Het verschil tussen een influencer en content creator

Creator, content creator, zelfs brand ambassador, influencers geven zichzelf tegenwoordig allerlei namen. Uit een enquête van de Influencer Agency onder 1700 Amerikaanse influencers op Instagram blijkt, dat 71 procent zich geen influencer noemt. Waar komt die naamsverandering vandaan? Is er wel sprake van een naamsverandering? Is er een verschil tussen een influencer en content creator en zo ja, met wie moet je samenwerken?

Wat doet een content creator?

Zoals je misschien weet komt content in verschillende vormen. Het is een video, afbeelding, podcast, blog, infographic en ze worden gemaakt door content creators. Zij besteden hier vaak veel tijd en aandacht aan en zorgen ervoor dat dit van goede kwaliteit is. Het maakt wat dat betreft niet uit of het om een stuk tekst of het maken van een video gaat. Zij creëren content en delen het met hun publiek op social media, met als doel te inspireren, vermaken of zelfs informeren.

Influencers op hun beurt delen berichten met als doel een actie bij hun publiek op te roepen. Dit kan het doen van een aankoop zijn of een inschrijving, zelfs informatie met het publiek kan worden gedeeld in de hoop een gedragsverandering te veroorzaken (dit zag je bijvoorbeeld tijdens de pandemie). Influencers zorgen ervoor dat de merken waarvoor zij werken, bekender worden bij het publiek of creëren betrokkenheid bij de doelgroep. Zij hebben invloed op het gedrag van hun publiek en dat maakt ze interessant voor een samenwerking.

Lees ook: Influencer marketing succes met brand ambassadors

Zie daar het verschil tussen een content creator en een influencer. Maar is een influencer ook een content creator of andersom? Ja, dat kan. Wanneer een content creator een aardig tot groot publiek heeft en deze kan beïnvloeden, dan kan een content creator een influencer zijn. Een influencer kan ook een content creator zijn, wanneer deze fantastisch mooie content maakt.

Verschillend gebruik van de term creator

In de praktijk worden de termen door elkaar gebruikt, ook in Nederland. Creator klinkt gewoon wat interessanter of zelfs creatiever dan het woord ‘influencer’. Bij dat woord hangt toch een wat negatievere associatie. Er zijn immers mensen die influencers zien als selfie-makende-wannabee-celebrities, die er een onrealistische levensstijl op na houden en vooral pluggen voor gratis spullen.

Wanneer je je als influencer wil distantiëren van dit beeld, dan kun je begrijpelijk genoeg op zoek gaan naar een ander woord voor je werkzaamheden. Daarnaast ontstaat er ook verwarring, omdat de term content creator verschillend wordt gebruikt. YouTube bijvoorbeeld gebruikt de definitie ‘creator’ waar anderen het woord influencer zouden gebruiken. Instagram maakt geen onderscheid tussen influencers en creators. Dus ach, wat maakt het uit?

Met wie moet je werken?

Content creators zijn doorgaans niet financieel afhankelijk van social media. Een samenwerking met een content creator hoeft zich ook niet te beperken tot social media, het gaat verder. Content kun je maken voor websites, e-mails, radio, streamingsdiensten of voor offline kanalen zoals, schermen voor op kantoor, brochures, advertenties en meer.

Influencers genereren de meeste van hun inkomsten wel door actief te zijn op social media, door samen te werken met sponsors en advertenties op hun kanaal te publiceren. Dit levert veel marketeers geen trouwens windeieren op, want het is een zeer effectieve marketingstrategie en je leert via zo’n influencer je publiek beter kennen. Merken werken met influencers om hun naamsbekendheid te vergroten en uiteindelijk om meer te verkopen.

Met wie je wil samenwerken, hangt dus af van je doel. Content creators kunnen je helpen bij het vormgeven van een prachtige campagne en een influencer kan je helpen aan meer klanten via gesponsorde berichten.

Tot slot

Influencers kunnen dus content creators zijn en andersom, maar de twee zijn niet hetzelfde. Ben je toch specifiek op zoek naar een influencer of een content creator? Stel dan vragen, lees de bio op Instagram, bezoek zijn of haar website, werk met een softwaretool zoals Join of Traackr, om die influencer te vinden of werk met een bureau.

Wil je toch allebei? Dan kun je natuurlijk kijken of je met een content creator en een influencer samen een mooie campagne kunt opzetten. Of je zoekt naar een content creator met invloed of een influencer die fantastisch mooie content kan maken en dat in jouw branche.

Afbeelding: Unsplash

Externe links:
Adformatie
Emarketer
Neil Patel

DELEN