Zoekwoordenonderzoek voor beginners

De meeste online ervaringen beginnen met een zoekmachine. Zelfs als mensen weten welke website ze willen bezoeken, dan typen ze het toch nog in het zoekveld van Google. Daarom is zoekmachineoptimalisatie cruciaal en zoekwoordenonderzoek is daar een belangrijk onderdeel van. Want door het doen van zoekwoordenonderzoek, weet je hoe zoekmachinegebruikers online zoeken.

Wat is zoekwoordenonderzoek?

Bij zoekwoordenonderzoek kijken we naar de zoektermen die mensen invoeren in het zoekveld van zoekmachines, zoals Google. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie.

Lees ook: Wat is SEO

Waarom zoekwoordenonderzoek?

Door zoekwoordenonderzoek te doen, ontdek je niet alleen hoe mensen online zoeken, het geeft ook inzicht in welke thema’s zij interessant vinden. Deze informatie kan je helpen bij het vormgeven jouw content marketingstrategie. Je kunt een invalshoek kiezen en onderwerpen vinden om over te schrijven.

Zoekwoordenonderzoek is enorm tijdrovend. We doen het toch, omdat het kiezen van de juiste zoekwoorden direct invloed heeft op jouw zichtbaarheid. Jouw concurrent is veel zichtbaarder dan jij, wanneer hij wel aandacht besteed aan zoekwoordenonderzoek en jij niet. Al jouw verkeer gaat dan naar jouw concurrent en dat zijn websitebezoekers die jij misloopt. Zonde, vooral omdat meer dan 90 procent van de online ervaringen met een zoekmachine begint.

Welke zoekwoorden gebruik je?

De zoekwoorden die je kiest, moeten overeenkomen met jouw onderwerp. Op die manier is het voor zoekmachines en zoekmachinegebruikers duidelijk waar jouw webpagina overgaat.

We maken een onderscheid tussen seed zoekwoorden en long-tail zoekwoorden.

Seed zoekwoorden

Seed zoekwoorden zijn zoektermen die uit slechts een woord bestaan. Zoals het woord ‘baby’. Zo’n woord heeft een hoge zoekfrequentie en kun je op verschillende manieren interpreteren.

Vaak weten zoekmachines niet wat je wilt weten op basis van zo’n seed zoekwoord. Waar ben je naar opzoek wanneer je ‘baby’ intypt in het zoekveld? Wil je weten hoe je een baby maakt, hoe je een baby laat slapen, wat hij moet eten of wil je weten waar je spulletjes voor een baby kunt kopen?

Een seed zoekwoord kun je dus breed interpreteren en het is ontzettend moeilijk om op ’slechts één woord zichtbaar te zijn. Tenzij je Wikipedia bent. Het is daarom verstandig om altijd gebruik te maken van long-tail zoekwoorden.

Long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden, ook wel long-tail keywords in het Engels, zijn zoektermen die uit drie á vier woorden bestaan. Het zijn zoektermen die vrij specifiek zijn.

Laten we de baby uit het eerdere voorbeeld gebruiken. Stel je voor dat ik wil weten hoe lang een baby slaapt. Dan typ ik in het zoekveld: “hoeveel uur slaapt een baby?”. Dit is een vrij specifieke zoekterm en de zoekresultaten die verschijnen, spelen hoogstwaarschijnlijk in op mijn behoefte.

Hoewel long-tail zoekwoorden voor minder verkeer naar jouw website zorgen, sluit jouw content wel beter aan op wat de zoekmachinegebruiker zoekt. De kans is dus groter dat de zoekmachinegebruiker blij is met wat hij of zij op jouw website aantreft en is daardoor geneigd langer op jouw webpagina te blijven. Daarnaast is de concurrentie lager bij long-tail zoekwoorden en de click-through rate hoger.

Door long-tail zoekwoorden te gebruiken ben je ook meer zichtbaar voor de mensen die gebruik maken van voice search. Voice search zijn gesproken zoekopdrachten, dit neemt ieder jaar toe in populariteit en dat komt door het gebruik van mobiele apparaten en smart speakers.

Bij voice search zijn de zoekopdrachten spreektaal, dit noemen ze in het Engels Conversational Search Phrases. Dit wijkt af van de geschreven invoer dat doorgaans wat staccato is. Zoals: ‘baby slapen’.

