Welke soorten influencers kennen we?

Influencers zijn mensen met een groot bereik op social media. Er zijn verschillende soorten influencers, deze soorten zijn afhankelijk van het aantal volgers dat ze hebben. Het zijn internationale, nationale en zelfs lokale celebrities, het zijn bloggers en vloggers. Wat ze gemeen hebben, is dat ze invloed hebben op het gedrag van hun volgers en daarom willen bedrijven met ze samenwerken.

Influencers zijn actief op YouTube, Instagram, TikTok en zelfs LinkedIn. Hoewel TikTok hard groeit in populariteit, kiezen marketeers momenteel het liefst voor een samenwerking met populaire Instagrammers. De cijfers die ik in dit artikel noem, zijn de cijfers die gelden voor Instagram.

5 categorieën influencers

We kennen vijf categorieën influencers en deze worden bepaald door het aantal volgers die zij op Instagram hebben. Door de groei van het aantal Instagram-gebruikers en dus het aantal volgers, heb ik de cijfers aangepast naar de criteria die ook voor andere landen gelden:

Mega-influencers – de hoogste categorie influencers, het zijn vaak celebrities die vrij bekend zijn. Aantal volgers: meer dan een miljoen.

Macro-influencers – hebben minder volgers op Instagram dan mega-influencers en zijn vaak bekend geworden door het internet zelf, zoals vloggers. Aantal volgers: 100.000 – 1 miljoen.

Meso-influencers – zitten precies in het midden. Ideaal voor het ontdekken van influencer marketing. Aantal volgers 50.000 tot 100.000.

Micro-influencers – zijn vaak bloggers die zich op een niche richten en onderwerpen behandelen waar ze veel kennis over hebben. Aantal volgers 5.000 tot 50.000.

Nano-influencers – zij richten zich met hun content op een specifieke niche en hebben een zeer gespecialiseerde kennis waar hun volgers ze voor waarderen. Aantal volgers: tot 5.000.

Lees ook: Dit maakt micro-influencers zo bijzonder

Wie zijn de grootste influencers?

1 Miljoen volgers is ontzettend veel, maar het is slechts een kruimel voor de top 10 grootste Instagrammers wereldwijd. Daarom deel ik een kort overzichtje van wie op dit moment (januari 2023) de meeste volgers op Instagram heeft.

Instagrampagina van Instagram
  1. @Instagram. Dit is Instagram zelf en Instagram laat elke dag de mooiste content zien die op haar account wordt gedeeld. Aantal volgers? 594 miljoen.
  2. @cristiano. Oftewel de voetballer Cristiano Ronaldo. Met 535 miljoen volgers is dit de meest gevolgde persoon op Instagram.
  3. @leonmessi. Lionel Messi is ook een voetballer en staat op een derde plaats met 421 miljoen volgers.
  4. @kyliejenner. Kylie Jenner is de populairste vrouw op Instagram met 378 miljoen volgers. Ze is bekend van televisie en heeft een eigen make-uplijn.
  5. @selenagomez. Selena Gomez staat net als haar voorgangers al jaren in dit rijtje. Ze is actrice, muzikant en een zakenvrouw. Selena heeft 371 miljoen volgers.
  6. @therock. Oftewel Dwayne Johnson. Hij heeft 359 miljoen volgers en is een bekend acteur, zakenman en voormalig worstelaar.
  7. @arianagrande. Ariana Grande is een muzikant, actrice en zakenvrouw. Ze heeft 350 miljoen volgers.
  8. @Kimkardashian. Kim Kardashian heeft 341 miljoen volgers en is een televisiepersoonlijkheid en zakenvrouw.
  9. @beyonce. Beyoncé is met 291 miljoen volgers zeer populair op Instagram. Ze is een muzikant, actrice en zakenvrouw.
  10. @khloekardashian. Khloe Kardashian is het zusje van Kim en de hekkensluiter van dit lijstje. Ze is een televisiepersoonlijkheid en heeft 290 miljoen volgers.

Bron: Wikipedia

Op de voetballers na komen alle profielen uit de Verenigde Staten. Een moeilijk lijstje om als Nederlander met twee linkerbenen in te komen dus.

Lees ook: Waarom samenwerken met influencers interessant kan zijn

De meest populaire Nederlander op Instagram is Nikkie de Jager van @nikkietutorials. Zij heeft 17 miljoen volgers en deelt berichten die over uiterlijke verzorging/make-up gaan.

Instagrampagina van NikkieTutorials

Welke influencers kennen we dan in Nederland?

Een overzicht:

Mega-influencer: Rianne Meijer

@rianne.meijer is een van de bekendste mega-influencers in Nederland en heft momenteel 1,5 miljoen volgers. Ze is met name bekend om haar Instagram vs. reality posts, maar begon als mode-influencer. Ze werkt ook vaak samen met retailers.

Macro-influencer: Britt Scholte

@brittscholte is een Nederlandse macro-influencer. Zij is bekend van Goede Tijden Slechte Tijden, maar de laatste jaren met name werkzaam als influencer en ondernemer. Britt heeft 553 K volgers op Instagram.

Meso-influencer: Lisa Stel

@lisagoesvegan deelt met haar volgers recpeten, restaurants en tip die allemaal vegan zijn. Ze heeft 55,6 K volgers en daarmee is ze gegroeid van micro-influencer naar meso-influencer.

Micro-influencer: Aranka World

@aranka.world, is Aranka van der Voorden en zij is ondernemer, bekend van het vroegere Pretty Ambitious dat nu @arankainbusiness heet. Op dit account heeft ze 29 K volgers en werkt samen met verschillende merken.

Nano-influencer

Ik heb nog geen mooi voorbeeld voor je van een nano-influencer, maar als ik een goede tegenkom, dan zal ik dat meteen met je delen!

Afbeelding: Getty

DELEN