Dit is de beste titel voor jouw blog

Heb ik je aandacht? Hoe komt dat? Dat komt door de headline van deze blog. Je zag hem waarschijnlijk op Google, klikte erop en belande vervolgens op deze pagina. Nu ben je op mijn website, omdat je wil weten hoe je een fantastische headline schrijft. Geen zorgen, dat ga ik jou in dit artikel uitleggen.


Wat is een headline?

Een headline is de titel van jouw blog of artikel, we spreken ook vaak over een header of een kop. De headline van je blog vertelt de bezoeker van je webpagina waar jouw artikel overgaat. Daarnaast verleidt het mensen om erop te klikken wanneer ze deze tegenkomen in de zoekresultaten van Google. De headline wordt in WordPress en soortgelijke software aangeduid met H1.

Waarom is de headline belangrijk?

De headline is net zo belangrijk als de rest van je tekst, omdat iemand op basis van jouw headline beslist of hij jouw tekst gaat lezen of niet. Meestal leest hij jouw tekst niet eens, hij scant hem. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 73 procent van de mensen een tekst scant, terwijl slechts 27 procent hem echt volledig leest. Een ander onderzoek laat zien dat een headline voor 50 procent verantwoordelijk is voor de effectiviteit van een blog. Je kunt dus de meest fantastische verhalen schrijven, maar niemand zal het lezen als jouw titel een rommeltje is.

Lees ook: Waarom bloggen? 6 redenen om nu te starten 

Doe niet aan clickbait

Wat je veel op het web ziet is clickbait, je ziet ze vaak als gesponsorde artikelen onderaan een nieuwsbericht op verschillende soorten websites. Clickbait gaat om het generen van zoveel mogelijk clicks, zodat de lezer interactie heeft met de reclame dat op zo’n site staat, want daarmee wordt geld verdiend.

Neem het onderstaande voorbeeld. De headline is op zo’n manier geschreven, dat je wil weten wat het verhaal erachter is. In dit geval wil je de foto’s zien. Maar wanneer je het artikel leest, kom je er vaak achter dat deze niet de belofte waarmaakt, die in de kop wordt gedaan. In dit specifieke geval krijg je een serie van celebrities te zien die zijn afgevallen en je moet zeker tien keer op ‘next’ klikken om het voorbeeld uit de headline te zien. Het knopje ‘next’ valt overigens slecht op tussen de vele advertenties die op de pagina staan.

Doe dus niet aan clickbait. Zorg er bij het kiezen van jouw headline er altijd voor dat het de lading dekt van jouw verhaal om geïrriteerde lezers te voorkomen.

Zo maak je een geweldige headline

Jouw headline staat op Google in een lijst van andere headlines. Wanneer iemand een zoekopdracht in Google doet, krijgt hij verschillende suggesties en op basis van de titels beslist hij welk artikel hij wil lezen. Zorg er dus voor dat die van jou eruit springt.

Hoe doe je dat precies? Ik deel met jou een aantal formules die zeer succesvol zijn voor het schrijven van een goede headline.

1. Getallen

Maak gebruik van getallen. Nummers in headlines zijn de sleutel tot succes, want ze trekken de aandacht van lezers omdat ze visueel opvallen. Daarnaast spreken ze ook tot de verbeelding.

Met name oneven getallen doen het erg goed. Volgens het Content Marketing Institute is dat omdat het brein oneven getallen eerder gelooft dan even getallen. Daarnaast wordt content met dit soort titels vaker gedeeld op social media.

Bijvoorbeeld: Ververs je oude content in 8 stappen.

2. Maak gebruik van advies-woorden

Er zijn een aantal woorden waar advies achter schuilt. Dat geeft de lezer een reden om jouw artikel verder te lezen, omdat hij denkt dat zijn probleem wordt opgelost. Wanneer je dit in jouw tekst doet, dan kun je de volgende woorden gebruiken:

  • Tips
  • Redenen
  • Ideeën
  • Feiten
  • Lessen


Bijvoorbeeld: 5 redenen om te starten met content marketing

3. Maak de lezer nieuwsgierig

Door de lezer nieuwsgierig te maken, roep je bij de lezer een verlangen op om bepaalde kennis te vergaren. Ze willen meer weten en die informatie krijgen ze alleen, door verder te lezen. Dit lijkt op clickbait, dus zorg er wel voor dat je oprecht bent. Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen of doe een stelling.

Bijvoorbeeld: Dit maakt micro-influencers zo bijzonder

4. Doe een belofte

Hiermee daag je de lezer uit om verder te lezen. Het lijkt op het vorige puntje. Je verleidt de lezer door een belofte te doen, maar zorg er wel voor dat je deze waarmaakt.

Bijvoorbeeld: Zo vergroot jij jouw organisch bereik op Facebook

5. Maak het dringend

Mensen zijn vaak bang om iets te missen, met jouw titel kun je op dit gevoel inspelen door een datum of deadline te benoemen. Daar zit iets dringends aan, waardoor ze nu moeten handelen. Dit werkt met name goed wanneer je een aanbieding hebt of een event organiseert.

De SEO trends van 2021: deze factoren vragen jouw aandacht

Vergeet Google niet

Bedenk ook hoe jouw headline eruitziet op Google. Deze moet 70 karakters of korter zijn, anders breekt Google deze af. Dit is waarschijnlijk geen probleem wanneer je in het Engels schrijft, want die taal kent korte woorden. Maar in het Nederlands kan dit wel een uitdaging zijn. Wanneer het je niet lukt om de titel korter te maken, zorg er dan voor dat de belangrijkste informatie aan het begin staat, zodat deze zichtbaar is op Google.

Vergeet trouwens niet jouw zoekwoord in de headline te verwerken, want op basis van jouw zoekwoord weten zoekmachines en zoekmachinegebruikers jouw blog te vinden.

Afbeelding: Unsplash

DELEN