Ingesproken zoekopdrachten langer, omdat ze vaak in de vorm van een vraag zijn en daarom matcht dit goed met long-tail zoekwoorden.

Lees ook: Waarom je nu jouw content moet optimaliseren voor voice search

Hoe gebruik je de zoekwoorden?

Zoekwoorden helpen zoekmachines de inhoud van jouw webpagina beter te begrijpen. Je moet de zoekmachine wel helpen en dat doe je door de zoekwoorden op een aantal plaatsen op de webpagina te verwerken. Zoals in de:

  • Body van de tekst – het liefst in de eerste alinea.
  • Headline – de titel van jouw blog. Dit wordt aangeven als H1.
  • Headers (H2, H3) – dit zijn ook wel tussenkoppen.
  • URL – Oftewel de link.
  • Meta description – oftewel de omschrijving die je ziet in de Google SERP.


Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Voor je begint met het doen van zoekwoordenonderzoek, moet jezelf de volgende vraagstellen: waarom zou Google jouw website moeten ranken? Het antwoord op deze vraag, zal de basis vormen van de zoekwoorden waar jij op gerankt wil worden. Deze woorden schrijf je op en vormen samen een lijst van seed woorden.

Vervolgens ga je kijken naar de onderwerpen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord. Oftewel je maakt long-tail zoekwoorden van jouw zoekwoorden. Stel je hebt een website dat gaat over het ouderschap (vandaar het voorbeeld “baby”). Dan kan je het seed zoekwoord gebruiken om onderwerpen te bedenken waar mensen naar zoeken. Bijvoorbeeld: voeding baby, baby slapen, krampjes baby, reizen met baby, etc.

Het valt me op dat veel mensen de verkeerde zoekwoorden gebruiken, als ze überhaupt gebruik maken van zoekwoorden. Zij kiezen zoekwoorden die een oplossing zijn, terwijl zoekmachinegebruikers zoeken vanuit een probleem. Het verschil lijkt klein, maar het heeft in de praktijk enorm veel invloed op jouw zichtbaarheid.

Probeer altijd te denken vanuit degene die de zoekopdracht intypt. Verplaats je in jouw doelgroep en hun probleem. Een jonge ouder wil misschien weten hoeveel een baby moet eten en typt in: ‘hoeveel voeding baby’. In plaats van de waarschijnlijke oplossing: ‘voedingsschema baby’.

Welke zoekwoordenonderzoektools gebruik je?

Wanneer ongeveer weet welke zoekwoorden je wil gebruiken, ga je zoekwoordenonderzoek doen. Op die manier ontdek je of dit de woorden zijn die jouw publiek ook gebruikt wanneer ze online zoeken.

Zoekwoordenonderzoek tools

Je kunt gebruik maken van tools. Er is momenteel veel beschikbaar, de bekende som ik hieronder op:

  • Neil Patel Ubersuggest
  • SEMrush
  • Answer the Public
  • Google Keyword Planner
  • Yoast Suggest
  • Moz Keyword Explorer
  • Ahrefs


Van dit lijstje zijn Ubersuggest en SEMrush het meest populair. Ik gebruik SEMrush voor het analyseren van mijn website en die van mijn klanten. Dit is een multifunctionele SEO-tool waarmee je onder andere zoekwoordenonderzoek kunt doen. Maar als SEO niet jouw core business is of wanneer je niet de diepte in wil gaan, dan is Ubersuggest een goede en voordeligere keuze.

Voorbeeld zoekwoordenonderzoek

Nu ga ik zoekwoordenonderzoek doen. Het onderwerp van mijn keuze is slapende baby’s. Een invalshoek moet ik nog kiezen. Dat doe ik na mijn onderzoek. Het zoekwoord dat ik gebruik is ‘baby slapen’ om te ontdekken welke long-tail zoekwoorden SEMrush voorstelt.

Zoals je kunt zijn er verschillende onderwerpen, ofwel long-tail zoekwoorden, die uit dit seed zoekwoord naar voren komen:

  • Hoe lang kan een baby slapen zonder voeding of wanneer mag een baby 12 uur slapen
  • Wanneer mag een baby op zijn of haar buik slapen.


