Dit maakt micro-influencers zo bijzonder

“Zie je hoe mijn haar krult? Sinds vier weken gebruik ik de haarverzorgingsproducten van het merk bla bla bla en nu zijn mijn krullen nog mooier! Kijk dit is de ‘before’ picture en zo zie ik er dus nu uit. Wat een verschil he?” Wanneer een vriendin met prachtige krullen dit tegen jou zegt en jij hebt krullend haar, dan zal je dit product waarschijnlijk ook willen uitproberen. Want jij wil ook net zulke prachtige krullen.

Precies zo werkt influencer marketing, alleen is de vriendin in dit verhaal een influencer die haar volgers beïnvloed om bepaalde producten te proberen. Deze influencer is iemand met een groot bereik op social media, vaak Instagram of TikTok, en wordt gevolgd vanwege zijn of haar populariteit of expertise. Influencers zijn te verdelen in verschillende groepen op basis van het aantal volgers. Van al deze groepen, nemen micro-influencers enorm toe in populariteit.

Wat zijn micro-influencers nu eigenlijk? Waarom werken bedrijven graag met ze en hoe vind je ze? Het antwoord op deze vragen vind je in dit artikel.

Wat zijn micro-influencers?

Micro-influencers zijn mensen met een kleiner bereik op Instagram dan de populaire mega-influencers. Met 5.000 tot 50.000 volgers (in Nederland) zijn ze relatief onbekend en doorgaans actief als blogger, maar bijvoorbeeld ook als activist, sporter, ondernemer of journalist. Hun volgers hebben een bijzondere interesse in de specifieke thema’s die zij behandelen, zoals een vegan lifestyle, een specifieke sport of ze worden gevolgd vanwege hun kennis in een bepaald vakgebied.

Tegenover de micro-influencer staat een mega-influencer, dit is vaak een bekende Nederlander met meer dan een miljoen volgers op Instagram. We kennen de super mega-Instagrammers zoals Cristiano Ronaldo, Lionel Messi en de Kardashian/Jenner-zusjes. Dit is de groep waar wij (het publiek), een grotere afstand mee voelen, omdat hun overdadige levensstijl behoorlijk afwijkt van die van ons. Zij zijn ideaal voor het creëren van veel zichtbaarheid voor een merk, maar wanneer je een connectie wil maken met je publiek, dan is een samenwerking met een micro-influencer meer passend. Want dat is iemand waarin volgers zich in kunnen herkennen of voor hun gevoel zelfs vrienden mee kan woorden.

Voordelen van micro-influencers

Bedrijven werken zoals gezegd graag met micro-influencers, dat komt omdat een samenwerking met hen de volgende voordelen kent:

1. De engagement rate is hoger

De engagement rate van een micro-influencer is hoger is dan die van een mega-influencer. Het is voor hen veel meer behapbaar om op reacties van volgers te reageren en het gesprek met hen aan te gaan. Zij hebben een betere relatie met hun publiek, daardoor weten zij veel beter wat er bij hen leeft en kunnen zij daar met gesponsorde berichten op inspelen.

Lees ook: Social media engagement: zo meet je het en zo verbeter je het

2. Het publiek is specifieker

Het publiek van een micro-influencer is veel specifieker, omdat ze vaak specifieke thema’s behandelen. Neem bijvoorbeeld een fantastische surfer met veel volgers op Instagram. Hij of zij deelt berichten waarin de sport naar voren komt en volgers smullen van die berichten. Waarschijnlijk surfen zij zelf of willen ze leren surfen. Deze micro-influencer is voor een merk dat surfborden produceert ontzettend interessant, want via die micro-influencer bereikt zo’n merk een publiek van surfliefhebbers. Die vertrouwen op de expertise van de surfer. De kans is groter dat volgers interesse hebben in het aanbod dat in de gesponsorde post wordt gedeeld. Terwijl misschien slechts een klein procent van het publiek van een mega-influencer gebruik maakt van de aanbieding.

3. Een samenwerking is voordeliger

Daarnaast is een samenwerking met een micro-influencer doorgaans voordeliger, dan met een mega-influencer. Een mega-influencer vraagt in Nederland al duizenden euro’s voor een gesponsord bericht, terwijl je je bij een micro-influencer een slechts paar honderd euro kwijt bent. Micro-influencers zijn voordeliger vanwege hun kleine bereik en hun wat onbekendere status. Gezien je wel een specifieke doelgroep bereikt (denk aan die surfers uit het vorige puntje), is dit voor merken met een kleiner marketingbudget dan bijvoorbeeld Puma, aantrekkelijk.

4. De samenwerking is meer geloofwaardig

Micro-influencers zijn meestal net iets authentieker dan mega-influencers, omdat hun levensstijl vaker vergelijkbaar is, met die van hun volgers. Daarnaast zijn ze in de meeste gevallen niet financieel afhankelijk van de gesponsorde berichten, omdat zij andere inkomsten hebben. Hierdoor werken ze vaak alleen samen met merken die echt bij hen passen en dat maakt hen en de campagne meer geloofwaardig.

Hoe vind je micro-influencers?

Merken die mega-influencers inzetten, werken doorgaans samen met een gespecialiseerd reclamebureau die de influencers voor hen vindt. Anders zijn zij wel bij een agentschap aangesloten.

Het vinden van de juiste micro-influencer kan toch iets meer werk zijn, maar met deze tips vind je ze vast:

1. Via hashtags

Door de juiste hashtags op Instagram te volgen, vind je de influencer van jouw keuze. Produceer jij bijvoorbeeld verzorgingsproducten? Volg dan hashtags zoals: #huidverzorging #huidverbetering #natuurlijkehuidverzorging etc. en ontdek welke social media-gebruikers berichten in deze categorie delen. Volg zoveel mogelijk Nederlandse hashtags, want dan krijg je ook Nederlandse profielen te zien. Met Engelse hashtags zoals #skincare, zie je veel Instagramgebruikers uit het buitenland.

2. Maak gebruik van een online tool

Met een online tool zoals die van Join of Traackr kun je heel eenvoudig de influencers vinden. Mits ze aan zo’n platform zijn aangesloten. Je ziet in de tool o.a. wat hun specialisatie is, hun bereik en gerelateerde berichten. Veel van dit soort tools kijken ook hoe gezond een profiel is, zodat je influencer fraude kunt voorkomen. Het voordeel is dat je snel aan de slag kunt, het nadeel is wel dat je voor zo’n tool moet betalen.

3. Via een bureau

Sommige micro-influencers zijn net als mega-influencers aangesloten bij een agentschap. Via deze weg kun je ook micro-influencers vinden.

Veel (aspirant) influencers delen hun contactgegevens in hun Instagram bio. Bekijk dus altijd de bio van mensen die je interessant vindt, om te ontdekken of je daar hun contactgegevens vindt.

Vind je micro-influencers interessant, maar wil je ook meer zichtbaarheid voor jouw merk? Kies dan voor een samenwerking met meerdere influencers, zodat je op die manier een groter publiek kunt bereiken.

Externe links:
Hubspot 
Afbeelding: Getty

DELEN