SEO-inspanningen te analyseren. Sommige van deze tools zijn gratis en voor andere moet je betalen. Met geavanceerde SEO-tools kun je naast het meten van jouw inspanningen, ook jouw concurrentie analyseren en ontdekken hoe zij het SEO-technisch doen ten op zichtte van jou. Tevens kun je met zo’n tool andere factoren analyseren zoals jouw backlinks, welke zoekwoorden je moet gebruiken, snelheid van jouw website, gebroken links en de prestatie van jouw website.

De meest populaire tools hiervoor zijn:

  • Ahrefs
  • Moz Pro
  • SEMrush

Deze tools zijn echt voor de professionals die echt de diepte in willen gaan. Anders kom je met de tools van Google ook ontzettend ver. Interesseert dit je niet, dan kun je ook gewoon samenwerken met professionals die dit voor jou bestuderen.

Tot slot

De reden waarom je in SEO moet investeren, is omdat je met zoekmachineoptimalisatie zoveel mensen bereikt die je anders niet zou bereiken. Ik gaf al aan dat ’een kleine 90 procent van mijn websitebezoekers organisch is. Van de honderd bezoekers, komen dus 87 via zoekmachines. Deze 87 mensen had ik absoluut niet willen missen en jij ook niet. Want al deze mensen kunnen op jouw website kennis maken met jouw producten of diensten en op termijn klant bij je worden.

SEO vraagt wel om een lange adem, dus het kan even duren voor je resultaat ziet. Koppel jouw website aan een van de genoemde analyse tools en kijk regelmatig naar de prestatie van jouw website. Niet alleen geeft dit veel inzicht, het werkt enorm motiverend om je SEO-activiteiten voort te zetten.

Succes!

Afbeelding: Unsplash

DELEN