Het woord ‘volume’ in de bovenste rij, geeft aan hoe vaak een specifieke zoekopdracht gemiddeld per maand is ingevoerd in het zoekveld van zoekmachines. ‘Hoe lang mag baby slapen zonder voeding’ is dus gemiddeld 480 keer ingevoerd.

Wanneer ik op dit specifieke zoekwoord click, krijg ik nog meer informatie zoals je in het voorbeeld hieronder kunt zien.

Je ziet bijvoorbeeld dat het zoekvolume 480 is in het door mij gekozen land: Nederland. Maar wanneer je wereldwijd kijkt, is het 570 met België erbij.

De tool laat ook zien hoe moeilijk het is om voor een bepaald zoekwoord te ranken. De moeilijkheidsgraad van dit specifieke zoekwoord in 23%, iets dat in de afbeelding hierboven met KD werd aangegeven.

Intent laat zien wat het doel is van de zoekopdracht, dat is in dit geval informatie opzoeken.

Trend laat zien hoe vaak een bepaalde zoekterm is ingevoerd op zoekmachines in de afgelopen 12 maanden. Op het moment van schrijven (22 maart) is er een oorlog gaande in Oekraïne. De afgelopen maand hebben veel mensen hier informatie over opgezocht en daarom kun je een trend waarnemen in zoekvolume wanneer je het zoekwoord: Oekraïne oorlog intypt (zie voorbeeld hieronder).

Veel mensen hebben de afgelopen maand gezocht naar informatie over deze oorlog en daarom is er zichtbaar sprake van een trend. Wanneer jij een flinke groei in zoekvolume ziet bij het doen van zoekwoordenonderzoek, dan moet je je bedenken hoe dat komt en vervolgens of het zo blijft. Hopelijk is de oorlog in Oekraïne vandaag nog voorbij, in dat geval daalt op termijn de zoekvolume naar wat het eerder was. Dit is prima als jouw website ‘NOS’ heet.

Wanneer jij echter langdurig zichtbaar wil zijn voor zoekmachines, dan wil je een zoekwoord kiezen met zoekvolume dat meer constant is. Of je moet jouw content regelmatig verversen met actuele zoektermen. Kortom, houd rekening met trends bij het kiezen van jouw zoekwoord.

Zoekwoordenonderzoek doen met een SEO-tool geeft je veel informatie, waardoor je nog beter content kan maken die zoekmachines kunnen vinden. Maar het vraagt wel om een investering.

Google Search Console

Een andere, goedkopere manier, om zoekwoordenonderzoek doen is met behulp van Google Search Console. In dit gratis programma zie je hoe jouw webpagina’s het doen op Google. Onder ‘prestaties’ zie je welke webpagina’s goed bezocht worden en via welke zoekwoorden mensen deze vinden. Deze zoektermen kun je gebruiken als inspiratie voor volgende blog.

Gebruik Google

Google doet zelf suggesties wanneer je rustig in het zoekveld begint te typen. Deze suggesties zie je ook onderin de SERP. Dit zijn de meest populaire zoektermen op basis van jouw seed zoekwoord. Deze gegevens zijn net zo inspirerend als die naar voren komen uit een zoekwoordenonderzoektool. Het nadeel alleen is dat je geen additionele informatie krijgt.

In het onderstaande voorbeeld koos ik voor het zoekwoord ‘baby voeding’ om in het thema te blijven. Google stelde de volgende long-tail zoekwoorden voor:

Tot slot

Door het doen van zoekwoordenonderzoek, weet je dus hoe mensen online zoeken. Een ander voordeel is dat jij ideeën opdoet voor nieuwe content. Je weet immers wat mensen willen weten en jij kunt inspelen op die behoefte met nieuwe content.

Verplaats je wel zoveel mogelijk in jouw doelgroep, om de juiste zoekwoorden te vinden. Op die manier ben je het meest zichtbaar voor zoekmachines en je zult op termijn stijgen in de zoekresultaten van Google. Daardoor neemt het verkeer naar jouw website toe en kunnen meer mensen kennis maken met jouw producten of diensten. Daar gaat het uiteindelijk om.

Heel veel succes.

Externe links:
Business2Community
Hubspot
Yoast
Moz

DELEN